facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2004 - grudzień
Etapy wzrostu w grupie – III

JP

strona: 15



Trzeci etap – to przejście od przynależności do konfrontacji z różnymi propozycjami społecznymi i kulturalnymi, aż po decyzję odpowiedzi na wyzwania życia. W drodze grupy jest on fazą poprzedzającą propozycję wiary.


Na tym etapie grupa ćwiczy się w czynieniu konkretnych projektów, które uczą podejmowania coraz bardziej dojrzałych decyzji. Umiejętność tę zdobywa się, wypracowując niewielkie programy, wymagające zastosowania w praktyce własnych zdolności i kreatywności, które dotyczą wybranego zadania ze sfery życia kulturalnego, społecznego, religijnego czy spędzania czasu wolnego.

Aby scalić projekty i cele grupa uczy się pięcioetapowej drogi. Pierwszy etap – to analiza i postawienie diagnozy. Wobec problemu lub nowej sytuacji grupa stara się zebrać jak najwięcej informacji niezbędnych do jej zanalizowania. Od analizy przechodzi do diagnozy – interpretuje sytuację, wchodząc w głąb, zastanawiając się nad przyczynami i możliwymi rozwiązaniami.

Drugi etap – to ocena, wcześniej zanalizowanych i zdiagnozowanych, danych. Oceniać, to znaczy odwołać się do wartości wspólnych dla grupy i odnaleźć te, które wydają się najlepiej rzucać światło na zastaną sytuację. To znaczy także wydać osąd, sformułować nowe wyzwania, szukać nowych rozwiązań. W ten sposób zachęca się grupę do konfrontacji poglądów na temat hierarchii wyznawanych wartości.

Trzeci etap – to wypracowanie planu działania. Składają się nań cele, strategie i sposoby działania, konkretne inicjatywy, podział ról i zadań, alternatywy w przypadku niepowodzenia lub niespodzianek, kryteria oceny czy rezultaty zostały osiągnięte.

Czwarty etap – to realizacja projektu, uwzględniająca zdolności osobiste i grupowe, kontrolę przebiegu akcji i odporności wobec zniechęceń.

Piąty etap jest weryfikacją i refleksją. Ten ostatni moment jest kluczowy dla przejścia od działania do rozumienia, od przekonań do życia wartościami, od popełnionych błędów do samokrytyki niezbędnej do tworzenia nowych planów.