- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Kobiece oblicze Kościoła
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - Drzemiąca potrzeba dawania
- WYCHOWANIE - Radość dzielenia się
- UWAGI PSYCHOLOGA
- GDZIEŚ BLISKO - Młodzi światu
- ROZMOWA Z... - Potrzebni i tu, i tam
- MISJE - Małe radości
- ROZMOWA Z... - Potrzebni i tu, i tam 2
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Geografia serca
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Kraków, Różana 5
- MISJE - Już ponad wiek - polskie misje salezjańskie
- MISJE - Szkoła na misjach
- W ORATORIUM - Rola animatora w życiu społecznym i w Kościele
- DUCHOWOŚĆ - Misja szukania
- DUCHOWOŚĆ - To dla mnie łaska
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- LISTY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Sen o misjach
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
UWAGI PSYCHOLOGA
Anna Domecka
strona: 5
Każdy z nas ma inny styl życia, inne oczekiwania, inne cele życiowe, a co za tym idzie – inne potrzeby. Dla każdego z nas co innego jest czynnikiem motywującym. Ważne jest zatem, aby także dziecku pomóc w odkryciu jego własnego systemu motywacyjnego.
Motywacja rządzi się swoimi prawami:
– Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację – jeżeli brak nam entuzjazmu, celu, nadziei, czyli po prostu motywacji, nie zdołamy zarazić nią dziecka.
– Motywacja wymaga celu – warto więc ustalić wspólnie z dzieckiem cele bliskie i dalsze (te na najbliższy dzień, tydzień i te bardziej odległe).
– Motywacja nie trwa wiecznie, więc co jakiś czas warto zmieniać ustalone wcześniej zasady, modyfikować je.
– Motywacja wymaga uznania – pochwały to najprostszy sposób na wyrażenie aprobaty, skłaniają do powtarzania podobnych zachowań w przyszłości.
– Wyzwanie jest motywujące tylko wtedy, gdy można wygrać – cele, jakie stawiamy przed dzieckiem, powinny być dostosowane do jego wiedzy, umiejętności, zdolności, warunków społecznych i ekonomicznych, dając mu poczucie, że może sprostać naszym oczekiwaniom.
– Przynależność do grupy motywuje – poczucie przynależności do grupy jest bardzo ważne, a im mniejsza jest grupa, do której się należy, tym większa lojalność, motywacja i starania.
Polecam literaturę: Ross Vasta, Marshall M. Hatth, Scott A. Miller Psychologia dziecka, Alan Loy McGinnis Sztuka motywacji.