facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2009 - wrzesień
MISJE. Sytuacja podbramkowa warsztat Salezjańskiego Wolontariatu Misyjnego Młodzi Światu

Salezjański Wolontariat Misyjny Młodzi Światu

strona: 18



Proponujemy wychowawcom i animatorom przeprowadzenie z podopiecznymi warsztatu, który pomoże wychowankom zrozumieć problem pracy dzieci w krajach rozwijających się. Będą potrafili (na przykładzie pakistańskich dzieci szyjących piłki futbolowe) określić podstawowe przyczyny i konsekwencje pracy dzieci, opisać warunki ich pracy, w jakich szyte są piłki futbolowe, przedstawić powiązania oraz zależności, jakie istnieją pomiędzy poszczególnymi uczestnikami w przemyśle produktów sportowych, wyjaśnić znaczenie, mechanizmy oraz skutki bojkotu, wskazać przykładowe rozwiązania niesprawiedliwego traktowania i wykorzystywania dzieci jako taniej siły roboczej.

Cel
Analiza konkretnego przypadku zatrudnienia dzieci w firmie produkującej piłki.

Czas zajęć
90 minut.

Metody
Praca w grupach, wcielanie się w role, dyskusja.

Materiały
Karty ról, pięć kart flipchartowych, markery, materiały pomocnicze.

Przebieg
1. Po krótkim wprowadzeniu, prowadzący mówi uczestnikom na czym będzie polegało ćwiczenie. Opowiada historię pakistańskiej firmy produkującej piłki, bez ujawniania zakończenia tej historii (załącznik nr 1). Tłumaczy także na czym polega bojkot (załącznik nr 2).
2. Symulacja spotkania, które służy przedyskutowaniu problemu zatrudnienia dzieci w firmie produkującej piłki. W spotkaniu biorą udział:
a) drużyna piłkarska, która pragnie dowiedzieć się czegoś więcej o zaistniałej sytuacji,
b) przedstawiciele dzieci, które chciałyby przestać pracować, ale też dalej pomagać rodzicom,
c) bojkotująca organizacja pozarządowa całkowicie sprzeciwiająca się zatrudnianiu dzieci,
d) firma produkująca i sprzedająca najwyższej jakości piłki futbolowe,
e) lokalna organizacja prospołeczna, która najlepiej zna sytuację oraz potrzeby miejscowej ludności.
Prowadzący dzieli uczestników na pięć grup, a następnie rozdaje wszystkim „karty z rolami”. Grupy mają 15-20 minut na przedyskutowanie zawartych tam informacji i przygotowanie obrony swojego stanowiska (załącznik nr 3).
Pytania pomocnicze do dyskusji:
• Co należy zrobić, aby skutecznie rozwiązać problem, pomóc dzieciom i ich rodzicom?
• Jak w sposób optymalny rozwiązać zaistniałą sytuację?
• Jak nie stracić klientów i jednocześnie nie zwiększyć kosztów produkcji?
• Dlaczego bojkot może wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku?
4. Uczestnicy, wcielając się w role, przedstawiają swoje stanowiska, najpierw wszystkie grupy po kolei, a następnie w dyskusji, broniąc swoich racji. Celem dialogu ma być wypracowanie wspólnego stanowiska.
Pytania do dyskusji:
• Jak wygląda sytuacja rodzin dzieci szyjących piłki?
• Czy praca dzieci powinna być dozwolona?
• Jakie są skutki bojkotu?
• Czy możliwe jest osiągnięcie wspólnego stanowiska?
5. Przedstawienie prawdziwego zakończenia historii (załącznik nr 1).
Omówienie ćwiczenia przy pomocy dodatkowych pytań:
• Czy trudno było wczuć się w role?
• Czy dowiedzieliście się czegoś interesującego w czasie ćwiczenia?
• Czy łatwo jest dojść do porozumienia stron, które niejednokrotnie są ze sobą w konflikcie?
- Co uczestnicy sądzą o pracy dzieci i czy osobiście spotkali się z takim problemem?

Załączniki
Załącznik nr 1 – Opis sytuacji: Pierwsze informacje na temat wykorzystywania dzieci do produkcji (zszywania) piłek futbolowych pojawiły się przy okazji Mistrzostw Świata w 1994 r. Amerykańscy działacze, zrzeszeni w bojkotujących grupach nacisku wyrazili swój całkowity sprzeciw wobec pracy dzieci w pakistańskim regionie Sialkot, gdzie produkuje się piłki futbolowe na eksport. Konsumenci zostali wezwani do wywierania nacisku na międzynarodowe korporacje takie jak Nike czy Adidas oraz organizacje sportowe takie jak FIFA.
Sytuacją zainteresowała się międzynarodowa organizacja Save the Children. W 1997 r. pod ogromnym naciskiem doszło do podpisania porozumienia między Radą Handlową miasta Sialkot, Międzynarodową Organizacją Pracy ONZ (ILO) oraz UNICEF-em. Wspólnie z Save the Children, organizacje te dzięki porozumieniu doprowadziły do zmiany systemu, dzięki czemu dzieci przestały pracować i uczęszczają do szkoły, a rodziny otrzymały wsparcie finansowe, dzięki któremu rozpoczęły własną działalność gospodarczą. Bojkot w tym przypadku okazał się skuteczny jedynie dzięki współpracy organizacji międzynarodowych, które zapewniły rodzinom alternatywne źródła finansowania.
Załącznik nr 2 – Wyjaśnienie słowa „bojkot”: Bojkot (ang. boycott) jest to częściowe lub całkowite zerwanie kontaktów (handlowych) lub stosunków dyplomatycznych z firmą, organizacją, państwem. Bojkot stosuje się w celu wyrażenia protestu lub wywarcia presji (wymuszenia ustępstw). Bojkot – tzn. lekceważyć kogoś lub coś, podważać jego rację lub poglądy. Nazwa pochodzi od nazwiska Charlesa Boycotta byłego zarządcy hrabstwa Mayo w Irlandii. W 1880 r. wprowadził podwyżkę czynszu, co spowodowało protesty tamtejszych sprzedawców. Postanowili ignorować Boycotta i kiedy chciał u nich zrobić zakupy, zupełnie nie zwracali na niego uwagi.
Załącznik nr 3 – Karty ról:

