- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Powołanie
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE. Kto tu jest nienormalny?
- WYCHOWANIE - UWAGI PSYCHOLOGA. Media szanse i zagrożenia
- WYCHOWANIE - RODZICIELSKA TROSKA. Zamiast telewizji
- ROZMOWA Z ... Manipulacje będą trudniejsze
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Przy okazji jubileuszu
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- GDZIEŚ BLISKO. Dziesięć lat w służbie charyzmatowi
- POKÓJ PEDAGOGA. Zakazany makijaż
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ
- POD ROZWAGĘ. Kult a kultura
- ZDROWA MEDYCYNA - BIOETYKA. Zło etyczne antykoncepcji
- DUCHOWOŚĆ. Historia podniesionego
- MISJE. Mój dom w Andach
- MISJE. Oczy na Ghanę
- WEŹ KSIĘGĘ PISMA ŚWIĘTEGO. Bezbłędność PISMA ŚWIĘTEGO
- PRAWYM OKIEM. Wybory fundamentalne
POKÓJ PEDAGOGA. Zakazany makijaż
Małgorzata Wianecka-Nowak pedagog
strona: 17
Moja córka chce się malować. Ma 16 lat. W szkole nie zwracają na to uwagi, ale mnie to bardzo przeszkadza i nie pozwalam jej. Mimo to maluje się w szkole, pożyczając kosmetyki od koleżanek. Nie wiem, co robić...
Trudno jest czasami rodzicowi przekonać swoje nastoletnie dziecko do zachowań i wartości, co do których ma ono zupełnie inne zdanie. A jeszcze trudniejsze, a czasami wręcz niemożliwe wydaje się to wtedy, kiedy świat wokół mówi dziecku, że to, co robi, jest dobre i tylko Ty jeden – rodzic – twierdzisz inaczej.
Mimo to zachęcam do trwania w swoich przekonaniach i trzymania się swoich wartości. Jest to ważne, bo głównym zadaniem rodzica jest pomóc dziecku utworzyć „kręgosłup” moralny. Kiedy dziecko będzie chwiejne, niepewne, słabe, bo my tacy byliśmy, złamie się przy pierwszych trudnościach, problemach życiowych, przez które będzie musiało przejść.
Pozostaje natomiast pytanie, jak to zrobić? Twoja córka ma już własne zdanie, opinię, chce samostanowić o sobie. A na dodatek „czepiasz” się tylko Ty. Warto spróbować znaleźć jakieś wspólne rozwiązanie. Zachęcam oczywiście do rozmowy, do dialogu. Postaraj się wyjaśnić córce, dlaczego to jest dla ciebie tak ważne i wyraźnie daj odczuć, że się na to nie zgadzasz i chcesz wypracować rozwiązanie razem z nią.
Posłuchaj jej, tego, co mówi, jakie ma argumenty, jak odbiera twój zakaz i jakie uczucia to w niej wzbudza. Ty również nie bój się mówić o swoich uczuciach – o tym, że tobie to przeszkadza, złości cię, gniewa. Może osiągnięcie jakiś kompromis. Na przykład taki, że do szkoły córka może malować usta błyszczykiem, a na jakieś szczególne wyjścia będzie mogła sobie zrobić delikatny makijaż własnymi kosmetykami, które sobie kupi. Spróbujcie razem ustalić jakieś rozwiązanie i – co bardzo ważne – konsekwencje jego nieprzestrzegania.