- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Przyjaciele
- WYZWANIA
- Jak wychować świętych
- WYCHOWANIE. Nie chcę do kościoła
- WYCHOWANIE. W poszukiwaniu sensu
- POD ROZWAGĘ. Medytacje z głową
- GDZIEŚ BLISKO. Wspólny dar
- ROZMOWA Z ... Rafałem Boniśniakiem
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE. Debrzno
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Wychowawcy powołań
- Z życia błogosławionych oratorianów
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Savionalia
- W anegdocie
- W ORATORIUM. Sposób na dobrą pogodę
- W ORATORIUM. Funkcje animatora w grupie
- MISJE. Parafia obojga narodów
- MISJE. Finał konkursu misyjnego
- DUCHOWOŚĆ. Bóg rodzic
- DUCHOWOŚĆ. Jaka postawa wobec "Kodu"?
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Świętość
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- Witajcie Najmilsi!
WYCHOWANIE. Nie chcę do kościoła
Ewa Rozkrut
strona: 5
Niemal każdemu dziecku zdarzyło się zapytać: po co chodzimy do kościoła? Dlaczego musimy iść dzisiaj, przecież to nie jest niedziela, a koledzy zostają na podwórku? Takiemu pytaniu niejednokrotnie towarzyszy krzyk, płacz, wściekłość. Cóż wówczas robić? Przede wszystkim nie krzyczeć, a raczej docenić szczerość naszej pociechy. Oczywiście najlepiej wyprzedzić takie pytania i rozmawiać na ten temat wcześniej w spokojniejszej, bardziej przyjaznej atmosferze. Jeśli jednak bunt pojawia się tuż przed wyjściem do kościoła, to najważniejsze, by nie stracić panowania nad sobą, lecz spokojnie porozmawiać, nie rozkazywać, nie podejmować tonu dziecka. Spokój, wyznaczenie granic postępowania świadczą o naszej rodzicielskiej sile. Kiedy dziecko naprawdę się uspokoi, dopiero wtedy wyjaśnijmy, dlaczego wiara jest tak ważna dla naszego życia, wcześniejsze próby będą bezowocne.
Warto opowiedzieć dziecku o tym, dlaczego kochamy Pana Jezusa. Przecież to jest nadzwyczajne - wnosimy nasze słabości, grzechy, dobre chęci, serce, niedoskonałą miłość; natomiast Chrystus oczyszcza nas z popełnionych grzechów, umacnia i ożywia miłość, która słabnie w codziennym życiu. Dzięki Jego interwencji możemy zwyciężać swoje słabości i nie popadać w coraz większe kłopoty. Powinniśmy też wyjaśnić dziecku, co oznaczają poszczególne części Mszy św. Gdy dziecko więcej rozumie, łatwiej mu wytrwać do końca, a przebywanie w pobliżu ołtarza pozwala mu obserwować i rozumieć, co się dzieje.