- Czwórka chłopców i „sen”
- Od redakcji
- Czy katolik powinien być ekologiem?
- WYCHOWANIE UCZUĆ
- ZOSTAŃ MISTRZEM PRZYJAŹNI JAK JAN PAWEŁ II
- KAZACHSTAN: Dzieci z oczagów
- KAMERUN POTRZEBNE ŁAWKI I STOŁY
- Jaki jest cel Ewangelii?
- Potrzeby rodziców i nauczycieli w zakresie współpracy oraz wzajemnego komunikowania się
- Rola dziadków w rodzinie
- ZMYSŁY, MECHANIZMY I PROCESY ZAANGAŻOWANE w odbiór gier komputerowych
- F: JAK FESTIWALE FILMOWE
- Czy widzieliście, jak występowałem?
- Lekcje religii w kryzysie? Czy konsekwencja nowego modelu edukacji?
- A gdyby Greta trafiła do ks. Bosko?
- Trzy siostry
- PREKURSORKA DZIEŁ CÓREK MARYI WSPOMOŻYCIELKI WIERNYCH SIOSTRA LAURA MEOZZI FMA (1873–1951)
- Mały wielki KRÓL
- Ekumenizm tak, wspólne parafie NIE
F: JAK FESTIWALE FILMOWE
ks. Marek Lis
strona: 21
W 1932 roku w Wenecji odbył się po raz pierwszy w dziejach kina festiwal filmowy, czyli konkurs, podczas którego jurorzy, a często także publiczność, przyznają twórcom i ich dziełom nagrody. Od tamtego czasu na całym świecie corocznie organizowane są setki podobnych wydarzeń, zarówno prestiżowych, jak i kameralnych, znanych jedynie gronu miłośników.
Festiwale, których ważnym zadaniem jest promocja filmów, nie ograniczają się tylko do artystycznego i komercyjnego wymiaru kina. Na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach filmowych nagrody przyznają także członkowie katolickiego jury SIGNIS (np. w Mar del Plata, San Sebastian, Terni i Wenecji), jury ekumenicznego (m.in. w Cannes, Warszawie, Locarno, Karlowych Warach czy Erewanie), a nawet międzyreligijnego (np. islamsko-chrześcijańskie w Teheranie). Zadaniem jurorów, oglądających ten sam konkursowy repertuar, co główne jury festiwalowe, jest docenienie nie tylko artystycznej jakości filmów, lecz również dostrzeżenie ich wartości humanistycznych, duchowych oraz chrześcijańskich.
W wielu krajach odbywają się festiwale filmowe w zamyśle swoim chrześcijańskie: ich organizatorzy proponują widowni przede wszystkim te produkcje, które mówią o duchowości i religijności człowieka, nie ograniczając się do kina ściśle religijnego. Organizowany w pierwszym tygodniu Wielkiego Postu w Zamościu SACROFILM, świętujący na przełomie lutego i marca 2020 r. swoją 25. edycję, jest przykładem takiego podejścia, które w filmach nie wprost religijnych dostrzega źródło inspiracji również dla wiary. Za sprawą pomysłodawców i dyrektorów zamojskiego festiwalu, Andrzeja Bubeły i ks. Wiesława Mokrzyckiego, widzowie filmów mogą nie tylko oglądać wartościowe filmy, ale również o nich porozmawiać z twórcami i osobami prowadzącymi prelekcje. Takie filmowe spotkania niejednokrotnie stają się dla widzów swoistymi rekolekcjami przed ekranem