facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2013 - marzec
Jak wybrać najlepsze gimnazjum

Marcin Banasik

strona: 4



Wybór spełniający jednocześnie oczekiwania rodziców i dziecka wcale nie jest prosty Najnowsze rankingi wskazują, że szkoły katolickie górują nad państwowymi w zakresie wyników w nauce oraz wychowaniu swoich uczniów.

Odległość szkoły od miejsca zamieszkania jest głównym powodem wyboru gimnazjum aż dla 60% rodziców.

Dobra oferta powinna zawierać np. zajęcia do wyboru na lekcjach wychowania fizycznego oraz koła zainteresowań w wielu przedmiotach, a przy tym możliwość skorzystania z zajęć wyrównawczych, pomocy logopedy i psychologa.

Wystarczy wejść na stronę internetową Systemu Ewaluacji Oświatowej, gdzie jest mapka Polski, wybrać własne województwo i sprawdzić, czy interesujące nas gimnazjum było już oceniane pod względem jakości kształcenia i wychowania. www.npseo.pl/action/raports


Trzyletnie gimnazjum to skomplikowany czas w edukacji dziecka. Między podstawówką a szkołą średnią dopada je okres dojrzewania, który jest szczególnie trudny dla 13–15-latków. Im więcej przemyśleń i rozważnych decyzji przy wyborze szkoły, tym lepiej dla dziecka. Jak wybrać gimnazjum? Najprostsza odpowiedź brzmi: należy kierować się przede wszystkim dobrem dziecka i jego oczekiwaniami. Każdy nastolatek kończący szkołę podstawową jest administracyjnie przypisany do rejonowego gimnazjum. Jeśli rodzice i sam zainteresowany nie chcą skorzystać z dostępnej oferty rejonowej lub innej szkoły publicznej, to stają przed dylematem wyboru niepublicznego gimnazjum, w którym za edukację trzeba będzie już zapłacić z własnej kieszeni. Jeśli ktoś wybiera szkołę niepubliczną, to ewidentnie wynika z tego, że poszukuje dla własnego dziecka szczególnych warunków.

Gimnazjum katolickie

Od kilku lat dużą popularnością cieszą się szkoły katolickie, które stawiają nie tylko na dobre nauczanie, ale i moralną stronę wychowania. – Szkoły katolickie wciąż cieszą się uznaniem rodziców i myślę, że to wartości ewangeliczne w nich przekazywane są najważniejszym argumentem przemawiającym za wyborem takiej szkoły, oprócz bardzo dobrych wyników nauczania i poczucia bezpieczeństwa – mówi ks. Adam Kostrzewa, przewodniczący Rady Szkół Katolickich. Dodaje, że rodzice coraz wyraźniej widzą, że szkolnictwo powszechne ze swoimi bolączkami i słabościami nie spełnia ich oczekiwań, a oni szukają tego, co najlepsze dla swoich pociech. Najnowsze rankingi wskazują, że szkoły katolickie górują nad państwowymi w zakresie wyników w nauce oraz wychowaniu swoich uczniów. Przykładowo spośród 10 najlepszych gimnazjów w Krakowie 7 to szkoły katolickie. W ostatnich 12 latach liczba tych szkół zwiększyła się o co najmniej 250%. Wybór gimnazjum, które spełni oczekiwania rodziców i ich dziecka, wcale nie jest prosty. Żeby nie zginać w gąszczu ofert i propozycji, radzimy sprawdzić jakość szkoły.

Szkoły chwalą się sukcesami

Jednym z najważniejszych kryteriów jest poziom nauczania. W jaki sposób go sprawdzić? – Można to zrobić na dwa sposoby. Gimnazja uzyskujące najlepsze wyniki na egzaminach końcowych lubią się tym chwalić w informatorach lub na stronach internetowych szkół, zwłaszcza dodatnim EWD, czyli różnicą między oczekiwanym a rzeczywistym wynikiem gimnazjalnym – mówi Artur Pasek z Kuratorium Oświaty w Krakowie. Dodaje, że metoda ta pozwala oszacować wkład szkoły, a nawet konkretnego nauczyciela, w wyniki uczniów na egzaminie. Drugi wskaźnik to liczba laureatów konkursów przedmiotowych. – Jeśli szkoła rokrocznie ma laureatów, i to w różnych przedmiotach, to znaczy, że skutecznie pracuje z najzdolniejszymi uczniami – zauważa Artur Pasek. Wiadomo, że żadna szkoła nie będzie informować o problemach, porażkach, trudnościach czy zagrożeniach. O tych możemy dowiedzieć się z raportów ewaluacyjnych szkół, jeśli takowe zostały opracowane na podstawie kontroli organu nadzoru pedagogicznego. – Wystarczy wejść na stronę internetową Systemu Ewaluacji Oświatowej, gdzie jest mapka Polski, wybrać własne województwo i sprawdzić, czy interesujące nas gimnazjum było już oceniane pod względem jakości kształcenia i wychowania. Na stronie www.npseo.pl/action/raports publikowane są bowiem wszystkie raporty nadzoru pedagogicznego – informuje prof. Bogusław Śliwerski, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych w Polskiej Akademii Nauk.

