- Kiedy mówię, że oddaję wam wszystko, to znaczy, że nic nie zatrzymuję dla siebie
- Od redakcji
- Jak wybrać najlepsze gimnazjum
- Bangladesz Adoptuj miłość
- Bangladesz. Szkoły w wiosce Khonjonpur
- Boliwia. Nasi wolontariusze
- Misja ojca
- Biblia podręcznik życia i wychowania
- Biblia i dzieci
- Szkoły katolickie: perspektywy i wyzwania
- Budowanie świata opartego na Ewangelii
- Szkoła księdza Bosko
- Święty Józef – ojciec i wychowawca na nasze czasy
- Diabeł tkwi w kulturze
- Módlmy się za papieża
Szkoły katolickie: perspektywy i wyzwania
Grażyna Starzak
strona: 16
Dobra, mądra współpraca szkoły z rodzicami to ważny element pracy wychowawczej.
W auli ojca Augustyna Kordeckiego klasztoru na Jasnej Górze w Częstochowie obraduje Ogólnopolska Konferencja Dyrektorów Szkół Katolickich. Konferencja jest okazją do rozmów na temat programu wychowawczego i kwestii organizacyjnych dotyczących pracy w szkołach katolickich. Jej uczestnicy mają też okazję do wymiany doświadczeń. Szkoły katolickie zajmują czołowe miejsca w rankingach, w których ocenia się poziom dydaktyczny i osiągnięcia wychowawcze. Większość z nich nie ma problemu z naborem chętnych. – Niektóre placówki, zwłaszcza te niepubliczne, odczuwają skutki niżu demograficznego i kryzysu gospodarczego. W sytuacji gdy budżet rodziny się kurczy, rodzice tną wydatki. Również te na edukację swoich dzieci – mówi ks. Adam Kostrzewa, przewodniczący Rady Szkół Katolickich i jednocześnie dyrektor Klasycznego Liceum Ogólnokształcącego im. S. Konarskiego w Skierniewicach. Czesne w szkołach katolickich jest zróżnicowane. Wynosi od 200 do 500 zł miesięcznie. Uczniowie korzystają jednak z wielu ulg i stypendiów. Mniej płacą nie tylko ci najzdolniejsi, ale również np. pochodzący z rodzin wielodzietnych. W trochę lepszej sytuacji są katolickie szkoły publiczne, które otrzymują subwencje oświatowe. Dyrektorzy jednych i drugich liczą każdy grosz, bo w wielu sprawach, np. związanych z remontami czy konserwacją urządzeń, muszą liczyć sami na siebie. – Samorządy są obarczone ponad miarę, szukają więc oszczędności, a to odbija się rykoszetem na oświacie. W tej sytuacji musimy wiedzieć, co nam grozi i czego się możemy spodziewać. Dlatego kwestie finansowe będą jednym z tematów dyskusji – informuje ks. Adam Kostrzewa. W zgodnej opinii zarówno dyrektorów, jak i nauczycieli szkół katolickich, w kształtowaniu postaw młodych ludzi najważniejsza jest ścisła współpraca między szkołą a rodziną, idąca w kierunku, jaki pokazuje Kościół. W Zespole Szkół Katolickich w Katowicach przyjęto zasadę, że wszystkie sprawy związane z danym uczniem, nawet błahe, są konsultowane i rozwiązywane wspólnie z rodzicami. – Ta współpraca rozpoczyna się już w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, przy przyjęciu do szkoły. Uczeń w obecności rodziców mówi o swoich pasjach, pomysłach na życie, czy wie, że to jest szkoła wyznaniowa, i dlaczego wybrał tę, a nie inną szkołę – opowiada Agnieszka Paruzel, nauczycielka języka polskiego. – Urządzamy też dni skupienia dla rodziców w okresie Adwentu i Wielkiego Postu. Staramy się, żeby rodzice byli obecni we wszystkich ważnych momentach życia szkoły – dodaje. – Myślę, że bardzo ścisła współpraca z rodzicami w kształtowaniu postaw młodego pokolenia to jeden z głównych atutów szkół katolickich – mówi ks. Adam Kostrzewa. – To ważny element pracy wychowawczej – zgadza się ks. Leszek Zioła, dyrektor Zespołu Szkół Salezjańskich w Szczecinie. To bodaj jedyna placówka oświatowo-wychowawcza w Polsce, w której dziecko może zdobywać wiedzę od oddziału zerowego aż po liceum lub szkołę zawodową. W ramach zespołu funkcjonują też dom dziecka, ośrodek dziennego wsparcia i bursa, w której mieszka 180 chłopców. Szkoły salezjańskie w Szczecinie nie mają problemu z naborem chętnych. Okazuje się, że rodzice zrobią wiele, żeby ich dzieci uczyły się w dobrych szkołach, które przygotują je do dokonywania w życiu mądrych wyborów. – Dlatego szkoły katolickie muszą być prowadzone na wysokim poziomie – podkreśla ks. Leszek Zioła.
Rada Szkół Katolickich została powołana w 1994 r. przez Episkopat Polski. Należy do niej około 550 placówek: szkół podstawowych, gimnazjów, liceów ogólnokształcących oraz zawodowych.