- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Historia ziarna
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE. Zawodówka brzmi dumnie
- WYCHOWANIE. Kim chce być?
- OKIEM RODZICA. Pozwólmy im wybrać
- ROZMOWA Z... Uzdrowić kształcenie zawodowe
- GDZIEŚ BLISKO. Batalia (nie tylko) o dobrego fachowca
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Rzemieślnicy
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- DUCHOWOŚĆ. Krzyzs Matki Teresy
- DUCHOWOŚĆ. Skomplikowana wiara?
- POD ROZWAGĘ. W szponach fatum, czyli o fetyszach, amuletach i talizmanach
- SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Zabawa z formą
- MISJE. Polski kawałek Afryki
- MISJE. Reggae z chrześcijańskim przesłaniem
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Błogosławiony ks. Josè Calasanz Marquès i towarzysze męczeństwa
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW
- W ANEGDOCIE
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE. Łomianki
WYCHOWANIE. Kim chce być?
Anna Domecka
strona: 6
Podjęcie decyzji o wyborze szkoły lub zawodu nie jest łatwe zarówno dla młodych, jak i dla ich rodziców. W takiej chwili dobrze jest móc liczyć na wsparcie osób bliskich, które nie będą narzucały swojego punktu widzenia i dawały „dobrych rad”, będą natomiast towarzyszyły i umacniały.
Czasem bywa tak, że w ważnych momentach życia młodego człowieka rodzice chcą przeforsować swój punkt widzenia, realizując tym samym tradycje rodzinne czy własne ambicje. Dla dziecka jest to zawsze krzywdzące i nie pozwala mu rozwijać własnych pasji, realizować własnych marzeń. To zrozumiałe, że rodzice chcą, by dzieci miały dobry start, wybrały zawód z przyszłością. Trudno jednak być dobrym lekarzem, gdy człowieka pasjonuje na przykład malarstwo czy budownictwo. Jak można podtrzymywać tradycje rodzinne i zostać, jak chciałby tata, prawnikiem, gdy pociąga sport…
Każdy ma swoją wizję życia. Dla każdego co innego jest ważne. Młodym ludziom trzeba pomóc odnaleźć własną drogę. To oni sami muszą odpowiedzieć sobie na następujące pytania: Czym się pasjonuję? Co najbardziej lubię robić? W czym jestem naprawdę dobry? W jakich sytuacjach mam najwięcej energii? W jakich dziedzinach życia czuję się najlepiej? Jaki zawód uważam za najbardziej interesujący? Co oznacza dla mnie interesująca praca? Jakie warunki musi spełniać? Jakie mam zdolności i cechy charakteru? Co mnie wyróżnia i czym mogę się wykazać zarówno w szkole, jak i przed potencjalnym pracodawcą? Jak radzę sobie z przeciwnościami i w sytuacjach trudnych? Czego nie lubię robić? Co jest moją słabością? Czego się boję i dlaczego?
Dopiero wtedy można młodym ludziom pomóc uniknąć angażowania się w coś, co nie da im radości i poczucia satysfakcji. Znajomość siebie pozwoli młodzieży wyznaczać cele i podejmować efektywne działania, które pomogą w ich realizacji.
Przy podejmowaniu decyzji dotyczącej życia zawodowego, oprócz wiedzy o sobie, młodzi powinni także zdobyć wiedzę dotyczącą konkretnych zawodów. Warto, by poznali zakres obowiązków, czynności zawodowe, które trzeba wykonywać w danej pracy, by znali wymagania i kwalifikacje, które należy zdobyć, aby ją podjąć. Klasyfikacja zawodów znajduje się na stronie www.praca.gov.pl. O systemie kształcenia i sieci szkół (o tym, jakie studia wybrać, czy rozpocząć technikum, odbyć staż w innym kraju, a być może najpierw zdobyć konkretny zawód) można przeczytać na portalu internetowym www.gimnazjalista.byc.pl. Warto też dowiedzieć się nieco o rynku pracy (lokalnym, krajowym, globalnym), gdyż należy wybrać zawód, biorąc również pod uwagę to, czy w przyszłości będzie na niego zapotrzebowanie.
Młodym, którzy wśród swoich zalet zauważą: przedsiębiorczość, operatywność, pomysłowość, niezależność, odwagę w podejmowaniu decyzji, wytrwałość w dążeniu do celu, umiejętność przekonywania, łatwość w nawiązywaniu kontaktów z innymi, odpowiedzialność, zdolności organizacyjne, można zasugerować podjęcie własnej działalności gospodarczej i pracy na własny rachunek.
Doskonałą sposobnością przyjrzenia się konkretnemu zawodowi są staże, praktyki, a także wolontariat, który szczególnie można polecać młodym ludziom. Dzięki podejmowanym działaniom (akcje humanitarne, pomoc osobom starszym, niepełnosprawnym itp.) młodzi nabywają umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, otwarcia na potrzeby innych, stają się bardziej samodzielni, zaradni, wzrasta też ich zaufanie do siebie i swoich umiejętności.
Jeśli młody człowiek, mimo wielu rozmów, propozycji, wciąż nie wie, co chce w życiu robić, niech zacznie robić… cokolwiek. Pomysł na życie nie rodzi się tylko podczas rozmów czy przemyśleń. Trzeba zacząć działać. Warto zachęcać do udzielania się w życiu społecznym, podejmowania różnych inicjatyw, uczestniczenia w wydarzeniach szkolnych i pozaszkolnych. Będą to doskonałe okazje, by poznawać siebie, innych ludzi i rozwijać pożądane umiejętności. Podejmując różnorodne działania, młody człowiek będzie mógł rozpoznać, jaki rodzaj zajęć sprawia mu radość, i w którym kierunku chce się rozwijać.
Polecam strony internetowe: www.gimnazjalista.byc.pl, www.metis.pl, www.1praca.gov.pl, www.pup.poznan.pl, www.efs.gov.pl.