- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Marsz świeckich
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - SYSTEM ZAPOBIEGAWCZY. Czcij ojca i matkę swoją
- WYCHOWANIE - UWAGI PSYCHOLOGA. Cześć rodziców warunkiem błogosławionego życia
- WYCHOWANIE - RODZICIELSKA TROSKA. Mała szkoła dużego szacunku
- GDZIEŚ BLISKO. Wylewanie dziecka z kąpielą
- POKÓJ PEDAGOGA. Nastolatki i pornografia
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Ponad prawa i obowiązki
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- DUCHOWOŚĆ. Nadzieja Boga
- DUCHOWOŚĆ. Ekskomunika za aborcję
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Kocham – nie pobłażam
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Czy unikniemy szwedzkiego raju?
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Nieuporządkowane myśli o rodzinie
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Niełatwa przygoda rodzicielstwa
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Posłuszne dzieci? To możliwe! To konieczne!
- POD ROZWAGĘ. Żenada za duże pieniądze
- SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Poznać MGS
- MISJE. Kabor, czyli witajcie
- MISJE. Czas dawania
- ZDROWA MEDYCYNA. Motywacja do życia jako dar Boży
- PRAWYM OKIEM. To moja kariera
DUCHOWOŚĆ. Ekskomunika za aborcję
Natanael
strona: 11
Dlaczego za grzech aborcji automatycznie popada się w ekskomunikę, a za zabójstwo człowieka narodzonego nie? Zatem, jeśli matka urodziłaby dziecko i zostawiła je na śmietniku, to nie byłaby ekskomunikowana, a za aborcję tak?
Ekskomunika jest karą kościelną polegającą na wykluczeniu z życia wspólnoty Kościoła, a zdjęcie jej zarezerwowane jest dla stolicy apostolskiej lub biskupa ordynariusza. W przypadku grzechu aborcji ekskomunika zapada laete sententiae, to znaczy z mocy prawa kanonicznego w momencie popełnienia czynu. W praktyce zdjęcie ekskomuniki odbywa się podczas spowiedzi u kapłanów wyznaczonych przez ordynariusza. Często przywilej taki mają kapłani spowiadający w katedrze, kapłani niektórych zgromadzeń zakonnych (m.in. salezjanie).
Powód, dla którego wśród zabójstw jedynie aborcja niesie konsekwencję ekskomuniki jest łatwy do zrozumienia, jeśli zamiast zastanawiać się czy osoba narodzona jest mniej ważna niż nienarodzona, zwrócimy uwagę na fakt, że potępienie czynu zabójstwa osoby narodzonej jest powszechne, a osoby nienarodzonej nie. Wszyscy – i to nie tylko w Kościele – nie mamy problemu uznać zabójstwa człowieka dorosłego (a jeszcze bardziej dziecka) za bardzo ciężki grzech. Natomiast nie wszyscy – także niektórzy katolicy – są gotowi uznać pełne prawo do życia dla człowieka jeszcze nienarodzonego. Chodzi nie tylko o kwestię teoretyczną, ale o zbrodniczą praktykę na dużą skalę społeczną.
Zadaniem ekskomuniki jest wyraźne pokazanie katolikom, że nie da się pogodzić przynależności do Kościoła Chrystusa z zabijaniem dzieci stworzonych na obraz i podobieństwo Boga, tyle, że jeszcze nienarodzonych.