- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Marsz świeckich
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - SYSTEM ZAPOBIEGAWCZY. Czcij ojca i matkę swoją
- WYCHOWANIE - UWAGI PSYCHOLOGA. Cześć rodziców warunkiem błogosławionego życia
- WYCHOWANIE - RODZICIELSKA TROSKA. Mała szkoła dużego szacunku
- GDZIEŚ BLISKO. Wylewanie dziecka z kąpielą
- POKÓJ PEDAGOGA. Nastolatki i pornografia
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Ponad prawa i obowiązki
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- DUCHOWOŚĆ. Nadzieja Boga
- DUCHOWOŚĆ. Ekskomunika za aborcję
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Kocham – nie pobłażam
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Czy unikniemy szwedzkiego raju?
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Nieuporządkowane myśli o rodzinie
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Niełatwa przygoda rodzicielstwa
- GDZIE SIĘ PODZIAŁY PRAWA RODZICOW. Posłuszne dzieci? To możliwe! To konieczne!
- POD ROZWAGĘ. Żenada za duże pieniądze
- SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Poznać MGS
- MISJE. Kabor, czyli witajcie
- MISJE. Czas dawania
- ZDROWA MEDYCYNA. Motywacja do życia jako dar Boży
- PRAWYM OKIEM. To moja kariera
SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Poznać MGS
opracowanie: Salezjańskie Centum Wychowania i Duszpasterstwa Młodzieży
strona: 28
Doświadczenie jedności wielu młodych ludzi utworzyło to, co nazywamy Salezjańskim Ruchem Młodzieżowym, a co po włosku brzmi: Movimento Giovanile Salesiano, dlatego podkreślając jego międzynarodowy wymiar, używamy skrótu MGS. Grupy i stowarzyszenia młodzieżowe, które zachowując swoją autonomię organizacyjną oraz pracując w różnych miejscach i w różny sposób identyfikują się z duchowością i pedagogią salezjańską, tworzą w sposób domyślny lub wyraźny Salezjański Ruch Młodzieżowy.
Proponujemy spotkanie, które można przeprowadzić w Waszych wspólnotach, a które pomoże młodzieży dostrzec uczestnictwo w Ruchu i jego zasięg na terenie Polski.
Integracja grupy
1. Przedstawiamy się (czas trwania zależy od liczby osób).
Przedstawiamy się (nawet jeśli wszyscy się znają), opisując się jedną z cech, która musi być na tę samą literę, jak nasze imię np. miła Monika. Każda następna osoba powtarza wszystkie poprzednie imiona wraz z odpowiednimi przymiotnikami.
2. „Moja wizytówka” (przybory – karteczki, długopisy; czas trwania zależy od liczby osób).
Każda osoba dostaje karteczkę, na której zapisuje swoje imię. Podaje ją dalej po okręgu, a wszyscy członkowie grupy dopisują na odwrocie coś miłego o tej osobie. Gdy karteczki docierają do właścicieli następuje głośne odczytanie.
3. „Złota nitka” (czas trwania – dwie minuty).
Stoimy w kręgu. Prowadzący udaje, że trzyma złotą nitkę i obwiązuje się nią w pasie. Następnie „rozwija” ją i podaje kolejnej osobie. Tak łączy się cała grupa.
Poznajemy Ruch
1. Burza mózgów (przybory – kartony i pisaki, taśma klejąca; czas trwania – nie dłużej niż 10 minut).
Prowadzący wiesza na ścianie duże kartony papieru, następnie po kolei podaje hasła (Oratorium, Salos, misje, Saruel i inne opisujące salezjańskie grupy), a uczestnicy mówią wszystko, co im się kojarzy z daną działalnością. Prowadzący zapisuje to na kartonie.
2. Usystematyzowanie wyników (przybory – kartki papieru, długopisy; czas trwania – nie dłużej niż 5 minut).
Dzielimy wszystkich na grupy 3-5-osobowe i rozdajemy kartony z burzy mózgów. Każda grupa systematyzuje zawarte informacje według punktów: jaki typ działalności prowadzi dana grupa; kto może być jej uczestnikiem; kto nią kieruje; co jest dla niej charakterystyczne (odróżniające od innych).
3. Dochodzimy do pojęcia „duchowość salezjańska” (czas trwania – nie dłużej niż 5 minut).
Każda grupa przedstawia efekt pracy. Następnie prowadzący stawia pytanie „co łączy wszystkie te grupy?” – „naprowadzając” na wniosek – duch salezjański.
4. Rozwijanie pojęcia „duchowość salezjańska”, wprowadzenie terminu MGS (czas trwania – nie dłużej niż 5 minut).
Spontaniczne wypowiedzi na temat czym dla mnie jest duchowość salezjańska. Prowadzący, zbierając wypowiedzi podsumowuje, że to właśnie ten duch łączy MGS. Pięć elementów wyróżniających duchowość salezjańską to: duchowość codzienności, duchowość radości i optymizmu, przyjaźń z Jezusem Chrystusem, duchowość wspólnoty kościelnej, duchowość odpowiedzialnej służby.
5. Kto koordynuje MGS? (czas trwania – nie dłużej niż 5 minut).
Ruch ten nie ma władz ponieważ stanowimy go wszyscy w równej części. Aczkolwiek pewnym punktem odniesienia są salezjanie i salezjanki. Centrum Krajowe Duszpasterstwa Młodzieżowego wraz z przedstawicielami młodzieży z całej Polski stanowi grupę koordynującą różne inicjatywy MGS.
6. Badanie rozległości MGS, mapka (przybory – kolorowe pisaki, dwie mapki Polski - kontury; czas trwania – nie dłużej niż 7 minut).
Ponieważ nie da się zliczyć wszystkich członków ruchu, skupiamy się wokół pewnych centrów, czyli salezjanek i salezjanów, wokół których gromadzi się MGS. Dzielimy wszystkich na dwie grupy i rozdajemy im mapy Polski. Zadaniem jest zaznaczenie na nich różnymi kolorami inspektorii (I grupa – inspektorii salezjanek, II grupa inspektorii salezjanów).
Podsumowanie
1. Podsumowanie (czas trwania – nie dłużej niż 7 minut).
Prowadzący pyta, jak widzielibyśmy kontakt członków MGS między sobą; pewne namacalne świadectwo dla tych, którzy nie znają Ruchu – prezentujemy luźne pomysły.
2. Forum i Confronto (przybory – wydruk ze strony www.donbosco.pl/mgs na temat Confronto i Forum; czas trwania – nie dłużej niż 7 minut).
Przedstawienie idei Forum i Confronto.
3. Zakończenie i modlitwa (przybory – pudełko, kartki, długopisy, klej; czas trwania – nie dłużej niż 10 minut).
4. Przy muzyce relaksacyjnej każdy indywidualnie pisze na kartce, co daje mu jego „salezjańska praca”, jak się realizuje. Chętni mogą na głos przeczytać swój tekst. Na koniec każdy wrzuca swoją kartkę do pudełka, a prowadzący przykleja do niego napis MGS – Movimento Giovanile Salesiano. Wykonując ten gest, tłumaczy, że to wszystko, czym jesteśmy i co robimy składa się na MGS.
5. Modlitwa spontaniczna (przybory – świece, muzyka relaksacyjna; czas trwania – według uznania).
Na koniec prowadzący oddaje wszystkich oraz to co napisaliśmy w pudełku pod opiekę Bożą. Według uznania podsumowanie spotkania w swobodnej atmosferze (przy herbacie i ciastkach).