facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2011 - styczeń
POKÓJ PEDAGOGA. Granice dzielenia się

Małgorzata Wianecka-Nowak pedagog

strona: 15



Nasza córka, która właśnie zaczęła edukację w I klasie szkoły podstawowej, „dzieli się” z innymi dziećmi dosłownie wszystkim. Oddaje swoje śniadanie, długopisy, piórnik, zabawki, książki... Zawsze ją uczyliśmy, że trzeba się dzielić, więc jak jej teraz wytłumaczyć granice, nie zmieniając jednak jej wrażliwości?

Chcecie, aby Wasza córka była wrażliwa, umiała myśleć nie tylko o sobie, potrafiła się dzielić. Uczyliście ją tego i to się wam udało. Teraz właściwe też już znaleźliście rozwiązanie: trzeba pokazać jej granice.

Przede wszystkim zastanówcie się, jakie powinny być. Na co się zgadzacie, a na co nie. Później zacznijcie rozmawiać z córką. I mówcie wprost. Możecie nawet powiedzieć, że jest to dla was kłopot, że widzicie jej chęć dzielenia się, że troszczy się o innych, że jest to bardzo ważne i że cieszycie się, bo tego właśnie ją uczyliście i chcecie, aby było tak nadal. Jednak zauważacie różnicę między dzieleniem się zabawkami z dziećmi w piaskownicy, które po skończonej zabawie wracają do właściciela, a rozdawaniem swoich rzeczy.

Pokażcie, jakie mogą być dla waszej rodziny konsekwencje (finansowe) rozdawania rzeczy wszystkim, którzy tego potrzebują. Zwróćcie uwagę Waszej córce, że nieobdarowanym dzieciom może być przykro, a nie da się przecież podarować np. książek wszystkim koleżankom w klasie. A oddając codziennie śniadanie, może osłabić swój organizm i zachorować. Wreszcie uświadomcie ją, że dzielić się możemy nie tylko rzeczami materialnymi, ale możemy rozdawać uśmiechy, swój czas, bawiąc się z innymi.

Podajcie przykłady ze swojej rodziny. W domu nie robicie przecież sobie codziennie prezentów, a mimo to okazujecie sobie, że się lubicie.

Wspólnie zastanówcie się, jak i czym córka może „się dzielić” w szkole bez szkody dla siebie, waszej rodziny, innych itd. Podsuńcie dziecku proste, jasne zasady dawania, pożyczania. I wróćcie za jakiś czas do tematu, sprawdzając, jak Wasza córka się w nim odnajduje.