- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Ten sam charyzmat, ta sama misja
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - SYSTEM ZAPOBIEGAWCZY. Czas na wolny czas
- WYCHOWANIE - UWAGI PSYCHOLOGA. Szansa na rozwój
- WYCHOWANIE - RODZICIELSKA TROSKA. W poszukiwaniu pasji
- ROZMOWA Z ... Talenty dzieci, ambicje rodziców
- GDZIEŚ BLISKO. Zajęta bursa
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Nie zmarnować wolnego czasu
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- DUCHOWOŚĆ. Niebo dla zuchwałych
- DUCHOWOŚĆ. Skrupuły
- POD ROZWAGĘ. Sporty i sztuki walki
- SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Książę i praczka
- MISJE. Boża siejba u podnóża Fudżi
- MISJE. Nowa szkoła w Biharamulo
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Salezjańskie pokolenia
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW
- POKÓJ PEDAGOGA. Czyta i czyta…
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ
- PRAWYM OKIEM. Myśleć rozumem, nie emocjami
SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Książę i praczka
Agnieszka Tas
strona: 16
Na scenie salezjańskiej przy Kościele Najświętszej Maryii Panny Wspomożycielki Wiernych w Krakowie wystawiono spektakl „ Książę i praczka”, przygotowany przez wspólnotę studencką „ Ziemia Boga”. Być może okaże się to dobrą propozycją także dla innych wspólnot.
Scenariusz sztuki jest adaptacją opowiadania Nuno Tovar de Lemos SJ, pod tym samym tytułem. Jest to opowieść o tym, jak doszło do wcielenia się Chrystusa w człowieka i Jego zejścia na ziemię. Ważki temat jest przedstawiony lekko i w sposób niepozbawiony akcentów humorystycznych. Postacie są różnorodne, zarysowane wyraźną kreską, dając aktorom duże pole do popisu. Są wśród nich aniołowie, prorocy, którzy prowadzą gorącą dyskusję z Osobami Trójcy Świętej obwieszczającymi, że oto nadszedł czas, żeby Syn Boży stał się człowiekiem. Mieszkańcom Nieba wydaje się to bardzo śmiałym pomysłem…
Inscenizacja trwa 40 minut. Niezbędnych jest 14 aktorów – tylu ma role mówione, ponadto można dowolnie zwiększyć liczbę aniołów – w naszej realizacji brały udział 23 osoby.
Akcja rozgrywa się na dwóch planach – w Niebie i na Ziemi. Nasze Niebo znajdowało się na scenie, Ziemia niżej – bezpośrednio przed widownią. Dodatkowo różnica między tymi dwoma planami została uwydatniona różną kolorystyką dekoracji (biel, beż i ecru dla nieba, zieleń dla ziemi) i oświetleniem. Na tle Nieba widniał niebieski trójkąt – zarys symbolu Oka Opatrzności służący jako ekran. W scenografii Nieba ważne jest stworzenie kilku poziomów, na których mogą stać, siedzieć i leżeć aniołowie. Zapewniło to bardzo malowniczy układ wizualny i pozwoliło wyeksponować wiele postaci na niewielkiej przestrzeni. Środek sceny był miejscem dla Osób Trójcy Świętej i rozmawiających z nimi postaci, a także przestrzenią dla układów choreograficznych.
Wykorzystaliśmy środki audiowizualne – w sztukę wpleciona została prezentacja slajdów. Ta właśnie technika bardzo efektownie wprowadza na scenę Trójcę Świętą. Z początku aktorzy grający trzy Osoby Boskie ukryci są za ekranem, na którym wyświetlany jest slajd z ikoną przedstawiającą Trójcę Świętą. Po jego opadnięciu aktorzy zaczynają się ruszać i mówić, co daje efekt jakby ożywienia postaci z obrazu.
Muzyka jest ważnym elementem współtworzącym spektakl jako podkład układów choreograficznych, ale także scen dialogowanych, zwłaszcza tych dziejących się na Ziemi. Powtarzający się w tych scenach motyw muzyczny jest dodatkowym elementem odróżniającym plan akcji „niebiański” i „ziemski”. Wykorzystaliśmy fragmenty muzyki instrumentalnej, filmowej oraz klasycznej („Alleluja” W.A.Mozarta w scenie tańca uwielbienia ).
Bardzo istotnym elementem całości jest oświetlenie. W sztuce są kluczowe momenty, kiedy przez chwilę panuje zupełna ciemność – dlatego warto zadbać o salę, gdzie jest możliwe całkowite zaciemnienie i operowanie kilkoma reflektorami.
Scenariusz sztuki (a także inne podpowiedzi dotyczące realizacji spektaklu) można znaleźć na www.ziemiaboga.pl. Zapraszamy do wykorzystania tego w Waszych inscenizacjach.