- Szepcząc o Bogu
- Od redakcji
- Skończmy z językiem agresji!
- Uganda: Keep CALM i trzymaj się planu
- Bangladesz Podaruj kielich albo ampułki
- Madagaskar Zbuduj z nami studnię!
- Być na co dzień z młodymi
- Fachowiec na wagę złota
- Kilka słów o archiwach salezjańskich
- Trudności w komunikacji wychowawczej cz. 5. Negatywne oczekiwania wobec rozmówcy
- Granice dające poczucie bezpieczeństwa cz. 5
- Miłosierny czy sprawiedliwy
- Brak akceptacji – odrzucenie rówieśnicze
- Darmowy dar mowy
- Ks. Bosko u fryzjera
- Dramat baobabów
- Magiczna godzina
- Homoseksualizm i kapłaństwo
Brak akceptacji – odrzucenie rówieśnicze
Bożena Paruch
strona: 24
Uczeń szkoły podstawowej zmienił szkołę z powodu złych relacji z rówieśnikami. Zdecydował się na trud związany z dojeżdżaniem do nowej placówki, uzyskał zrozumienie i akceptację rodziców. Niestety, swoim zachowaniem przyczynił się do konfliktu w klasie i odrzucenia go przez grupę. Problem braku akceptacji w gronie rówieśników jest dość powszechny i istnieje na każdym szczeblu nauczania począwszy od przedszkola. Dorośli nie zawsze go zauważają, a nieudzielenie pomocy dziecku odrzuconemu przez rówieśników może negatywnie wpłynąć na jego psychikę, a najprawdopodobniej samo nie poradzi sobie z brakiem akceptacji w gronie koleżanek i kolegów. Dzieci, ale i dorośli tworzą swoją samoocenę na podstawie tego, jak są traktowani i postrzegani przez grupę. Odrzucenie rówieśnicze, rozumiane jako negatywny stosunek grupy do określonej jednostki, ma ogromny wpływ na rozwój tej osoby. Grupa widzi takie dziecko jako niewarte akceptacji, a to powoduje, że dziecko postrzega siebie jako osobę niezdolną do uzyskania akceptacji. Odrzucenie dziecka ma negatywny wpływ na jego samoocenę, motywację do nauki. Może być przyczyną zaburzeń zachowania, spowodować niechęć do szkoły i niskie wyniki w nauce. Dzieci na ogół nie potrafią radzić sobie z tym problemem same, stają się agresywne, mogą zacząć unikać szkoły, w której czują się nieakceptowane. Odrzucenie może spowodować wagary i złe zachowywanie się w domu. Istnieje wiele przyczyn odrzucenia rówieśniczego, na ogół dotyczy to dzieci, których zachowanie i wygląd odbiegają od normy, zwracają uwagę, budzą zazdrość, negatywne skojarzenia. Najczęściej odrzucane przez rówieśników są różniące się od innych dzieci:
które uczą się źle lub te, które są faworyzowane z powodu
szczególnych uzdolnień,
które nie radzą sobie ze sportem,
różniące się kolorem skóry czy innym wyznaniem,
pochodzące z rodzin patologicznych,
noszące niemodne ubranie, mające problemy z higieną,
zachowujące się „dziwaczne”, wypytujące, nadmiernie
gadatliwe, wtrącające się,
nieśmiałe, mające trudności w nawiązaniu kontaktu z ró- wieśnikami, pozbawione wiary w siebie,
agresywne,
niepełnosprawne.
Odrzucenie rówieśnicze to bardzo stresujące doświadczenie życiowe dla dziecka. Ma ono wpływ na jego rozwój. Niektórzy psychologowie twierdzą, że jest to stres porównywalny z tym, który związany jest z utratą rodzica, gwałtem, fizycznym znęcaniem się. Odrzucenie rówieśnicze wpływa również na nasilenie się cech, które ma każdy człowiek. Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, psycholog kliniczny Dorota Kubacka-Jasiecka dowodzi, że człowiek w sytuacji stresowej, chcąc przywrócić równowagę i zwalczyć stres, uruchamia posiadane zasoby poznawcze. Dziecko, u którego występują przejawy agresji, będzie reagowało na odrzucenie nasileniem zachowań agresywnych. Dziecko ze skłonnościami do wycofania się, w przypadku odrzucenia przez grupę jeszcze bardziej się wycofuje. Co mogą zrobić rodzice i wychowawcy w celu zapobiegania takim sytuacjom i udzielania pomocy, kiedy to już zaistnieje?
Uczenie koleżeńskości – unikanie w domu rozmów typu
nie pożyczaj koledze, bo ci zniszczy.
Pomoc w znalezieniu przyjaciół – zaproszenie na urodziny,
zorganizowanie wspólnego wyjścia.
Przydzielanie ważnych zadań w grupie, żeby dziecko mogło
pozytywnie zaistnieć.
Prowadzenie rozmów terapeutycznych, uświadamianie
rodzicowi zaniedbania dziecka w przypadku braku higieny.
Warsztaty integracyjne na początku roku szkolnego lub
w przypadku zaistnienia problemu odrzucenia.
Zaproponowanie warsztatów „trening umiejętności społecznych”.
Pamiętajmy – każdą trudność można pokonać. Od nas zależy podjęcie stosownych działań, a wysiłek, który w nie włożymy, traktujmy jako inwestycję w przyszłość dziecka, która jest równie ważna, jak szkolne wykształcenie.