- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Miłość przychodzi z Nazaretu
- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Miłość przychodzi z Nazaretu
- WYZWANIA
- WYZWANIA
- W ORATORIUM - Pedagogia wyjścia ku młodzieży
- W ORATORIUM - Pedagogia wyjścia ku młodzieży
- W ORATORIUM - Drugi brzeg
- UWAGI PSYCHOLOGA - Gdzie jesteś tato?
- W ORATORIUM - Drugi brzeg
- UWAGI PSYCHOLOGA - Gdzie jesteś tato?
- POD ROZWAGĘ - Homeopatia
- POD ROZWAGĘ - Homeopatia
- GDZIEŚ BLISKO - Szkoła OK
- GDZIEŚ BLISKO - Szkoła OK
- ROZMOWA Z... - Metoda i wartości
- ROZMOWA Z... - Metoda i wartości
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Bydgoszcz, wspólnota św. Jana Bosko
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Bydgoszcz, wspólnota św. Jana Bosko
- RODZINA SALEZJAŃSKA - W trosce o tożsamość - Federacja Szkół Salezjańskich
- RODZINA SALEZJAŃSKA - W trosce o tożsamość - Federacja Szkół Salezjańskich
- W ANEGDOCIE - Nowy zwyczaj
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Oratorianie
- W ANEGDOCIE - Nowy zwyczaj
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Oratorianie
- W ORATORIUM - Sposób na edukację
- W ORATORIUM - Sposób na edukację
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą
- MISJE - W peruwiańskim oratorium
- MISJE - W peruwiańskim oratorium
- MISJE - Znaki czasu
- MISJE - Znaki czasu
- DUCHOWOŚĆ - Ostrze słowa
- DUCHOWOŚĆ - Po co spowiedź przed księdzem?
- DUCHOWOŚĆ - Ostrze słowa
- DUCHOWOŚĆ - Po co spowiedź przed księdzem?
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Dlaczego szkoły?
- LISTY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Dlaczego szkoły?
- LISTY
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
RODZINA SALEZJAŃSKA - W trosce o tożsamość - Federacja Szkół Salezjańskich
s. Leokadia Wojciechowska FMA
strona: 16
Od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, gdy tylko pojawiła się możliwość realizacji misji ewangelizacji i wychowania w szkole, odpowiedzialni za szkoły salezjańskie mieli świadomość, że wierność charyzmatowi wymaga współpracy i koordynacji działań na poziomie kraju.
Proces rozwijania współpracy, poszukiwania jej różnych, najbardziej trafnych i skutecznych form trwał kilka lat, aby w październiku 2003 r. przybrać formę Federacji Szkół Salezjańskich w Polsce. Federacja jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną. Zrzesza nauczycieli, wychowawców i pracowników szkół, ośrodków wychowawczych, internatów i innych placówek edukacyjnych, dla których organem prowadzącym jest Towarzystwo Salezjańskie lub Zgromadzenie Córek Maryi Wspomożycielki.
Cele jakie postawiła sobie Federacja – to przede wszystkim: umacnianie i rozwijanie tożsamości salezjańskiej w pracy wychowawczej szkół i innych placówek; koordynowanie wzajemnej współpracy między salezjańskimi placówkami edukacyjnymi w Polsce i za granicą; animowanie formacji nauczycieli, wychowawców i rodziców według duchowości salezjańskiej; kreowanie w opinii publicznej pozytywnego wizerunku salezjańskiego stylu pracy i salezjańskich placówek edukacyjnych; reprezentowanie szkolnictwa salezjańskiego na poziomie krajowym wobec władz państwowych, samorządowych, oświatowych i kościelnych.
Ważnym wydarzeniem dla szkolnictwa salezjańskiego nie tylko Polski, ale Europy był II Kongres Szkolnictwa Salezjańskiego, jaki odbył się w Krakowie w dniach od 29 kwietnia do 2 maja 2005 r. Federacja koordynowała merytoryczne przygotowanie dyrektorów polskich szkół salezjańskich do udziału w tym wydarzeniu. Czteroletnią drogą do Kongresu w Krakowie była refleksja podjęta we wspólnotach wychowawczych szkół salezjańskich i centrach formacji zawodowej całej Europy (w 23 krajach, 1300 placówkach) nad tożsamością szkoły salezjańskiej w Europie. Dyrektorzy szkół salezjańskich z Polski także wzięli udział w tworzeniu Karty Tożsamości Szkoły Salezjańskiej. Przyjęcie tego dokumentu było uwieńczeniem czterodniowych obrad Kongresu.
Karta Tożsamości Szkoły Salezjańskiej nie jest dokumentem prawnym – jest dokumentem bazowym dla rozwoju tożsamości salezjańskiej naszych szkół i innych placówek edukacyjnych. Jako wychowawcy jesteśmy świadomi, że pierwszym i koniecznym warunkiem skuteczności wychowawczej, a przede wszystkim ewangelizacyjnej naszych szkół jest pogłębianie i rozwijanie tożsamości. W Karcie Tożsamości znajduje się wyjaśnienie trzech często używanych słów – katolicka, salezjańska, szkoła; a ponadto zapis tych wartości, które kierują myśleniem i działaniem wychowawców i wychowanków; relacja szkoły salezjańskiej z kulturą współczesną i wyzwaniami środowiska; działania, przez które wyraża się realizacja misji ewangelizacyjno–wychowawczej w duchu księdza Bosko i Marii Dominiki Mazzarel. Dla szkół i innych salezjańskich placówek edukacyjnych Karta Tożsamości Szkoły Salezjańskiej jest dokumentem bardzo użytecznym.
Zadaniem, jakie postawiła sobie obecnie Federacja Szkół Salezjańskich w Polsce jest animacja i koordynowanie działań w celu jak najlepszego wykorzystania Karty dla pogłębiania i umacnia salezjańskiej tożsamości naszych szkół i innych placówek edukacyjnych.