- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Dzieci - owoc miłości
- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Dzieci - owoc miłości
- WYZWANIA
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - Jak towarzyszyć w kryzysach
- WYCHOWANIE - Strach się bać
- UWAGI PSYCHOLOGA - Moje dziecko pije
- POD ROZWAGĘ - Spirytyzm czyli o wywoływaniu duchów
- GDZIEŚ BLISKO - Jedna rodzina
- ROZMOWA Z... - Cooperatore czyli współdziałający, współtworzący, współpracujący
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Kraków, wspólnota św. Dominika Savio
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Wierny współpracownik księdza Bosko
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Z pomocą na Wschodzie
- W ANEGDOCIE
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW
- W ORATORIUM - Sposób na dobrą grę
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą cz. III
- MISJE - Drodzy Przyjaciele
- MISJE - Dopełnienie obietnicy
- MISJE - Międzynarodowy Wolontariat Don Bosco
- MISJE - Międzynarodowy Wolontariat Don Bosco
- DUCHOWOŚĆ - Radość dawania
- DUCHOWOŚĆ - Wiara czy rozum?
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Salezjanie współpracownicy
- LISTY
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
W ORATORIUM - Sposób na dobrą grę
Konrad Janowicz
strona: 18
Szatan boi się ludzi radosnych. A jak, jeśli nie przez zabawę, młody człowiek ma uwolnić swoją radość i emocje? Drodzy animatorzy, wykorzystajcie energię i pomysłowość waszej grupy do zabawy, która może przynieść dużo dobrego.
Różnego rodzaju gry są nie tylko rozrywką, ale także uczą poczucia własnej wartości, prawidłowej komunikacji i otwartości na innych. Zabawa integruje grupę, pozwalając przełamać nieśmiałość i lęk.
Jednym z rodzajów gier są gry wprowadzające. Dobrze jest się w nie bawić z nowo powstałą grupą, aby ją zintegrować i odprężyć. Np. zabawa Kategorie pozwala dowiedzieć się czegoś nowego o innych. Wszyscy siedzą w kole, a osoba prowadząca wymienia jakąś grupę ludzi np.: miłośnicy psów, sportowcy, matematycy. Osoby, które czują się członkami tej grupy, robią mały krok do przodu. Zabawa kończy się, gdy ktoś dotrze do centrum koła.
Inną zabawą z kategorii gier podnoszących energię grupy jest gra Pociągi. Uczestnicy ustawiają się trójkami jeden za drugim, tworząc ,,pociąg’’, w którym pierwsza osoba jest ,,buforem’’ – zamyka oczy i wyciąga ręce do przodu, druga jest ,,lokomotywą’’ – chwyta pierwszą osobę i również zamyka oczy, trzecia jest ,,maszynistą’’ – chwyta drugą osobę i jako jedyna ma otwarte oczy. ,,Maszynista’’ musi kierować pociągiem, nie wolno mu jednak nic mówić. Osoby powinny się po jakimś czasie zmieniać, aby każdy spróbował się w każdej roli.
Zabawą dla zaawansowanych grup może być gra Wrzuć strach do kapelusza. Uczestnicy, siedząc w kręgu, wypisują na kartkach zdanie rozpoczynające się od słów: W tej grupie boję się, że... Następnie kartki są wkładane do kapelusza i wymieszane. Każdy losowo wyciąga kartkę i czyta na głos jej treść, starając się przekazać, co czuł autor tego zdania. Uczestnicy nie powinni komentować odczytanych kartek. Dopiero gdy wszystkie zostaną odczytane, następuje dyskusja o tym doświadczeniu i towarzyszących mu uczuciach.
Podobnych gier i zabaw jest bardzo dużo. Warto wplatać je do tematów spotkań. Są ciekawym urozmaiceniem, które pozwala nam dużo dowiedzieć się o naszych wychowankach.
Powyższe gry zaczerpnięte są z książki Grupa bawi się i pracuje opracowanej przez Małgorzatę Jachimską.