- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Bł. Aleksandrina Da Costa (1904-1955)
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - SYSTEM ZAPOBIEGAWCZY. Szczęśliwy dom – marzenie dzieci
- WYCHOWANIE - UWAGI PSYCHOLOGA. Niepełna rodzina
- WYCHOWANIE - RODZICIELSKA TROSKA. Dzieci tracą tak wiele
- WYCHOWANIE - Z DRUGIEJ STRONY. Wybór, którego nie chciałam
- ROZMOWA Z ... Co Bóg złączył
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Muszą wiedzieć, że są kochani
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- GDZIEŚ BLISKO. Dopóki sąd ich nie rozłączy
- POD ROZWAGĘ. Lek silniejszy, im bardziej go nie ma
- POKÓJ PEDAGOGA. Autorytet nauczyciela
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ
- BIOETYKA. Historia oszustwa w nauce, czyli tzw. klonowanie terapeutyczne
- DUCHOWOŚĆ. Cząstka Marii
- MISJE. Śmierć naszego misjonarza
- MISJE. Jestem powołany do bycia z tymi ludźmi
- MISJE. ***
- WEŹ KSIĘGĘ PISMA ŚWIĘTEGO. Świat apokryfów
- PRAWYM OKIEM. Aby było miło
POKÓJ PEDAGOGA. Autorytet nauczyciela
Małgorzata Wianecka-Nowak
strona: 15
Jak, nie podważając autorytetu nauczyciela, powiedzieć dziecku, że nauczyciel postąpił bardzo nagannie. Jeśli tego nie skomentuję, moje dziecko będzie myślało, że to ono zawiodło, a to ewidentnie zawiódł pedagog.
Bardzo dobrze, że jako rodzic chcesz wzmacniać autorytet nauczyciela u swojego dziecka. Dziś jednak nie wierzymy już w autorytety bezkrytycznie, z racji sprawowanej funkcji. Sam fakt bycia nauczycielem nie gwarantuje już autorytetu, posłuszeństwa. Nasze dzieci, a także my sami, mamy wiele źródeł informacji, z których możemy czerpać. Teraz to przed nauczycielem stoi wyzwanie, aby swoją osobą, kompetencją, umiejętnościami ten autorytet zbudować. Należy na niego zapracować.
Każda sprawa ma zawsze kilka rozwiązań i wiąże się z podejmowaniem decyzji. Jako rodzic oceń na chłodno tę konkretną sytuację i rozważ różne warianty zachowania. Możesz sprawę zostawić, możesz rozmawiać z nauczycielem, informując go, że nie zgadzasz się z takim postępowaniem i chcesz wspólnie szukać rozwiązania, aby nie podważając autorytetu nauczyciela, nie krzywdzić dziecka. Możesz wreszcie rozmawiać z dzieckiem i opisując sytuację, pokazać, że w tej konkretnej nauczyciel zawiódł, pomylił się, popełnił błąd. Bez oceniania osoby nauczyciela, bez złośliwych uwag pod jego adresem, pokaż dziecku, że konkretne zachowanie było złe, nie osoba. W ten sposób nie podważasz autorytetu osoby nauczyciela, on sam to robi, zachowując się nagannie.
Jeśli zachowanie nauczyciela krzywdzi Twoje dziecko i jesteś o tym w stu procentach przekonany, to reaguj. Twoje dziecko, widząc twoje działanie, upewni się, że nawet, jeśli nauczyciel zawiedzie, jego rodzice będą go chronić. To da mu poczucie siły.