- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Ludzie kultury i świętości
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - Musimy od nich wymagać
- WYCHOWANIE - Błądzę, więc jestem
- UWAGI PSYCHOLOGA
- GDZIEŚ BLISKO - Zawsze naprzód
- ROZMOWA Z... - Jest się czym pochwalić
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Częstochowa
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Srebrny jubileusz
- W ORATORIUM - Sposób na... wakacyjne wspomnienia
- W ORATORIUM - Animator w oratorium
- MISJE - W sercu pustyni
- MISJE - Nasze misyjne przygotowania
- MISJE - Nowe rozesłanie
- DUCHOWOŚĆ - Mój Bóg
- DUCHOWOŚĆ - Upór czekania
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Sportowcy w oratorium
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
UWAGI PSYCHOLOGA
Anna Domecka
strona: 5
Analiza literatury dotyczącej dzieci zdolnych wskazuje, że często ich rozwój i osiągnięcia są niezgodne z ich predyspozycjami osobowymi, a wymagania stawiane są poniżej ich możliwości. Dlatego na wychowawcach spoczywa duża odpowiedzialność za losy dzieci zdolnych. Ważnym problemem jest wczesna identyfikacja tych dzieci. Dzieci zdolne uczą się szybko i skutecznie, łatwo zapamiętują to, co przeczytały lub usłyszały, mają bogaty zasób pojęć, z których potrafią robić właściwy użytek, dużo i chętnie czytają, mają różnorodne zainteresowania, są aktywne, biorą aktywny udział w życiu klasy i szkoły.
Rozwijaniu intelektu musi jednak towarzyszyć odpowiednia troska o rozwój intelektualno-społeczny. Aby przyczynić się do pełnego rozwoju, warto stosować odpowiednie metody i formy pracy z dziećmi zdolnymi, tj.:
– zróżnicowanie nauczania, które ma na celu poszerzenie wiadomości oraz usprawnienie myślenia poprzez samodzielne dochodzenie do pewnych pojęć i praw,
– praca indywidualna, która gwarantuje osiąganie lepszych wyników,
– dodatkowe zadania, np. przydzielanie funkcji kierowników zespołów, powierzanie zadań trudniejszych, które są atrakcyjne,
– zachęta do czytelnictwa nadobowiązkowej lektury,
– praca w kołach zainteresowań i organizacjach szkolnych, gdzie w czasie zajęć wprowadzane są nowe treści, których realizacja pozwala rozszerzyć i pogłębić wiadomości, rozwijać inicjatywy i twórcze myślenie.
Praca z dziećmi zdolnymi wymaga szczególnej pieczołowitości i wręcz drobiazgowego, przemyślanego planu pracy, dla każdego indywidualnie.
Polecam literaturę: L. Bandura Uczniowie zdolni i kierowanie ich kształceniem, I. Borzym Uczniowie zdolni, G. Szumski Dobór i kształcenie uczniów zdolnych, T. Lewowicki Kształcenie uczniów zdolnych.