facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2017 - grudzień
Czy zadania domowe są potrzebne?

Bożena Paruch

strona: 24



Jednym z powodów zapraszania uczniów i rodziców do pedagoga szkolnego są problemy z odrabianiem przez uczniów zadań domowych.

To, że dziecko nie uczy się w domu zaczyna być coraz częstsze i bywa, że nauczycielom brakuje argumentów i sposobów, aby wyegzekwować od dzieci, a jeszcze bardziej od nastolatków, odrabianie zadań domowych. Gdzie szukać przyczyny takiego zachowania i braku obowiązkowości? Z pewnością uczniowie w polskiej szkole bywają zapominalscy, roztargnieni, mają problemy z koncentracją na lekcji, są niesolidni. Oczywiście, każdemu może się zdarzyć, że zapomni. W niektórych szkołach zgodnie z obowiązującym prawem dziecko może dwa razy w semestrze zadania nie odrobić, lecz musi to wcześniej zgłosić nauczycielowi. Nie mówimy tu jednak o incydentach, a o częstym nieprzygotowaniu czy całkowitym braku pracy w domu. Gdzie szukać przyczyny? Niektórzy twierdzą, że z zadań domowych należy zrezygnować, że w domu dzieci mają cieszyć się rodziną, tworzyć z nią więzi, że dom nie powinien być filią szkoły. Z takim twierdzeniem nie zgadzają się nauczyciele z żadnego etapu edukacyjnego. W szkole maluch nauczy się literek, cyfr, zapozna z umiejętnością czytania, ale w domu należy to utrwalić i wyćwiczyć. W klasach starszych szkoły podstawowej ćwiczymy umiejętność pisania opowiadań, listów, opisów, rozprawek i innych form wypowiedzi, które należy przećwiczyć w domu. Zadanie domowe jest potrzebne dla utrwalenia i ugruntowania wiedzy ze wszystkich przedmiotów.

Odrabianie pracy domowej ma również działanie wychowawcze, to nauka wywiązywania się z obowiązków. Na to, że dzieci mają coraz mniej obowiązków wpływa coraz wyższa jakość życia. Rodzice nierozsądnie uważają, że dziecko ma się tylko uczyć, rozwijać swoje zainteresowania i talenty. Pomoc w domu to strata czasu, lepiej zdobywać wiedzę, niż wspierać rodziców w prowadzeniu domu, zresztą w wielu czynnościach domowych pracę rąk zastępują urządzenia lub panie sprzą- tające. Tymczasem w życiu, choć jest ważna – sama wiedza nie wystarczy. Uczniowie, którzy mają wiele obowiązków domowych, niezwiązanych ze szkołą, są lepiej zorganizowani, czują się potrzebni i są zadowoleni. Wykonywanie zadań, obowiązków jest dla nich normą. Może więc to sami rodzice, wyręczając dzieci z obowiązków domowych, wpływają na brak solidności i obowiązkowości wychowanków? Z pewnością jest w tym trochę racji. Uczmy więc obowiązków swoje maluchy i wymagajmy od nich. Zadania domowe mają sens, ale powinny być przemyślane. Jeśli nauczyciel zleci uczniom, aby sami zrobili w domu to, czego on nie zdążył zrobić na lekcji, to zniechęci młodego człowieka do pracy. Zadania powinny być krótkie, łatwe i przyjemne. Powinny sprawiać uczniom satysfakcję i zachęcać do powtarzania, przetwarzania i zapamiętywania treści przekazywanych na lekcji. To, co uczeń usłyszy na lekcji jest przechowywane dość krótko, tym bardziej że na kolejnej lekcji poznaje nowe fakty. Jeśli chcemy je utrwalić i zapamiętać, musimy korzystać z nich w nowych sytuacjach. Jeśli np. uczniowie poznają na lekcji części mowy, w domu mogliby poszukać ich w swoim pokoju. Jeśli poznają figury geometryczne, mogą wymienić te, które mijają w drodze do domu. Ważne jest wykorzystywanie zdobytych wiadomości w nowych miejscach, kontekstach i sytuacjach, wówczas najlepiej utrwalamy wiedzę zdobywaną na lekcjach.

Zadania domowe powinny być sprawdzane z uczniami na lekcjach – to dodatkowo utrwala informacje, jest powodem do pochwalenia ucznia, postawienia pozytywnej oceny. Zadania domowe porządkują dzień, uczą solidności i systematyczności, pobudzają ciekawość dzieci i powodują chęć skorzystania z innych źródeł informacji niż tylko podręczniki szkolne. Uczą też samodzielnej pracy, poszukiwania rozwiązań, dają satysfakcję z dobrze wykonanej pracy. 