- DOBRZY CHRZEŚCIJANIE ZAJMUJĄCY POSTAWĘ SŁUCHANIA BOGA, KTÓRY MÓWI
- Od redakcji
- TĘSKNOTA ZA EUCHARYSTIĄ
- Dobrze wykorzystać TEN CZAS…
- WAKACJE TO DOBRY CZAS NA POZNANIE PRZODKÓW
- Moja ETIOPIA
- RWANDA PODZIĘKOWANIA ZA AKCJĘ #BIEDAGŁÓDWIRUS
- Ewangelia wg świętego Marka JEZUS CHRYSTUS – CENTRUM DOBREJ NOWINY
- Kto może nam popsuć WYCHOWYWANIE?
- Nie bój się przyznać przed nastolatkiem do swoich błędów
- JAK ZACHOWAĆ BEZPIECZEŃSTWO W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH – SŁÓW KILKA NIE TYLKO NA WAKACJE
- Problemy pedagogiczne w pracy zdalnej
- ZDALNE NAUCZANIE RELIGII… refleksja wakacyjna
- Na Covid-19 maseczka, dystans i...
- Bez księdza się nie da
- POZOSTAJĄ JEDYNIE DWA SPOSOBY, ABY URATOWAĆ SIĘ Z TEGO ZAMĘTU: Oddać się Przenajświętszej Pannie i często przystępować do komunii świętej
- Jak to było NAPRAWDĘ?
- Kogo słuchać W SPRAWIE George’a Floyda
JAK ZACHOWAĆ BEZPIECZEŃSTWO W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH – SŁÓW KILKA NIE TYLKO NA WAKACJE
dr Dorota Bis
strona: 20
W cywilizacji medialnej, media – jako środowiska towarzyszące życiu człowieka – traktowane są w kategoriach nieodłącznych atrybutów medialnego stylu życia.
Jednym z fundamentów rozwijania odpowiedzialności cyfrowej dzieci i młodzieży jest właściwe modelowanie postaw w codziennym używaniu technologii cyfrowych. Media społecznościowe to cenne narzędzie, które pozwala nam pozostać w kontakcie z całym światem. Platformy takie jak Twitter czy Facebook stanowią często główne narzędzie komunikacji, za pomocą którego ludzie utrzymują ze sobą kontakt na całym świecie. Coraz więcej portali umożliwia nam komunikowanie się i wymianę informacji między sobą, dlatego, aby ograniczyć ryzyko tego, że staniemy się ofiarami internetowych pułapek i zagrożeń, należy mieć na względzie poniższe zasady.
1. To, co raz znajdzie się w sieci, jest niemożliwe do usunięcia i pozostaje w sieci. Publikuj odpowiedzialnie w sieci Zanim coś opublikujesz, warto zastanowić się, jakie reakcje mogą wywołać twoje posty, co może stać się z Twoimi zdjęciami i filmami.
2. Zamieszczanie adekwatnych treści do wieku odbiorcy Treści, jakie zamieszczasz na portalach społecznościowych muszą być odpowiednie dla odbiorców w każdym wieku, nawet jeśli są to materiały prywatne.
3. Zamieszczaj wartościowe i inspirujące treści Zdecydowanie piękno krajobrazu, odwiedzanych miejsc niż bałagan w pokoju czy nadgryziona pizza.
4. Szukaj wartościowych i inspirujących treści Obserwuj ludzi, którzy inspirują do działania i poznawania nowych miejsc. Przeglądaj te profile, które stanowią źródło pozytywnych treści, które motywują do działania czy rozwijają pasje.
5. Uważaj na to, jakie informacje i w jakiej formie przekazujesz za pomocą portali społecznościowych Strony takie jak Facebook często stosują takie klauzule w swoich zasadach, które pozwalają administracji ujawniać teoretycznie poufne informacje.
