- Siła miłości
- Od redakcji
- Postawić Boga na pierwszym miejscu
- JAK POMÓC DZIECKU BYĆ DOBRYM KUMPLEM
- WYCHOWANIE UCZUĆ
- UGANDA: Wyżywić dzieci
- ANGOLA WYPOSAŻENIE KUCHNI W SZKOLE HOTELARSKIEJ
- Ewangelie synoptyczne. Skąd taka nazwa?
- Współpraca szkoły z rodzicami
- Nie będziesz miłował bliźniego swego bardziej niż siebie samego!
- Świat gier komputerowych – TO JESZCZE ZABAWA CZY JUŻ ZAGROŻENIE?
- G: jak Google
- Wpływ gier komputerowych na zachowanie dzieci
- Lekcje religii w kryzysie? Czy nauczyciel religii w sytuacji kryzysowej?
- Praca i umiarkowanie
- Nigdy nie mów: „przyjdź później”
- Szkaplerz św. Dominika Savio
- Nasi bohaterowie
- PREZYDENT pro-life
Lekcje religii w kryzysie? Czy nauczyciel religii w sytuacji kryzysowej?
ks. Albert Wołkiewicz
strona: 23
Kontynuując rozważania na temat obecnej sytuacji, w jakiej znajduje się nauczanie religii w polskiej szkole, dotknijmy dziś konkretu. Sprowokowało mnie do tego Oświadczenie małopolskiego kuratora oświaty z 23 stycznia 2020 roku, opublikowane w związku z przeprowadzoną kontrolą w pewnym krakowskim liceum. Jednym z narzędzi służących do weryfikowania zarzutów przedstawionych w skargach była anonimowa ankieta zawierająca pytania adekwatne do badanego w szkole problemu. W ocenie małopolskiego kuratora oświaty każdorazowo zakres i powaga przedstawionych zarzutów, zarówno z uwagi na dobro pokrzywdzonych uczniów, jak i na dobre imię nauczycieli szkoły, którzy należycie wykonują swoje obowiązki, przed wyciągnięciem ewentualnych konsekwencji zawodowych, wymaga wnikliwej i wielowymiarowej weryfikacji. Ponieważ nauczyciele religii podlegają tym samym prawom i obowiązkom zawodowym, co inni nauczyciele, to wspomniana kontrola w liceum krakowskim nie ominęła także katechetów. Skargi, jakie wpłynęły do małopolskiego kuratora oświaty, zawierały różny stopień konkretyzacji przedstawionych zarzutów – niektóre umożliwiały zidentyfikowanie nagannego czynu konkretnego nauczyciela i znacząco uzasadniały skierowanie sprawy na drogę odpowiedzialności dyscyplinarnej. Inne z kolei były tylko ogólnikowym zasygnalizowaniem problemów, które można wyeliminować przez odpowiednie działania naprawcze, zarówno ze strony dyrektora szkoły, jak i nadzoru pedagogicznego, bez pociągania do odpowiedzialności konkretnych osób. Ku refleksji, w ramach pytań do wielkopostnego rachunku sumienia nauczyciela religii, wraz z każdym, kto w ramach edukacji szkolnej naucza religii katolickiej, chcę odczytać przykładowe zarzuty ujęte w Oświadczeniu małopolskiego kuratora oświaty:
ɼ „nienależyte wykonywanie obowiązków nauczyciela w czasie lekcji przez zajmowanie jej czasu wywodami na temat swojego życia prywatnego, poglądów politycznych, zachowania innych nauczycieli szkoły, przekazywanie informacji na temat sytuacji z pokoju nauczycielskiego – kosztem realizacji podstawy programowej;
ɼ nienależyte realizowanie podstawy programowej – pomijanie niektórych treści, a przekazywanie tych znacznie wykraczających poza materiał oraz egzekwowanie wiedzy w tym zakresie;
ɼ naruszanie zasad oceniania;
ɼ naruszanie godności i praw ucznia przez wyśmiewanie ich wyglądu, wagi czy poziomu wiedzy;
ɼ naruszające powagę zawodu nauczyciela spoufalanie się z niektórymi z uczniów, także o kontekście seksualnym;
ɼ poniżanie uczniów i wprowadzanie na lekcjach atmosfery zastraszenia”.
Źródło: www. kuratorium.krakow.pl/oswiadczenie-malopolskiego-kuratoraoswiaty- 3/