- Wzlecieć wyżej i zajść dalej
- Od redakcji
- Śpiewajmy kolędy!
- Ghana, Liberia Ochronić przed ebolą
- Peru Podziękować czynami
- Peru Istny dar
- Co powiedział synod o rodzinie
- Wyzwania dla szkół katolickich
- Bł. Bronisław Markiewicz, niespokojny duch
- Empatia? Dziękuję, wolę sympatię.
- Opowiadania
- Boże Narodzenie i rodziny
- Rodzinne Boże Narodzenie
- Biblijne wzorce osobowe
- Świętowanie w szkole
- Lekcja 11 Temat: Wspólne śpiewanie kolęd? To się może udać...
- Nowenna, dobra spowiedź... „Gelindo" i „Befana"
- Kolędować i błogosławić, czyli czynić szczęśliwym
- Racjonalna próba obrony młodych
- Otwartość na życie i synod
Świętowanie w szkole
Bożena Paruch
strona: 24
Skoro wychowawca powinien być autentyczny, wiarygodny, tworzyć więzi ze swoimi wychowankami, to może robić to m.in. świętując razem z nimi.
Jedno z pytań, z jakim rodzic zwrócił się do pedagoga szkolnego, dotyczyło sensu obchodzenia świąt Bożego Narodzenia w szkole. Padło ono po ukaraniu dziecka uwagą za brak stroju galowego wymaganego przez szkołę w dniu, kiedy odbywają się jasełka, spotkania wigilijne w klasach i są składane życzenia. Wspomniany rodzic twierdził, że od szkoły oczekuje nauki, przekazywania wiedzy, a świętowanie to sprawa domu i rodziny.
To prawda, że głównym zadaniem szkoły jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności, ale czy to wystarczy? Choć wychowanie jest obowiązkiem i głównym zadaniem rodziców to szkoła wspiera ich w tej dziedzinie, a obchodzenie uroczystości wpisuje się w szkolne programy wychowawcze. Jest wiele powodów przemawiających na korzyść obchodzenia świąt w szkole, choć dla dyrektora, nauczycieli, wychowawców jest to związane z trudem zmiany organizacji dnia - łatwiej jest prowadzić lekcje według planu.
Dlaczego warto podjąć ten trud? Po pierwsze zdecydowana większość uczniów uczęszcza na lekcje religii, ich rodzice to osoby wierzące. To samo dotyczy większości nauczycieli. Skoro wychowawca powinien być autentyczny, wiarygodny, tworzyć więzi ze swoimi wychowankami, to może robić to m.in. świętując razem z nimi. Po drugie Boże Narodzenie jest związane z tradycją, a jej znajomość to kolejny bardzo ważny element wychowania młodzieży. Uczniowie, przygotowując się do świątecznego dnia, poznają historię, zwyczaje, dzielą się z innymi, opowiadając, jak świętuje się w ich domach.
W wielu szkołach, w poszczególnych klasach uczniowie włączają się w organizowanie spotkań wigilijnych, które należy odpowiednio przygotować. Dzielą się obowiązkami, mają okazję zaangażować się kulinarnie - przygotowując poczęstunek. To integruje młodzież, uczy podejmowania pracy dla innych, wyrabia poczucie estetyki, które jest niezbędne do odpowiedniej dekoracji stołu. Przygotowując potrawy, ciasta na klasowy, wigilijny stół następuje integracja z rodzicami, to od ich postawy zależy, czy dziecko upiecze ciasto, przyniesie biały obrus, zadba o swój odświętny wygląd. Składanie życzeń to też ważny element wychowania, zwłaszcza jeśli dziecko pochodzi z domu, gdzie nie wpojono mu tej umiejętności potrzebnej w obcowaniu z innymi.
Młodzież nieodnosząca sukcesów w nauce, ma szansę usłyszeć pochwałę z powodu włączenia się w przygotowania świąteczne w klasie. Należy pamiętać, że wystrój, stół, choinka, prezenty nie mogą być najważniejsze. To rodzice i dziadkowie najlepiej przekazują dzieciom i wnukom sens Bożego Narodzenia, ich istotę dla katolika - pomóc w tym mogą ksiądz lub katecheta. Szkoła wspomaga rodzinę w bardziej uzewnętrznionym obszarze obchodzenia tych świąt i nie powinna z tego rezygnować. Wymaganie stroju odpowiedniego do okoliczności to również ważny element wychowania, potrzebny i przydatny także w dorosłym życiu.
Boże Narodzenie jest związane z tradycją, a jej znajomość to kolejny bardzo ważny element wychowania młodzieży.