- Zeffirino i Dominik
- Wyzwania
- Ksiądz Bosko w przedszkolu?
- Mamy czas?
- U starszaków w Pieszycach
- Czy warto?
- Czerwińsk nad Wisłą
- W oczekiwaniu na święcenia
- Sposób na dobry początek
- Zajęcia formacyjne
- Na drugim końcu Europy
- Wiara ze słuchania
- Przyjaciel
- Listy do redakcji
- Błyskawiczny Kurs Modlitwy
- Zdrowy rozsądek
- Szkoły salezjańskie
U starszaków w Pieszycach
s. Elżbieta Sawicka FMA
strona: 6
Kolorowy plac zabaw i grono radośnie bawiących się dzieci – to Niepubliczne Przedszkole Sióstr Salezjanek w Pieszycach, które w pracy z dziećmi stosuje metodę wychowawczą księdza Bosko.
Siostry Salezjanki przejęły placówkę po drugiej wojnie światowej od Sióstr Jadwiżanek i prowadziły ją do 1952 r. Później nastąpiła przerwa a działalność wznowiono w 1957 r. Do 1988 r. przedszkole funkcjonowało zupełnie bez dotacji państwowych. W latach 1988-1996 działalność przedszkola znowu zawieszono ze względu na budowę nowych obiektów.
Od 1 września 1996 r. Przedszkole Sióstr Salezjanek w Pieszycach wznowiło działalność i działa nieprzerwanie do chwili obecnej. Obecnie w przedszkolu utworzone są trzy oddziały 6 -latków, 5 -latków, 3 i 4 -latków do których uczęszcza ogółem 67 dzieci.
Specyfika
Przedszkole kieruje się dyrektywami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Bazuje na obowiązującej Podstawie programowej, korzysta z dorobku edukacyjnego, między innymi z różnych wypracowanych ostatnio programów edukacyjnych i opracowań wychowania przedszkolnego zatwierdzonych przez MEN. Jednak jego specyfiką jest głębokie zakorzenienie pracy wychowawczej w wartościach chrześcijańskich, w oparciu o charyzmat pedagogiki salezjańskiej.
Głównym celem wychowania w pieszyckim przedszkolu jest pomoc dziecku w autorealizacji, stanowiąc osobowość wolną, odpowiedzialną, aktywną, szczęśliwą.
Wychowanie do wiary
Warunkiem efektywności pracy z dziećmi jest znajomość środowiska rodzinnego wychowanków, siostry ściśle wiec współpracują z rodzicami i opiekunami dzieci. Zapoznają z systemem wychowawczym świętego Jana Bosko, organizują spotkania formacyjne, konferencje, których współorganizatorami są właśnie rodzice.
Pieszyckie przedszkole wychowuje także do wiary. W pracy z dziećmi wykorzystuje wszelkie możliwe środki, jak: katecheza, pogadanki, słówko na ucho, nawiedzenia Najświętszego Sakramentu. Utrwala w dzieciach obrazu Boga - dobrego Ojca i Jezusa Chrystusa, najlepszego przyjaciela ( Dobrego Pasterza). By dać dzieciom pozytywne wzory do naśladowania „wykorzystuje” święta maryjne, dni wspomnień salezjańskich postaci oraz wielu innych świętych Kościoła, przybliżając dzieciom ich życie godne naśladowania.
Radość
W Pieszycach jednym z elementów tworzących system wychowania jest radość. Dużą wagę siostry przykładają do zabaw, gier, sportu, śpiewu, muzyki, teatru, wycieczek. Śpiew i muzyka rozbrzmiewa zarówno podczas zajęć i działań edukacyjnych oraz spotkań okolicznościowych, jak również w czasie celebracji Eucharystii z okazji świąt i wspomnień salezjańskich. Dzieci bardzo chętnie uczestniczą we wszystkich imprezach, także tych międzyprzedszkolnych - przeglądach piosenki przedszkolnej i religijnej, konkursach wiedzy, olimpiadach sportowych, turniejach, przeglądach dziecięcej twórczości muzycznej.
J. Korczak mawiał: Dzieci chcą się śmiać, biegać, swawolić, dlatego wychowawco, jeśli dla ciebie życie jest cmentarzem, pozwól chociaż im widzieć w nim łąkę. Prawdą tą wychowawczynie z Pieszyc starają się także „zarażać” rodziców i opiekunów dzieci.
Cel wychowawczy
Jednym z celów pracy przedszkola jest doprowadzenie dziecka do jak najpełniejszego rozwoju i osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Służy temu nabycie umiejętności, które wynikają z realizacji zadań zawartych w programie. Przedszkole w Pieszycach realizuje je w duchu wartości i zasad pedagogiki chrześcijańskiej i systemu wychowawczego św. Jana Bosko tak, aby dziecko mogło w przyszłości stać się uczciwym obywatelem i dobrym chrześcijaninem.
Istotą procesu wychowawczego jest odpowiednia relacja między nauczycielem i dzieckiem oraz klimat zaufania, życzliwości i akceptacji. W przedszkolu u sióstr zasady wychowawcze i elementy religijne wzajemnie się uzupełniają i współtworzą środowisko wychowawcze. A wychowawczynie każdego dnia stwarzają rodzinną, ciepłą atmosferę, która pozwala dzieciom czuć się bezpiecznie i w pełni rozwijać.