facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2004 - wrzesień
Ksiądz Bosko w przedszkolu?

s. Elżbieta Sawicka FMA

strona: 4



Dzisiejszy świat gubi się w chaosie wartości. Dzieci, młodzież wychowuje się w „dualizmie wartości”. Inne wartości proponują rodzice, ku innym wychowują instytucje. Jeszcze inne kreuje świat współczesny. Może to doprowadzić do „schizofrenii duchowej”. By temu zapobiegać potrzebna jest współpraca środowisk wychowawczych, którą zakłada system prewencyjny, który powinien być obecny już w przedszkolach.

Podstawowe elementy systemu prewencyjnego - rozum, religia, miłość – mogą wspomagać realizację wymagań określonych w podstawie programowej przedszkola.


Rozum, religia, miłość

Pierwszy element – rozum - obejmuje poznanie i rozumienie siebie i świata oraz nabywanie umiejętności poprzez działanie. Trzeba pomagać dziecku powiązać przekazywaną wiedzę z konkretnymi wydarzeniami i jego własnymi doświadczeniami. Rozbudzać zainteresowania i chęć rozwijania indywidualnych zdolności.

Kolejny element - to religia. Znając predyspozycje młodego wieku oraz rozumiejąc zainteresowania dzieci , codzienne rozkłady zajęć warto przeplatać krótkimi, spontanicznymi momentami modlitwy, np. modlitwą poranną czy modlitwami przed posiłkami. Ma to na celu ukazanie religii jako wartości pomocnej w życiu codziennym, a nie jako uciążliwego obowiązku czy przymusu.

Szeroko rozumiana zasada miłości wychowawczej potrzebuje klimatu rodzinnego, tak, aby dziecko czuło, że jest kochane. Kochane nie tylko przez rodziców, wychowawców, opiekunów, ale przede wszystkim przez Boga – Dobrego Ojca. Trzeba więc podejmować działania otwierające dziecko na smakowanie w wartościach dobroci, wzajemnej pomocy i szacunku wobec każdego. W ten sposób dziecko doświadczając w miłości, odnajdzie swoje miejsce w grupie rówieśniczej, we wspólnocie i świecie.


Wśród maluchów

System prewencyjny, który opiera się na optymistycznej wizji człowieka, z której wypływa sztuka wychowania do tego, co pozytywne jest bardzo łatwy do zastosowania w przedszkolach. Metoda wychowawcza księdza Bosko jest stylem dialogu, w którym ważna jest osoba, obecność wychowawcza jako konkretny wyraz gościnności, szacunku, przyjaźni oraz zdolności oczekiwania. Ważne jest stwarzanie środowiska wychowawczego, które proponuje wartości w klimacie rodzinnego zaufania, prostoty i radości. Taka prewencyjność stawia dziecko w sytuacji, która sprzyja wzrostowi i pozytywnym doświadczeniom.

Jednym z zadań podejmowanych przy ustalaniu planu pracy przedszkola powinno być wychowanie dzieci do autentycznej radości serca wypływającej ze świadomości, że jest się kochanym, odnosząc to uczucie do najwyższej wartości – miłości Boga Ojca. Warto podejmować działania otwierające dzieci na smakowanie w wartościach dobroci, posłuszeństwa, uprzejmości. Dobrą okazją ku temu jest np. wspólne świętowanie.


Świętowanie

Okazją do świętowania mogą być np. urodziny czy imieniny dzieci, rodziców, wychowawców. Dają sposobność do składania życzeń, wspólnego przygotowania drobnych upominków, a przez to wyrażania uczuć, pamięci, wzajemnej życzliwości i wdzięczności. Wspólnie z dziećmi i ich rodzicami można przygotowywać i przeżywać także uroczystości kościelne. Także spotkania okolicznościowe, związane ze Świętem Babci i Dziadka, Dniem Mamy i Taty, Świętem Dziecka mogą być szczególną formą święta. Jednym ze sposobów świętowania są przedstawienia, inscenizacje, scenki czy wspólne zabawy przy ognisku.

Klimat radości warto także wprowadzać podczas zajęć dydaktycznych, zabaw, posiłków i wszelkich relacji między dziećmi i nauczycielkami. Dzieci, czując się przyjęte i bezwarunkowo kochane przez wychowawczynie, pozytywne relacje przenoszą na swoich rówieśników. Niekiedy bywa tak, że dziecko jest apostołem autentycznego i szczerego dialogu także w rodzinie.


Współpraca z rodzicami

W wychowywaniu dzieci w wieku przedszkolnym ogromną rolę należy przywiązywać do rozmów indywidualnych i spotkań z rodzicami. Wychowawcy powinni być do ich dyspozycji każdego dnia, a także podczas specjalnie wyznaczonych konsultacji wychowawczo-dydaktycznych. Rodzice dzieci powinni być bezpośrednimi współorganizatorami i uczestnikami spotkań integracyjnych. Dobrze, jeśli przedszkole wyposażone jest w odpowiednią biblioteczkę, gdzie rodzice mają możliwość pogłębiania swej wiedzy wychowawczej. W takiej biblioteczce powinna być literatura religijna, jak i dotycząca psychologicznego rozwoju dzieci.


Dobrą okazję do wzajemnego poznania i otwarcia stanowią również wspólne wycieczki czy pielgrzymki całych rodzin i wychowawców. Chodzi tu o częste doświadczanie miłych, radosnych chwil, sprzyjających, rozbudzaniu zaufania, umacnianiu więzi rodzinnych oraz wspólne spędzanie czasu.