- Zeffirino i Dominik
- Wyzwania
- Ksiądz Bosko w przedszkolu?
- Mamy czas?
- U starszaków w Pieszycach
- Czy warto?
- Czerwińsk nad Wisłą
- W oczekiwaniu na święcenia
- Sposób na dobry początek
- Zajęcia formacyjne
- Na drugim końcu Europy
- Wiara ze słuchania
- Przyjaciel
- Listy do redakcji
- Błyskawiczny Kurs Modlitwy
- Zdrowy rozsądek
- Szkoły salezjańskie
Wyzwania
ks. Andrzej Godyń SDB - red. naczelny
strona: 3
W czasach rosnącego sceptycyzmu wobec niektórych instytucji Kościoła, niesłabnącym powodzeniem cieszą się przedszkola, prowadzone przez siostry zakonne. Często swoje dzieci posyłają do nich rodzice dość odlegli od pogłębionego życia wiary i systematycznych praktyk religijnych. Co jest powodem, dla którego dość liberalnie nastawieni do życia rodzice wybierają taką właśnie konserwatywną, z ich punktu widzenia, instytucję wychowawczą? Czy świadomość tego, że w ich własnym wychowaniu to, co najlepsze zawdzięczają właśnie wierzącej matce czy babci? Przekonanie o tym, że siostry będą z większym oddaniem i przekonaniem wychowywały do dobra? Przekażą im wartości, które wprawdzie uważają za słuszne, ale wstydzą się ich wyrażenia?
Kiedy mówimy o salezjańskiej zapobiegawczej metodzie wychowawczej na ogół – zgodnie z tradycją wywodzącą się od świętego Jana Bosko – odnosimy ją do młodzieży w wieku gimnazjalnym i szkoły średniej. Niemniej metoda ta, czy jak częściej można usłyszeć w środowiskach salezjańskich – system zapobiegawczy lub prewencyjny, nadaje się do zastosowania w bardzo wielu środowiskach wychowawczych i wobec różnych grup wiekowych. Pisaliśmy np. o jej zastosowaniu w rodzinach. W tym numerze Don BOSCO znajdziecie artykuł o zastosowaniu systemu zapobiegawczego w jego trzech najważniejszych aspektach – rozumu, religii i miłości wychowawczej, wobec dzieci w wieku przedszkolnym. Przedstawiamy też pracę w przedszkolu sióstr salezjanek z Pieszycach.
Zaniedbania popełnione przez rodziców w dzieciństwie są bardzo trudne do odrobienia w późniejszym procesie wychowania. Powodzenie prowadzonych przez salezjanki przedszkoli wystawia wysoką ocenę jakości metody i ich pracy wychowawczej wśród najmłodszych.