facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2017 - luty
Ucieczka w wirtual

Robert Tekieli

strona: 28



Mam trójkę dzieci w różnym wieku. Zaczynam dostrzegać, że starsza dwójka ma kłopot z kontrolą nad korzystaniem z sieci. Czy to powszechny problem? Czy są jakieś na ten temat badania? Radosław W., Wrocław

Codziennie z internetu korzysta w Polsce 85-90 proc. nastolatków. Zamiast autentycznych emocji, relacji i do- świadczeń w prawdziwym życiu, przeżywają swoją młodość w wirtualnym świecie. Aż 80 proc. Brytyjczyków poniżej 25. roku życia wyznało, że nie potrafi się odnaleźć w świecie realnym, będąc całkowicie offline na dłużej. Ponad 38 proc. polskich nastolatków w wieku 11-16 lat „czuje się bardziej sobą online”, niż w kontaktach bezpośrednich z innymi ludźmi. Relacje zapośredniczone są łatwiejsze. Spotkanie drugiej osoby twarzą w twarz prowadzi do wysiłku. Nic więc dziwnego, że młodzi ludzie uciekają w wirtual. Ponad jedna trzecia polskich nastolatków zaniedbuje rodzinę, znajomych, naukę lub hobby z powodu spędzania czasu w internecie. Co najbardziej zatrważające, aż 32 proc. bez powodzenia próbuje spędzać w sieci mniej czasu, co oznacza, że tracą nad tym kontrolę. Niektóre dzieci kwestionują samą możliwość uzależnienia od internetu. Jest on dla nich czymś tak naturalnym, iż potrafią używać „argumentu”, że nie można być uzależnionym od oddychania albo rozmawiania, więc również od sieci nie można się według nich uzależnić. Skrajną formą ucieczki jest hikikomori, to forma uzależnienia od sieci polegająca na całkowitym wyeliminowaniu ludzi z otoczenia naturalnego. W Japonii osoby cierpiące na to schorzenie zamykają się w pokoju, zrywają kontakty z rodziną i przyjaciółmi, a całe swe życie koncentrują na działaniach w sieci. Odnotowywane są też liczne zgony związane z zaburzeniem czynności kardiologiczno-oddechowych, jakie następowały w kafejkach internetowych podczas wielogodzinnych sesji w sieci.

Uzależnienie od internetu ma trzy etapy: fazę racjonalną, fazę uzależnienia i fazę destrukcji. W pierwszej młody człowiek poznaje i racjonalnie wykorzystuje dostęp do sieci. W drugiej traci inne zainteresowania, zaniedbuje obowiązki, rodzinę i przyjaciół. W trzeciej uzależniony ogranicza czas na sen, odżywianie, naukę czy pracę kosztem przebywania w sieci. Różni autorzy sporządzają różne listy destrukcyjnych konsekwencji uzależnienia od sieci. Najczęściej wymieniane są następujące dysfunkcje: zaburzenia relacji interpersonalnych, zaburzenia koncentracji uwagi i sprawności myślenia, wyizolowanie społeczne, wzrastająca samotność, zaburzenia kontroli popędów, obniżenie nastroju, zaniedbywanie obowiązków, zawężenie zainteresowań, rezygnacja z przyjemności i rozrywek, zubożenie języka, zaniedbywanie zdrowia i dolegliwości somatyczne (brak ruchu, zmęczenie, nieprawidłowe odżywianie się, kłopoty z kręgosłupem, przewlekłe bóle ramion, przedramion, przegubów i dłoni, pogorszenie wzroku), a także zaniedbanie higieny osobistej, podatność na infekcje, bezsenność, nadpobudliwość.

Na koniec krótka lista pytań ze strony uzaleznieniabehawioralne.pl, które mogą być pomocne dla rodziców dzieci zagrożonych uzależnieniem od sieci:
• Ile czasu Twoje dziecko korzysta z dostępu do internetu i w jaki sposób?
• Jak zachowuje się Twoje dziecko, jeśli nie może skorzystać z dostępu do internetu (np. brak prądu, kara).
• Czy Twoje dziecko nie okłamuje Cię co do długości korzystania z dostępu do internetu?
• Czy nie pogorszyły się oceny szkolne Twojego dziecka?
• Czy kiedy dziecko korzysta z internetu może siedzieć przy komputerze (ewentualnie innym urządzeniu służącym do dostępu z internetem) nieprzerwanie przez wiele godzin?
• Czy zarywa sen i przestało spotykać się z kolegami, by móc korzystać z internetu?
• Czy na pytania dotyczące korzystania z internetu reaguje agresywnie? ▪