Jak najbliżej domu

Kolejnym ważnym kryterium przy wyborze gimnazjum jest odległość szkoły od domu. Z raportu „Powody wyboru szkoły gimnazjalnej w wypowiedziach rodziców” opracowanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie wynika, że odległość szkoły od miejsca zamieszkania jest głównym powodem wyboru gimnazjum aż dla 60% rodziców. Nieco mniej ważne (ok. 40%) jest bezpieczeństwo, opinia znajomych i wyniki uczniów na egzaminie gimnazjalnym. Wyniki testu jako istotny powód wyboru gimnazjum uzyskały mniejszą liczbę wskazań. – Wynika z tego, że rodzice przy wyborze kierują się bardziej pragmatyką codziennej drogi dziecka do szkoły i jego bezpieczeństwem niż osiągnięciami szkoły – tłumaczy Paweł Majkut z Instytutu Badań Edukacyjnych. Dla ucznia, który szkołę podstawową ma zamienić na gimnazjum, jedną z najważniejszych kwestii jest środowisko kolegów i koleżanek. – Trzynastolatki są pod ogromnym wpływem rówieśników. Gdyby nie ingerencja rodziców, większość nastolatków wybrałaby to samo gimnazjum co osoby, z którymi są najbardziej zżyte – zauważa Marta Kozielska, psycholog dziecięcy. Ostrzega jednak, aby rodzice nie ignorowali zdania swoich pociech: – Obecność kolegi lub koleżanki sprawia, że dziecko ma poczucie bezpieczeństwa. Jest to ważne, zwłaszcza podczas pierwszych dni pobytu w nowej placówce, kiedy wszystko wokół wydaje się obce – wyjaśnia psycholog.

Najlepiej zapytać osobiście

Wielu rodziców, wybierając gimnazjum, studiuje najróżniejsze rankingi, śledzi miejsca w raportach. Ale te wyniki nigdy nie dadzą prawdziwego obrazu szkoły. Najlepszą metodą na zorientowanie się, jak wyglądają zasady przyjęć czy rekrutacji, jest bezpośrednia rozmowa z przedstawicielami placówki. Niektóre gimnazja organizują dni otwarte. – Warto z tego skorzystać. Można spotkać wówczas uczniów tej szkoły, którzy podzielą się mniej oficjalną wersją szkolnego życia. To jest także okazja do rozmów z przyszłym wychowawcą. Można wówczas zapytać nauczyciela o to, jakie są jego oczekiwania w stosunku do uczniów, jaki zamierza stosować system wzmacniania dzieci, nagradzania, a jak planuje radzić sobie z sytuacjami niewłaściwego zachowania niektórych gimnazjalistów – mówi Bogusław Śliwerski. Podczas dni otwartych warto również zapytać o językową ofertę szkoły i dodatkowe zajęcia. – W każdym gimnazjum są już obowiązkowo dwa języki obce, natomiast oferta zajęć pozalekcyjnych powinna być dostosowana do potrzeb uczniów – tłumaczy Artur Pasek. Dodaje, że dobra oferta powinna zawierać np. zajęcia do wyboru na lekcjach wychowania fizycznego oraz koła zainteresowań w wielu przedmiotach, a przy tym możliwość skorzystania z zajęć wyrównawczych, pomocy logopedy i psychologa. – Wtedy możemy mówić o zadowalających warunkach w szkole – podsumowuje pracownik Kuratorium Oświaty. Warto również bliżej przyjrzeć się tablicy szkolnej, na której dyrekcja wywiesza informacje dla uczniów i ich rodziców. Zwróćmy uwagę, czy komunikaty są aktualne i czy faktycznie mogą nam pomóc w zebraniu informacji na temat gimnazjum. Jeśli większość miejsca na tablicy zajmują reklamy i ulotki prywatnych firm albo nieaktualne i nikomu niepotrzebne informacje, to jasny sygnał, że szkoła nie potrafi komunikować się z otoczeniem. Może nie potrafi też z własnymi uczniami. Przy ostatecznym wyborze gimnazjum należy pamiętać, że trzyletni okres kończy się ważnym egzaminem zewnętrznym (składającym się z dwóch części: humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej). Od jego wyniku będzie w dużej mierze zależało, czy dziecko dostanie się do wymarzonej szkoły średniej, a w konsekwencji jaką będzie miało szansę na dobre studia.

10 dobrych rad
1. O wyborze gimnazjum zacznijcie myśleć całą rodziną dwa lata wcześniej. Stwórzcie wstępną listę trzech, czterech szkół.
2. Pomyślcie, na czym wam przede wszystkim zależy w wychowaniu dziecka. Zróbcie ranking wartości i spraw dla was ważnych. Stwórzcie listę pytań, które pomogą ocenić szkoły.
3. Sprawdźcie wyniki gimnazjum w dostępnych rankingach.
4. Zapoznajcie się ze szkolną ofertą pozalekcyjną i zobaczcie, czy jest ona płatna. Zajęcia te to nie tylko wypełnienie wolnego czasu, to sposób na otwarcie dziecka na nowe wyzwania.
5. Porozmawiajcie z dzielnicowym, któremu podlega rejon obejmujący szkołę. Dowiecie się, czy jest tu bezpiecznie, czy np. pojawiają się dilerzy narkotykowi.
6. Spotkajcie się z dyrektorem gimnazjum, a przy okazji przejdźcie się po szkolnych korytarzach.
7. Sprawdźcie szkolne wyniki sportowe. To także świadczy o zaangażowaniu nauczycieli.
8. Sprawdźcie, ile kolegów i koleżanek waszego dziecka idzie do wybranych przez was szkół. W grupie raźniej.
9. Studiujcie szkolne gabloty i tablice ogłoszeń oraz szkolne gazetki. To prawdziwa twarz szkoły.
10. Zwołajcie ostateczną naradę rodzinną. Listę oczekiwań skonfrontujcie z obserwacjami. Przeanalizujcie wszystkie racje waszego dziecka.