- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Najwazniejszy Gość
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE. O mediach czyli jak się tworzy rzeczywistość
- WYCHOWANIE. Niania na pilota
- POD ROZWAGĘ. Gwiazdy, planety, księżyce i moje życie
- GDZIEŚ BLISKO. Media salezjańskie w Polsce
- ROZMOWA Z... Janem Pospieszalskim
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE. Kraków wspólnota św. Stanisława Kostki
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Święty Józef Cafasso ojciec duchowy św. Jana Bosko
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Ewangelizacja w sieci
- W ANEGDOCIE
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW
- W ORATORIUM. Sposób na... teatr
- W ORATORIUM. Funkcje animatora w grupie cz. III
- MISJE. MISYJNY DZIEŃ WDZIECZNOŚCI
- Drodzy Przyjaciele z Polski!
- DUCHOWOŚĆ. Droga zawierzenia
- DUCHOWOŚĆ. O Marii Magdalenie słów kilka
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Człowiek komunikacji
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- LISTY
W ORATORIUM. Funkcje animatora w grupie cz. III
jp
strona: 19
Trzecią ważną rolą animatora jest koordynacja i przewodnictwo w opracowywaniu i realizowaniu projektów grupy. Młodzi ludzie zwłaszcza w początkowych etapach formacji nie są w stanie objąć całości sytuacji, która może być skomplikowana i dynamiczna. Nie oznacza to, że projekt wychowawczy to rzecz animatora. Także i w tym przypadku nie może on zastąpić grupy ani podejmować za nią decyzji, a projekt nie może mieć celów, których grupa nie zna i nie wybrała.
Jeżeli grupa sama decyduje o kształcie projektu, to nie jest ona w stanie właściwie określić kolejnych etapów jego opracowania i realizacji. Nie jest w stanie na przykład wybrać treści religijnych czy kulturalnych niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonych celów albo określić kompetencji koniecznych do niektórych zadań. To są obszary, w których funkcją animatora jest koordynacja i prowadzenie, wskazywanie sposobów przezwyciężania niespodziewanych trudności, zmiana strategii, wybór nowych dróg pozwalających osiągnąć cel.
Funkcją animatora jest tutaj nie tyle przekazanie specjalistycznej wiedzy, co zapewnienie grupie wewnętrznych i zewnętrznych warunków umożliwiających owocne przeżycie doświadczenia. Szczególnie uważny musi być w wyłapywaniu powodów trudności, negatywnych wpływów i manipulacji, których znaczenie może rosnąć, jeśli młodzi tracą niezależność. Musi też uważać, aby młodzi rozwijali umiejętność dokonywania samodzielnych odkryć oraz osobistej refleksji nad doświadczeniami grupy. Animator musi wymagać od grupy przyswojenia – wspólnego i osobistego – przeżywanego doświadczenia. Bez tej aktywności ogromny wysiłek grupy może pójść na marne.