facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2019 - listopad
Nauczyciel – mistrz 2.1(wieku)

ks. Albert Wołkiewicz

strona: 23




W kontekście nowej kultury edukacji całkowicie nowego wymiaru nabiera „mistrzostwo pedagogiczne”. Coraz bardziej liczą się dziś (obok kwalifikacji) kompetencje osobiste, takie jak ciekawość poznawcza, motywacja, kreatywność, uczciwość, entuzjazm, poczucie własnej wartości, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, umiejętność podejmowania inicjatyw oraz zdolność do współpracy. Starożytny model nauczyciel (mistrz) – uczeń był modelem idealnym. Jak zastosować go w nowej kulturze „płynnej nowoczesności”, w kulturze „instant”, w świecie, który ciągle jeszcze niektórzy nazywają wirtualnym? Skoro wektor pedagogicznego zainteresowania przesunął się z nauczyciela na ucznia, to przed każdym nauczycielem, wychowawcą, katechetą, który chce być mistrzem, stają nowe wyzwania.

Nauczyciel – facylitator (z jęz. ang. facylitate – ułatwiać). Opanowanie przez nauczyciela umiejętności ułatwiania wychowankom uczenia się zdaje się dziś kluczowe. Nauczyciel ma dostęp do tych samych informacji co uczniowie. Jednak mistrzostwo pedagogiczne zdobywa się wtedy, kiedy z tych samych informacji potrafimy wydobyć więcej. Dodatkowe zadania stają przed nauczycielem religii czy katechetą. O ile łatwo jest zniwelować różnice w poziomie wiedzy religijnej, o tyle trudniej jest zmniejszyć

różnice na poziomie doświadczenia wiary. Dlatego wydaje mi się, że dziś „autorytet wiedzy” znacznie przesunął się w stronę „autorytetu relacji”, jaką ma katecheta z Jedynym Mistrzem – Osobą Jezusa. Informacje religijne uczeń ma na wyciągnięcie ręki, ale osobistego doświadczenia spotkania z Chrystusem nie da się przesłać w e-mailu czy ściągnąć z wirtualnej chmury na ekran swojego tabletu. Nie mylił się papież Paweł VI, gdy mówił, że „świat bardziej potrzebuje świadków niż nauczycieli, a jeśli nauczycieli to takich, którzy byliby świadkami”.

Nauczyciel – tutor, który dba o rozwój potencjału ucznia. Nauczyciel pełni rolę przewodnika i doradcy ucznia na drodze do poznania świata, współczesnej cywilizacji. Pomaga w ten sposób kształtować umiejętności samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji, umiejętności ponadczasowych i ponadprzedmiotowych. Wprowadza ucznia w doświadczenie wiary i dyskretnie oraz umiejętnie mu w tym towarzyszy.

Nauczyciel – paraklet (z jęz. gr. parakaleo – wzywam, proszę). Określenie użyte przez apostoła Jana (J 14, 26), ściśle rzecz biorąc, odnosi się do obrońcy, wspomożyciela i znajduje swoje szczególne znaczenie w kontekście nauczania religii. Katecheta jest „parakletem” – „przywołanym na pomoc”. Od młodego człowieka oczekuje się dzisiaj, że będzie więcej wiedział, umiał lepiej i bardziej konstruktywnie rozwiązywał problemy. Mądry pedagog stworzy możliwości do zadawania pytań przez uczniów, a nie będzie skupiał się tylko na udzielaniu przez uczniów odpowiedzi na pytania, które sam wymyślił.

Nauczyciel, w tym nauczyciel religii, który odkryje, że szkoła jest nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również dzielenia się wiedzą, współpracy, budowania relacji, kształtowania charakteru i umiejętności skutecznego rozwiązywania zadań życiowych, może wypracować nową jakość tego, co nazywamy mistrzostwem pedagogicznym. 