facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2004 - kwiecień
Zasady uczestnictwa

JP

strona: 10



Wśród instytucji kościelnych oratorium jest najbardziej otwartą na świat młodzieży. Chce dotrzeć do jak najszerszej grupy młodych, a odbiorcami uprzywilejowanymi są środowiska ludowe.


Gościnność i zasady

Aby włączyć się w życie oratoryjne nie jest wymagane natychmiastowe uczestnictwo w pełni życia Kościoła, wymagana jest za to postawa otwarcia na oratoryjną propozycję formacyjną i wychowawczą oraz na jej innych uczestników – tak rówieśników, jak animatorów. Niższe niż w innych instytucjach i grupach kościelnych wymagania mogą budzić pewien niepokój – spotykają się ze sobą młodzi na różnych poziomach swojego dojrzewania w wierze, różne sposoby myślenia, subkultury. Taka sytuacja jest najważniejszym wyzwaniem wychowawczym oratorium – integrować młodych w różnych etapach rozwoju w taki sposób, by ich decyzje i wybory prowadziły do brania coraz większej odpowiedzialności za rozwój własny i innych.

Jednak oratorium stawia granice uczestniczenia. Wymaga tego jasność zasad i wzajemny szacunek. Nie wszystkie problemy świata młodzieżowego mogą być rozwiązane przez oratorium. Są młodzi, którzy bardziej potrzebują grup elitarnych dla swojego rozwoju, a także ci, którzy nie są w stanie przyjąć zasad, którymi rządzi się środowisko oratoryjne, będą wymagali innych form towarzyszenia w ich sytuacjach życiowych.


Pola wychowania

Oddziaływanie wychowawcze pomiędzy uczestnikami życia oratoryjnego zachodzi w kilku głównych obszarach.

Na pierwszy z nich składają się relacje młodych między sobą. W przeciwieństwie do rodziny czy szkoły, do oratorium przychodzi się spontanicznie i w zgodzie z własnymi przyjaźniami lub zainteresowaniami, łączy się w grupy. Relacje w grupie rówieśniczej są bardzo ważnym czynnikiem kształtowania przekonań, postaw i zachowań. Klimat oratoryjny sprawia, że są to relacje pozytywne i budujące.

Drugi krąg tworzą relacje między młodymi a animatorami lub innymi dorosłymi. Te relacje, rozgrywające się w codziennym życiu oratoryjnym są równie ważne z punktu widzenia wychowawczego, bo to w nich następuje wymiana wartości tworzących z oratorium środowisko wzrostu osobowego i religijnego. Trzeci krąg to aktywne uczestnictwo poszczególnych grup w wypracowaniu i urzeczywistnianiu całościowego projektu pracy i animacji oratoryjnej.

Ten potrójny krąg relacji jest widziany w świetle niektórych wartości, które formują klimat środowiska oratoryjnego. Są nimi zwłaszcza gościnna otwartość, optymizm, radość, duch służby i pomocy. Oratorium łączy spontaniczność i zasady.

***

Oratorium posiada także szczególną relację z otaczającym je środowiskiem. Nie tylko wychodzi z propozycją wychowawczą i kulturalną, ale uważa taką wymianę jako działalność o fundamentalnym znaczeniu dla formacji młodzieży. W stosunku do tego środowiska i otaczającej kultury przyjmuje postawę pozytywno-krytyczną. Kryterium wychowawcze uczy młodzież przyswajania sobie jej wartości, ale także umiejętności właściwego osądu tych form, które tylko pozornie służą promocji godności człowieka.