facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2014 - listopad
Cierpliwość i konsekwencja

Bożena Paruch

strona: 24



Gimnazja mają złą sławę, zdaniem części społeczeństwa psują ucznia.
Czy tak jest w istocie?

Należy pamiętać, że naukę w gimnazjum rozpoczyna dwunastolatek – po kilku latach wychowania w przedszkolu, po sześciu latach kształcenia i wychowania w szkole podstawowej i - co najważniejsze – po dwunastu latach w domu rodzinnym. Dziecko otrzymało już pewien bagaż doświadczeń, ma określony model reakcji i zachowań w sytuacjach pozytywnych i negatywnych. Rolą szkoły gimnazjalnej jest kontynuacja procesu wychowania. Jeśli jednak metody wychowawcze stosowane przez szkołę różnią się od obowiązujących w rodzinie, wystąpi pewien dysonans. Jeżeli w rodzinie od dziecka niewiele się wymaga, to oczywiste jest, że zbuntuje się ono przeciwko instytucji. Oczywiście o obowiązkach i odpowiednim zachowaniu należy uczniom stale przypominać i powinni to robić wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. Niedopuszczalne jest niezauważanie przejawów dokuczania innym, lekceważenia, używania wulgaryzmów, podnoszenia głosu przez ucznia, mówienia nieprawdy, niewywiązywania się z obowiązków. Mimo trudu związanego z niekończącym się przypominaniem o zasadach panujących w szkole, nauczyciele powinni to robić, cierpliwie czekając na efekty. Wychowanie to proces długotrwały, jego efekty są widoczne czasami dopiero po wielu latach.

Do dobrego wychowania gimnazjalistów niezbędna jest współpraca z rodzicami, zrozumienie z ich strony i popieranie dobrych działań nauczycieli, a nie uleganie dzieciom w uzasadnianiu, że „pani nie miała racji”. Celowe jest organizowanie tzw. pedagogizacji rodziców – spotkań z psychologiem czy pedagogiem szkolnym dotyczących np. zmian zachowania w okresie dojrzewania. Dobrą praktyką są spotkania z rodzicami w formie warsztatów, gdzie mogą się poznać i wymienić doświadczeniami w wy- chowaniu nastolatków, dzielić się pomysłami, a także przedstawiać propozycje nauczycielom.

Można również zorganizować szkołę dla rodziców, gdzie na dziesięciu spotkaniach mogą poszerzyć swoją wiedzę w małym gronie. Godziny wychowawcze warto poświęcić tematom dotyczącym zasad dobrego wychowania. Można skorzystać z wielu pozycji książkowych m.in. „Savoir-vivre dla każdego” Edwarda Pietkiewicza, „ABC dobrego wychowania” Ewy Gumowskiej, „Dobre maniery” Hermine Hartlej, „Poradnik dobrych obyczajów” Marka Markiewicza i innych.

Bardzo dużą rolę w dobrym wychowaniu uczniów odgrywa zaangażowanie ich do działalności w wolontariacie.

W sytuacji, kiedy rodzice najbardziej odpowiedzialni za wychowanie własnych dzieci, zaniedbują swoje obowiązki z braku czasu, nieudolności wychowawczej czy choroby, nauczyciele powinni je nadrabiać.
Dobrzy nauczyciele, świadomi wagi wychowania i ogromnego zapotrzebowania na ich mądrość, takt, dyskrecję i zaangażowanie, podejmą wyzwanie i zrobią wszystko, by pomóc rodzicom dobrze wychować dziecko wyposażone w wiedzę, ale również kulturalne, życzliwe wobec innych ludzi i wyznające prawdziwe wartości. ¦

Każdy przejaw dokuczania innym, lekceważenia, używania wulgaryzmów, podnoszenia głosu przez ucznia, mówienia nieprawdy, niewywiązywania się z obowiązków, należy zauważyć.