- CO ZROBIMY BEZ MŁODZIEŻY?
- Od redakcji
- Dzieci potrzebują RUTYNY
- WIARA W GODZINIE PRÓBY
- SZANSA NA ODNOWĘ ŻYCIA RODZINNEGO
- Bieda, głód, wirus
- COVID19 – POMOC NIE ZOSTAWIMY ICH SAMOTNIE
- Ewangelia wg świętego Marka. MIEJSCE I CZAS POWSTANIA
- Dlaczego dziecko nie liczy się z naszymi słowami
- Nie oceniaj nastolatka, ale jego zachowanie
- CYWILIZACJA MEDIALNA i „MEDIALSI”
- I: – jak iGen
- Nauka w czasie epidemii
- Lekcja religii Z PAPIEŻEM FRANCISZKIEM nauczanie zdalne
- Opatrzność Boża
- Czy Ty pamiętasz? Bo ja nie zapomniałem
- KIEDY CHŁOPCY KS. BOSKO OPIEKOWALI SIĘ CHORYMI NA CHOLERĘ
- Niepokorni wczoraj i dziś
- Kwarantanna JAKO TEST WIARY
I: – jak iGen
ks. Marek Lis
strona: 21
iGen, skrót od terminu iGeneration (iPokolenie), ukuty w 2017 r. przez amerykańską socjolog Jean M. Twenge, to określenie opisujące pokolenie młodych ludzi, którzy nie znają czasów bez smartfonów i internetu, dorastających w świecie nowych technologii i mediów społecznościowych, bez stałego kontaktu z innymi oraz nieustannego wyczekiwania na lajki. iGen pojawia się pod wpływem zjawisk nowych, nieznanych pokoleniu „cyfrowych migrantów”, jak kilkanaście lat temu Mark Prensky nazwał ludzi urodzonych i dorastających przed medialną rewolucją przełomu II i III tysiąclecia. Konsekwencje stosowania nowych technologii przez „cyfrowych tubylców” trudno dziś w pełni przewidzieć. Jean M. Twenge na podstawie badań, które opisują zmiany zachodzące w grupach młodzieży w ciągu ostatnich dziesięcioleci, wskazuje cechy tego pokolenia: wśród urodzonych po 1995 r. zauważalne jest wydłużenie okresu dziecięcego, mają oni więcej problemów ze zdrowiem psychicznym, są odizolowani, co wyraża się w spadku zaangażowania obywatelskiego, zestresowani kontaktami bezpośrednimi i niereligijni. Biskup Robert Barron, analizujący współczesną kulturę, opisuje ich jako najmniej religijne pokolenie! Z badań prowadzonych w USA wynika, że w latach 80. XX w. 90% uczniów szkół średnich identyfikowało się z jakąś religią. Wśród młodzieży iGen jest ich już tylko 65%, a jeszcze niższy jest odsetek młodych ludzi aktywnie uczestniczących w praktykach religijnych. Podobny trend można zauważyć wśród młodzieży polskiej: deklarowanie niewiary i niepraktykowanie modlitwy wynikają nie tylko z dystansu do Kościoła, lecz z porzucenia zainteresowania duchowością. W dziejach kultur formowanych przez media – pismo, druk, media elektroniczne – zmiany społeczne nigdy nie następowały tak szybko, jak pod wpływem smartfonów. Wygląda na to, że mieszkańcy cyfrowego kontynentu będą potrzebowali zupełnie nowych form ewangelizacji i duszpasterstwa.