Drużyna piłkarska
Jesteście zaszokowani informacją, że piłki, których używacie w waszym klubie są szyte przez dzieci. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji zależy wam na dokładniejszym poznaniu całej sytuacji. Zorganizowaliście spotkanie, podczas którego obecni są przedstawiciele dzieci, organizacji pozarządowej, firmy produkującej piłki oraz lokalnej organizacji społecznej. Określcie nazwę swojej drużyny, napiszcie coś na temat waszej drużyny i przede wszystkim wasze stanowisko wobec zaistniałej sytuacji (podajcie konkretne argumenty).

Przedstawiciele dzieci
Jak większość dzieci z waszej wioski, chcąc pomóc swoim rodzinom, pracujecie zszywając skórzane piłki. Aby poprawnie wykonywać waszą pracę musicie długimi godzinami siedzieć w jednej pozycji, co męczy wasze ręce, dłonie i plecy. Ale zdajecie sobie sprawę, że musicie pracować, aby pomóc waszej rodzinie kupić jedzenie i inne niezbędne artykuły. Poza tym zszywanie piłek jest najlepszą pracą oferowaną w waszym regionie. Niektóre z was chodzą do szkoły, ale to kosztuje. Gdyby nie praca, nie byłoby was stać na chodzenie do szkoły. W związku z tym jesteście przeciwko bojkotowi, ale ogólnie chciałybyście przestać pracować. Napiszcie list do drużyny piłkarskiej, w którym wytłumaczycie dlaczego jesteście przeciwko bojkotowi (podajcie możliwie najwięcej argumentów).

Bojkotująca organizacja pozarządowa
Wasza organizacja całkowicie i bezwarunkowo sprzeciwia się zatrudnianiu dzieci przy produkcji piłek futbolowych. Uważacie, że zatrudnianie dzieci to bardzo złe rozwiązanie. Waszym zdaniem dzieci powinny chodzić do szkoły a nie pracować. Chcecie zbojkotować firmę produkującą piłki oraz namówić drużynę piłkarską, aby zerwała kontrakt na zakup piłek z tą firmą. Nazwijcie swoją organizację, możecie stworzyć jej slogan. Napiszcie apel do drużyny, używając wszelkich argumentów, aby przekonać ich do waszej akcji bojkotującej.

Firma produkująca piłki
Wasza firma zajmuje się sprzedażą najwyższej jakości piłek futbolowych. Są one ręcznie zszywane przez dorosłych i dzieci w Pakistanie. Chcecie zwrócić uwagę na to, że zatrudniacie jedynie osoby, które chcą u was pracować; oferowana przez was praca nie jest niezdrowa ani niebezpieczna, w przeciwieństwie do innych zajęć wykonywanych przez lokalne dzieci (np. produkcja cegieł, prace w kamieniołomach). Gwarantujecie jednakowe zarobki zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Waszym zdaniem nie ma więc najmniejszego powodu, aby zbojkotować waszą firmę! Nazwijcie waszą firmę. Sporządźcie oficjalne oświadczenie prezentujące wasze stanowisko. Użyjcie wszelkich argumentów, dbając o wizerunek porządnej firmy.

Lokalna organizacjan pozarządowa
Jesteście pakistańską organizacją, która zajmuje się pomocą społeczną dla biednych rodzin. Gdy dowiedzieliście się o zamiarach bojkotu lokalnej firmy, sporządziliście raport. Z owego raportu wynika, że bardzo wiele rodzin jest zależnych od pieniędzy zarabianych przez dzieci w tej firmie. Musicie zaproponować rozwiązania, dzięki którym rodzice będą zarabiali więcej, dzięki czemu dzieci nie będą musiały pracować; zastanowić się nad tym, jak pomoc rodzinom w uruchomieniu własnych minibiznesów oraz wpłynąć na szkoły, aby dostosowały swoją działalność do możliwości pracujących dzieci. Nazwijcie swoją organizację i napiszcie list do redakcji gazety opisujący wasze zamiary.

Konspekt został opracowany przez Salezjański Wolontariat Misyjny Młodzi Światu. Jest częścią projektu współfinansowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji,
w ramach programu polskiej pomocy zagranicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2008 r.