facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2011 - marzec
POKÓJ PEDAGOGA. Autorytet nauczyciela

Małgorzata Wianecka-Nowak

strona: 15



Jak, nie podważając autorytetu nauczyciela, powiedzieć dziecku, że nauczyciel postąpił bardzo nagannie. Jeśli tego nie skomentuję, moje dziecko będzie myślało, że to ono zawiodło, a to ewidentnie zawiódł pedagog.

Bardzo dobrze, że jako rodzic chcesz wzmacniać autorytet nauczyciela u swojego dziecka. Dziś jednak nie wierzymy już w autorytety bezkrytycznie, z racji sprawowanej funkcji. Sam fakt bycia nauczycielem nie gwarantuje już autorytetu, posłuszeństwa. Nasze dzieci, a także my sami, mamy wiele źródeł informacji, z których możemy czerpać. Teraz to przed nauczycielem stoi wyzwanie, aby swoją osobą, kompetencją, umiejętnościami ten autorytet zbudować. Należy na niego zapracować.

Każda sprawa ma zawsze kilka rozwiązań i wiąże się z podejmowaniem decyzji. Jako rodzic oceń na chłodno tę konkretną sytuację i rozważ różne warianty zachowania. Możesz sprawę zostawić, możesz rozmawiać z nauczycielem, informując go, że nie zgadzasz się z takim postępowaniem i chcesz wspólnie szukać rozwiązania, aby nie podważając autorytetu nauczyciela, nie krzywdzić dziecka. Możesz wreszcie rozmawiać z dzieckiem i opisując sytuację, pokazać, że w tej konkretnej nauczyciel zawiódł, pomylił się, popełnił błąd. Bez oceniania osoby nauczyciela, bez złośliwych uwag pod jego adresem, pokaż dziecku, że konkretne zachowanie było złe, nie osoba. W ten sposób nie podważasz autorytetu osoby nauczyciela, on sam to robi, zachowując się nagannie.

Jeśli zachowanie nauczyciela krzywdzi Twoje dziecko i jesteś o tym w stu procentach przekonany, to reaguj. Twoje dziecko, widząc twoje działanie, upewni się, że nawet, jeśli nauczyciel zawiedzie, jego rodzice będą go chronić. To da mu poczucie siły.