6. Nie klikaj w podejrzane linki Dużym zagrożeniem związanym z korzystaniem z mediów społecznościowych jest kradzież tożsamości, a także zawirusowanie komputera. Często narażamy się na to niebezpieczeństwo wtedy, gdy klikamy w podejrzane linki – nawet przesyłane nam przez osoby w gronie znajomych.
7. Usuwaj z grona znajomych osób te, z którymi nie chcesz utrzymywać kontaktu Media społecznościowe najczęściej dają nam też możliwość zablokowania czy usunięcia z grona znajomych czy obserwowanych tych osób, z którymi nie chcemy podejmować komunikacji. W ten sposób blokujemy im dostęp do informacji o sobie, o wpisach na swojej stronie.
8. Przyjmuj zaproszenia tylko od tych osób, które znasz Jeśli otrzymujesz zaproszenie od osoby, której nie znasz, wtedy lepiej dopytać, kim ona jest przed przyjęciem jej znajomości. Pamiętaj, że wtedy udostępniasz jej swoje prywatne informacje i zdjęcia.
9. Jeśli nie znasz osoby, która przesyła Ci wiadomości, najlepiej je zignoruj Nie odpowiadaj na wiadomości, jeśli nie znasz nadawcy. Hakerzy przesyłają różnego rodzaju wiadomości, które zawierają elementy niebezpieczne i mogą zawirusować lub uszkodzić pliki, dysk, podpięte zewnętrzne nośniki danych.
10. Nie ujawniaj, nie udostępniaj prywatnych danych, nie publikuj zdjęć swoich dokumentów i kart w internecie Dane kontaktowe użytkowników sieci są szczególnie wartościowe dla oszustów internetowych trudniących się phishingiem (podszywaniem się pod inne osoby w celu wyłudzenia informacji, zainfekowania oprogramowania), dlatego nie przekazuj żadnych informacji osobom, których nie znasz osobiście.
11. Dopasuj ustawienia prywatności Serwisy społecznościowe pozwalają nam na dopasowanie ustawień prywatności dotyczących tego, jakich informacji udzielamy innym użytkownikom serwisów, a także przekazujemy innym osobom, podmiotom.
12. Prowadzenie profilu na portalu społecznościowym Należy panować nad emocjami. Twoje posty i wiadomości powinny spełniać pewne standardy i powinny być zgodne z obowiązującymi standardami.
13. Stosuj różne hasła/loginy do posiadanych kont O ile posiadanie takiego samego hasła do wszystkich portali społecznościowych może wydawać się wygodne, to lepiej jest posiadać unikalne z wieloma rodzajami znaków i stosunkowo długie hasła do każdego konta. Pozwoli to uniknąć efektu „domina”, jeśli ktoś niepowołany złamie jedno z haseł.
14. Uważaj z udostępnianiem informacji prywatnych i na to, jakie informacje zamieszczasz W serwisach społecznościowych często dzielimy się różnymi informacjami o sobie. Zachowaj dyskrecję i nie ujawniaj planów związanych z podróżami. Może to być informacja wykorzystana przez osoby zajmujące się przestępczością.
15. Nie porównuj się z innymi Media społecznościowe są często wykorzystywane do manipulacji, dlatego podchodź z dużym dystansem do zamieszczanych obrazków, które oglądasz, ponieważ wielokrotnie są one „wyobrażeniem rzeczywistości”, a nie realnością.
16. Naucz się chronić siebie Aktywność w mediach społecznościowych może przysporzyć również wielu problemów, dlatego pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa w sieci i odpowiedzialnym korzystaniu z nowinek technologicznych.
Bądź wolnym wewnętrznie człowiekiem i mądrym przewodnikiem po „kuszącym i zawiłym systemie sieci” i nie pozwól złapać się w sieć, której twórcy tak chętnie „prowadziliby Ciebie” i wpływali na to, o czym myślisz, czego potrzebujesz, co czujesz, co i kiedy chcesz robić. Powodzenia w działaniu!