facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2020 - luty
F: JAK FESTIWALE FILMOWE

ks. Marek Lis

strona: 21



W 1932 roku w Wenecji odbył się po raz pierwszy w dziejach kina festiwal filmowy, czyli konkurs, podczas którego jurorzy, a często także publiczność, przyznają twórcom i ich dziełom nagrody. Od tamtego czasu na całym świecie corocznie organizowane są setki podobnych wydarzeń, zarówno prestiżowych, jak i kameralnych, znanych jedynie gronu miłośników.

Festiwale, których ważnym zadaniem jest promocja filmów, nie ograniczają się tylko do artystycznego i komercyjnego wymiaru kina. Na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach filmowych nagrody przyznają także członkowie katolickiego jury SIGNIS (np. w Mar del Plata, San Sebastian, Terni i Wenecji), jury ekumenicznego (m.in. w Cannes, Warszawie, Locarno, Karlowych Warach czy Erewanie), a nawet międzyreligijnego (np. islamsko-chrześcijańskie w Teheranie). Zadaniem jurorów, oglądających ten sam konkursowy repertuar, co główne jury festiwalowe, jest docenienie nie tylko artystycznej jakości filmów, lecz również dostrzeżenie ich wartości humanistycznych, duchowych oraz chrześcijańskich.

W wielu krajach odbywają się festiwale filmowe w zamyśle swoim chrześcijańskie: ich organizatorzy proponują widowni przede wszystkim te produkcje, które mówią o duchowości i religijności człowieka, nie ograniczając się do kina ściśle religijnego. Organizowany w pierwszym tygodniu Wielkiego Postu w Zamościu SACROFILM, świętujący na przełomie lutego i marca 2020 r. swoją 25. edycję, jest przykładem takiego podejścia, które w filmach nie wprost religijnych dostrzega źródło inspiracji również dla wiary. Za sprawą pomysłodawców i dyrektorów zamojskiego festiwalu, Andrzeja Bubeły i ks. Wiesława Mokrzyckiego, widzowie filmów mogą nie tylko oglądać wartościowe filmy, ale również o nich porozmawiać z twórcami i osobami prowadzącymi prelekcje. Takie filmowe spotkania niejednokrotnie stają się dla widzów swoistymi rekolekcjami przed ekranem 