facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2005 - październik
WYZWANIA

ks. Andrzej Godyń SDB

strona: 3



Potoczny, trochę romantyczny obrazek z misji – misjonarz w buszu, chrzczący plemiona nieznających cywilizowanego świata tubylców – to już coraz większa rzadkość. Misje odzwierciedlają różnorodność narodowości, kultur i obyczajów. Kościoły w krajach misyjnych to wspólnoty przeżywające wszystkie problemy – społeczne, polityczne, kulturowe, którymi żyją ich rodacy. Są wśród nich młode, rozwijające się Kościoły, jak na Filipinach czy w Korei Południowej, których może nawet już nie powinno się nazywać misyjnymi, bo to one wysyłają misjonarzy. W Afryce zachodniej i południowej bardzo wielu z nich to Hindusi. Katolicy w Indiach stanowią zaledwie pół procenta tamtejszej populacji, a jednak oznacza to, że jest ich więcej niż razem wziętych mieszkańców takich tradycyjnie katolickich krajów, jak Chorwacja, Słowacja i Słowenia. Zmienia się zresztą sama definicja krajów misyjnych, bo czyż zlaicyzowane kraje Europy Zachodniej nie zaczynają mieścić się w tym określeniu?

Są kraje, gdzie katolicy są bezwzględnie tępieni – jak w Sudanie, prześladowani przez nieprzychylne reżimy – jak w Chinach, czy ledwo tolerowani przez inne wyznania religijne. W wielu krajach Południa dzielą ubóstwo z najuboższymi. Jako Kościoły młode poszukują swojej tożsamości w dialogu z kulturą, do której przynależą. Problem inkulturacji, czyli wyrażenia Ewangelii w zgodzie z miejscowymi kulturami, ale bez pomijania niewygodnych dla nich prawd – to jedno z największych wyzwań stojących przed wspólnotami Kościoła w krajach misyjnych.

Kościół zawsze był i będzie misyjny – tzn. potrzebujący bycia ewangelizowanym i wyruszającym z misją do ludzi, którzy potrzebują usłyszeć Dobrą Nowinę. W tym numerze Don BOSCO przeczytacie o młodych Polakach – świeckich, którzy w duchu św. Jana Bosko wyruszają ze swoim świadectwem na różne kontynenty. Bo nie da się wierzyć, że Chrystus Zmartwychwstał, i nie czuć się tej prawdy misjonarzem.