facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2009 - lipiec/sierpień
DUCHOWOŚĆ. Ekskomunika za aborcję

Natanael

strona: 11



Dlaczego za grzech aborcji automatycznie popada się w ekskomunikę, a za zabójstwo człowieka narodzonego nie? Zatem, jeśli matka urodziłaby dziecko i zostawiła je na śmietniku, to nie byłaby ekskomunikowana, a za aborcję tak?

Ekskomunika jest karą kościelną polegającą na wykluczeniu z życia wspólnoty Kościoła, a zdjęcie jej zarezerwowane jest dla stolicy apostolskiej lub biskupa ordynariusza. W przypadku grzechu aborcji ekskomunika zapada laete sententiae, to znaczy z mocy prawa kanonicznego w momencie popełnienia czynu. W praktyce zdjęcie ekskomuniki odbywa się podczas spowiedzi u kapłanów wyznaczonych przez ordynariusza. Często przywilej taki mają kapłani spowiadający w katedrze, kapłani niektórych zgromadzeń zakonnych (m.in. salezjanie).

Powód, dla którego wśród zabójstw jedynie aborcja niesie konsekwencję ekskomuniki jest łatwy do zrozumienia, jeśli zamiast zastanawiać się czy osoba narodzona jest mniej ważna niż nienarodzona, zwrócimy uwagę na fakt, że potępienie czynu zabójstwa osoby narodzonej jest powszechne, a osoby nienarodzonej nie. Wszyscy – i to nie tylko w Kościele – nie mamy problemu uznać zabójstwa człowieka dorosłego (a jeszcze bardziej dziecka) za bardzo ciężki grzech. Natomiast nie wszyscy – także niektórzy katolicy – są gotowi uznać pełne prawo do życia dla człowieka jeszcze nienarodzonego. Chodzi nie tylko o kwestię teoretyczną, ale o zbrodniczą praktykę na dużą skalę społeczną.

Zadaniem ekskomuniki jest wyraźne pokazanie katolikom, że nie da się pogodzić przynależności do Kościoła Chrystusa z zabijaniem dzieci stworzonych na obraz i podobieństwo Boga, tyle, że jeszcze nienarodzonych.