- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Miłość przychodzi z Nazaretu
- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Miłość przychodzi z Nazaretu
- WYZWANIA
- WYZWANIA
- W ORATORIUM - Pedagogia wyjścia ku młodzieży
- W ORATORIUM - Pedagogia wyjścia ku młodzieży
- W ORATORIUM - Drugi brzeg
- UWAGI PSYCHOLOGA - Gdzie jesteś tato?
- W ORATORIUM - Drugi brzeg
- UWAGI PSYCHOLOGA - Gdzie jesteś tato?
- POD ROZWAGĘ - Homeopatia
- POD ROZWAGĘ - Homeopatia
- GDZIEŚ BLISKO - Szkoła OK
- GDZIEŚ BLISKO - Szkoła OK
- ROZMOWA Z... - Metoda i wartości
- ROZMOWA Z... - Metoda i wartości
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Bydgoszcz, wspólnota św. Jana Bosko
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Bydgoszcz, wspólnota św. Jana Bosko
- RODZINA SALEZJAŃSKA - W trosce o tożsamość - Federacja Szkół Salezjańskich
- RODZINA SALEZJAŃSKA - W trosce o tożsamość - Federacja Szkół Salezjańskich
- W ANEGDOCIE - Nowy zwyczaj
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Oratorianie
- W ANEGDOCIE - Nowy zwyczaj
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Oratorianie
- W ORATORIUM - Sposób na edukację
- W ORATORIUM - Sposób na edukację
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą
- MISJE - W peruwiańskim oratorium
- MISJE - W peruwiańskim oratorium
- MISJE - Znaki czasu
- MISJE - Znaki czasu
- DUCHOWOŚĆ - Ostrze słowa
- DUCHOWOŚĆ - Po co spowiedź przed księdzem?
- DUCHOWOŚĆ - Ostrze słowa
- DUCHOWOŚĆ - Po co spowiedź przed księdzem?
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Dlaczego szkoły?
- LISTY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Dlaczego szkoły?
- LISTY
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą
jp
strona: 19
Aby pełnić swoją rolę, animator zajmuje w strukturze grupy szczególne miejsce. Wbrew pozorom animator nie jest „jednym z grupy”. Posiada inne zaplecze kultury, wiedzy religijnej, inne potrzeby emocjonalne i dotyczące relacji, zwłaszcza jeśli różnica wieku jest znacząca. Pełne utożsamienie się z grupą jest dla niego niemożliwe. Mimo, że żywi do grupy uczucia głębokiej empatii, nie jest jednym z jej członków.
Odmienność ta jest koniecznym warunkiem pełnienia jego misji. Nie może pozwolić się wciągnąć w dynamikę poszczególnych relacji, ale czuwa nad nimi z pewnego dystansu. Nie udaje, że tak samo myśli o życiu ani nie ukrywa swojego sposobu oceniania rzeczywistości. Swoją rolę może pełnić, o ile potrafi utrzymać dyskretną autonomię emocjonalną. Jest to możliwie, jeśli jego własna emocjonalność znajduje inne miejsca wyrażenia się. Podobnie posiada osobne miejsca przeżywania religijności i kontaktu z kulturą. Towarzyszy grupie, podziela jej oczekiwania i plany, ale nie myli ich z własnymi, które wyraża gdzie indziej.
Rola animatora sprawia, że jest on jednocześnie wewnątrz i na zewnątrz grupy. Wewnątrz grupy okazuje swoją przyjaźń, empatię i pasję jaką jej poświęca. Szanuje i dzieli doświadczenia jej członków, ale wie, że są to „ich” doświadczenia. Pozostaje na zewnątrz grupy, aby utrzymać dystans pozwalający mu animować grupę, podczas gdy on sam ma własne środowisko życia. Stąd bierze się pewna samotność animatora. Wie, że jego rola zakłada milczenie, cierpliwe oczekiwanie, cierpienie, powściągliwość w konfliktach – cechy, które mogą być dla grupy niezrozumiałe.