- Przesłanie na rozpoczęcie obchodów Dwusetlecia urodzin księdza Bosko
 - Od redakcji
 - Dobre maniery, sztuka dobrego życia
 - Boliwia zagrożonej młodzieży
 - Zambia Płaczę ze wzruszenia
 - Ukraina Pomoc dla uciekinierów
 - Egipt Podwyższenie muru misji w Aleksandrii
 - Mariusz Wlazły: Nosić Boga w sercu
 - Neutralność światopoglądowa nie oznacza świeckości państwa
 - Inka: Z duchowej szkoły księdza Bosko
 - Młodzież musi wiedzieć, że jest kochana
 - Sumienie to Boży przyjaciel
 - Mając poczucie własnej grzeszności, łatwiej jest wybaczać innym
 - Wychowanie przez wydarzenia
 - Cierpliwość i konsekwencja
 - Lekcja 10 Temat: Zdrowy dystans do świata wirtualnego.
 - Dobre maniery
 - Chrześcijanie nadają ton
 - Bioenergoterapia jest dziedziną spirytyzmu
 - Odrobina konsekwencji
 - Musimy porozmawiać...
 - Opowiadanie Pocieszenie
 
Cierpliwość i konsekwencja
Bożena Paruch
strona: 24
Gimnazja mają złą sławę, zdaniem części społeczeństwa psują ucznia.
Czy tak jest w istocie?
 Należy pamiętać, że naukę w gimnazjum  rozpoczyna dwunastolatek – po kilku latach  wychowania w przedszkolu, po sześciu  latach kształcenia i wychowania w szkole podstawowej  i - co najważniejsze – po dwunastu latach w domu  rodzinnym. Dziecko otrzymało już pewien bagaż  doświadczeń, ma określony model  reakcji i zachowań w sytuacjach pozytywnych  i negatywnych. Rolą szkoły  gimnazjalnej jest kontynuacja procesu  wychowania. Jeśli jednak metody  wychowawcze stosowane przez szkołę  różnią się od obowiązujących w rodzinie,  wystąpi pewien dysonans. Jeżeli w  rodzinie od dziecka niewiele się wymaga,  to oczywiste jest, że zbuntuje się  ono przeciwko instytucji. Oczywiście  o obowiązkach i odpowiednim zachowaniu  należy uczniom stale przypominać i powinni to robić wszyscy nauczyciele i pracownicy  szkoły. Niedopuszczalne jest niezauważanie przejawów  dokuczania innym, lekceważenia, używania wulgaryzmów,  podnoszenia głosu przez ucznia, mówienia  nieprawdy, niewywiązywania się z obowiązków. Mimo  trudu związanego z niekończącym się przypominaniem  o zasadach panujących w szkole, nauczyciele  powinni to robić, cierpliwie czekając na efekty. Wychowanie  to proces długotrwały, jego efekty są widoczne  czasami dopiero po wielu latach.  
Do dobrego wychowania gimnazjalistów niezbędna  jest współpraca z rodzicami, zrozumienie z ich strony i popieranie dobrych działań nauczycieli,  a nie uleganie dzieciom w uzasadnianiu, że „pani  nie miała racji”. Celowe jest organizowanie tzw.  pedagogizacji rodziców – spotkań z psychologiem  czy pedagogiem szkolnym dotyczących np. zmian  zachowania w okresie dojrzewania. Dobrą praktyką są spotkania z rodzicami w formie warsztatów, gdzie  mogą się poznać i wymienić doświadczeniami w wy- chowaniu nastolatków, dzielić się pomysłami, a także przedstawiać propozycje nauczycielom.  
Można również zorganizować  szkołę dla rodziców, gdzie na dziesięciu  spotkaniach mogą poszerzyć  swoją wiedzę w małym gronie. Godziny  wychowawcze warto poświęcić  tematom dotyczącym zasad dobrego  wychowania. Można skorzystać z wielu pozycji książkowych m.in.  „Savoir-vivre dla każdego” Edwarda  Pietkiewicza, „ABC dobrego wychowania”  Ewy Gumowskiej, „Dobre  maniery” Hermine Hartlej, „Poradnik  dobrych obyczajów” Marka Markiewicza i innych.  
Bardzo dużą rolę w dobrym wychowaniu uczniów odgrywa zaangażowanie ich do działalności w wolontariacie. 
 W sytuacji, kiedy rodzice najbardziej odpowiedzialni  za wychowanie własnych dzieci, zaniedbują  swoje obowiązki z braku czasu, nieudolności wychowawczej  czy choroby, nauczyciele powinni je nadrabiać.  
Dobrzy nauczyciele, świadomi wagi wychowania  i ogromnego zapotrzebowania na ich mądrość, takt,  dyskrecję i zaangażowanie, podejmą wyzwanie i zrobią  wszystko, by pomóc rodzicom dobrze wychować  dziecko wyposażone w wiedzę, ale również kulturalne,  życzliwe wobec innych ludzi i wyznające prawdziwe  wartości. ¦ 
Każdy przejaw  dokuczania innym,  lekceważenia, używania  wulgaryzmów,  podnoszenia głosu  przez ucznia, mówienia  nieprawdy, niewywiązywania się z obowiązków,  należy zauważyć. 
	







