facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2019 - listopad
Budowanie autorytetu

prof. Teresa Olearczyk

strona: 18



W budowaniu zasad, wartości, piękna w młodym człowieku uczestniczy nauczyciel, który wiele czasu, czasem więcej niż rodzice, spędza z uczniem. Nie jest więc obojętne, kim jest.


Żyjemy w kulturze, w której zanika świadomość i granica przebiegająca między pojęciem zła i dobra moralnego. Z codziennego języka ulatnia się słowo opisujące etyczny aspekt. Wydaje się więc, że szczególnie dzisiaj autorytet jest niezbędny w kształtowaniu zachowań i postaw moralnych, wyborów życiowych, codziennych relacji międzyludzkich. Postrzegany jest jako inspiracja do zachowań przekraczających siebie, stymulacja rozwoju osobistego i moralnego, drogowskaz w „chaosie” współczesnego życia. W. Stróżewski za najważniejsze składniki autorytetu uznał: prawdę i odpowiedzialność1.

Autorytet związany jest z siłą woli, prawością, wewnętrzną dyscypliną, powściągliwością, zasadami etyczno-moralnymi, zasadami zachowania i skromnością, ale równocześnie z odwagą cywilną, godnością. Autorytetu nie dostaje się w prezencie, na niego pracuje się całym swoim życiem, choć można go osiągnąć znacznie wcześniej. „Tam, gdzie nie ma autorytetów wchodzą idole, tam, gdzie nie ma wiary – magia, gdzie brak kierowania, rosną presje rówieśników”2.

W budowaniu zasad, wartości, piękna w młodym człowieku uczestniczy nauczyciel, który wiele czasu, czasem więcej niż rodzice, spędza z uczniem. Nie jest więc obojętne, kim jest, jaką jest osobowością, czego wymaga, jaki system wartości prezentuje, jakie ma predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Budowanie autorytetu to nieustająca praca nad sobą i ze swoimi uczniami, niezależnie od tego, czy są uczniami czy studentami.

Zarówno pomocą, jak i przeszkodą w budowaniu autorytetu mogą być trzy płaszczyzny:
cechy osobowościowe,
społeczne: relacje interpersonalne – umiejętności komunikacyjne,
społeczne nastawienie – obraz medialny.

Składniki autorytetu – czynniki pomagające budować autorytet:

a) osobowościowe

miłość ucznia (wynikająca z miłości bliźniego, akceptacja),
pasja zawodowa,
poczucie odpowiedzialności za rozwój ucznia w sferze moralnej, emocjonalnej, kulturowej, staranność w przygotowaniu do lekcji,
kultura bycia, takt pedagogiczny,
talent pedagogiczny,
prawdomówność, odwaga cywilna w wyrażaniu swojego stanowiska,
dzielność etyczna,
sprawiedliwość,
umiejętność motywowania ucznia,
umiejętność stawiania wymagań,
życzliwość,
stanowczość,
konsekwencja w działaniu,
akceptacja ucznia,
rozsądne granice tolerancji – nieakceptowanie wszystkiego,
zdrowy krytycyzm.

b) społeczne – relacje interpersonalne, komunikacyjne

umiejętność komunikowania się z uczniem i rodzicami,
umiejętność rozwiązywania sytuacji problemowych,
dążenie do relacji mistrz – uczeń zamiast partnerstwa,
być otwartym na potrzeby innych,
wiedza, obiektywizm w ocenie,
pomoc w kształtowaniu postaw uczniów,
dbałość o umiejętne budowanie własnego autorytetu,
dbałość o godność zawodu nauczyciela i dobre imię szkoły,
mądrość życiowa, życzliwość,
czas dla ucznia, umiejętność porozumiewania się z nim na jego poziomie.