- Taniec chłopców z brązu
- Od redakcji
- Jak zarządzać czasem w rodzinie
- Jak kształtować pragnienia młodych
- Jak chronić dzieci przed deprawacją
- BOLIWIA: Trudno być matką
- ANGOLA WYPOSAŻENIE KUCHNI W SZKOLE HOTELARSKIEJ W BENGUELA
- Czas UCZNIÓW JEZUSA
- Budowanie autorytetu
- Nie wyręczać a towarzyszyć
- Język mediów – kiedy ogranicza, a kiedy rozwija?
- Abecadło mediów
- Czy należy chwalić dzieci?
- Nauczyciel – mistrz 2.1(wieku)
- Baletki dla boksera
- Z żywymi naprzód iść
- Augusta Czartoryskiego wytrwałość w rozeznawaniu zamiarów Boga
- Pamięć z drugiej ręki
- Inkulturacja i Wcielenie
Budowanie autorytetu
prof. Teresa Olearczyk
strona: 18
W budowaniu zasad, wartości, piękna w młodym człowieku uczestniczy nauczyciel, który wiele czasu, czasem więcej niż rodzice, spędza z uczniem. Nie jest więc obojętne, kim jest.
Żyjemy w kulturze, w której zanika świadomość i granica przebiegająca między pojęciem zła i dobra moralnego. Z codziennego języka ulatnia się słowo opisujące etyczny aspekt. Wydaje się więc, że szczególnie dzisiaj autorytet jest niezbędny w kształtowaniu zachowań i postaw moralnych, wyborów życiowych, codziennych relacji międzyludzkich. Postrzegany jest jako inspiracja do zachowań przekraczających siebie, stymulacja rozwoju osobistego i moralnego, drogowskaz w „chaosie” współczesnego życia. W. Stróżewski za najważniejsze składniki autorytetu uznał: prawdę i odpowiedzialność1.
Autorytet związany jest z siłą woli, prawością, wewnętrzną dyscypliną, powściągliwością, zasadami etyczno-moralnymi, zasadami zachowania i skromnością, ale równocześnie z odwagą cywilną, godnością. Autorytetu nie dostaje się w prezencie, na niego pracuje się całym swoim życiem, choć można go osiągnąć znacznie wcześniej. „Tam, gdzie nie ma autorytetów wchodzą idole, tam, gdzie nie ma wiary – magia, gdzie brak kierowania, rosną presje rówieśników”2.
W budowaniu zasad, wartości, piękna w młodym człowieku uczestniczy nauczyciel, który wiele czasu, czasem więcej niż rodzice, spędza z uczniem. Nie jest więc obojętne, kim jest, jaką jest osobowością, czego wymaga, jaki system wartości prezentuje, jakie ma predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Budowanie autorytetu to nieustająca praca nad sobą i ze swoimi uczniami, niezależnie od tego, czy są uczniami czy studentami.
Zarówno pomocą, jak i przeszkodą w budowaniu autorytetu mogą być trzy płaszczyzny:
cechy osobowościowe,
społeczne: relacje interpersonalne – umiejętności komunikacyjne,
społeczne nastawienie – obraz medialny.
Składniki autorytetu – czynniki pomagające budować autorytet:
a) osobowościowe
miłość ucznia (wynikająca z miłości bliźniego, akceptacja),
pasja zawodowa,
poczucie odpowiedzialności za rozwój ucznia w sferze moralnej, emocjonalnej, kulturowej, staranność w przygotowaniu do lekcji,
kultura bycia, takt pedagogiczny,
talent pedagogiczny,
prawdomówność, odwaga cywilna w wyrażaniu swojego stanowiska,
dzielność etyczna,
sprawiedliwość,
umiejętność motywowania ucznia,
umiejętność stawiania wymagań,
życzliwość,
stanowczość,
konsekwencja w działaniu,
akceptacja ucznia,
rozsądne granice tolerancji – nieakceptowanie wszystkiego,
zdrowy krytycyzm.
b) społeczne – relacje interpersonalne, komunikacyjne
umiejętność komunikowania się z uczniem i rodzicami,
umiejętność rozwiązywania sytuacji problemowych,
dążenie do relacji mistrz – uczeń zamiast partnerstwa,
być otwartym na potrzeby innych,
wiedza, obiektywizm w ocenie,
pomoc w kształtowaniu postaw uczniów,
dbałość o umiejętne budowanie własnego autorytetu,
dbałość o godność zawodu nauczyciela i dobre imię szkoły,
mądrość życiowa, życzliwość,
czas dla ucznia, umiejętność porozumiewania się z nim na jego poziomie.