- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Wychowanie i kultura
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE. Wzrastając w radości
- WYCHOWANIE - UWAGI PSYCHOLOGA. Źródła radości
- WYCHOWANIE - OKIEM RODZICA. W trosce o pogodę ducha
- ROZMOWA Z... Przestrzeń dla zaufania
- GDZIEŚ BLISKO. Zabawa trwa
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Prawdziwa radość
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- DUCHOWOŚĆ. Ukochać bezbronnego Boga
- DUCHOWOŚĆ. Jaka Pokuta
- POD ROZWAGĘ. Przedszkole okultyzmu
- SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Warsztaty dziennikarskie
- MISJE. Jeżeli domu Pan nie zbuduje…
- MISJE. Modlitwa za prześladowany Kościół
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Służebnica Boża Małgorzata Occhiena Bosco
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ...
SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Warsztaty dziennikarskie
ks. Andrzej Gołębiowski SDB
strona: 16
„Ludzie obrazu” – tak nazywane jest współczesne pokolenie. Już trzylatki potrafią bezproblemowo włączyć komputer i uruchomić swoją ulubioną bajkę lub grę. Świat dorosłych często nie nadąża za wyzwaniami techniki. Świat dzieci i młodzieży żyje medialnymi wyzwaniami, poruszając się jak ryba w wodzie w świecie komputerów, sieci www, ulubionych stacji radiowych i przestrzeni telewizji satelitarnej.
Nowe techniki ułatwiają rozwój człowieka, dając mu nieograniczony dostęp do informacji i poznawania świata. Stanowią jednak również zagrożenia, np. poprzez nieodpowiedzialne korzystanie z programów nieprzystosowanych do poszczególnych kategorii wiekowych. Pedagodzy obserwują w ostatnich latach prawdziwy kataklizm, który dosięga młode pokolenie – obraz zabija czytanie i pęd młodzieży do prasy i książek. Wybór prawdziwej literatury, przegrywa z opracowaniami szybko dostępnymi w Internecie, publikowanymi nawet w formatach mp3, by przyswajanie wiedzy było jeszcze łatwiejsze. Trudno więc się dziwić, że pisemne wypracowania stanowią dla wielu „drogę przez mękę”, kiedy brak słów i umiejętności twórczej, nie pozwala przelać na papier nawet najpiękniejszych myśli.
Wrażliwość wychowawcza pedagogów, w tym także salezjanów, musi wychodzić naprzeciw takim wyzwaniom i podejmować odpowiednie kroki w kierunku rozwijania u młodych umiejętności twórczego pisania i czytania. Dobrymi inicjatywami są organizowane przy niektórych oratoriach salezjańskich konkursy recytatorskie, promowanie własnej twórczości, czytanie i dyskusje nad wartościową literaturą czy w końcu zmierzenie się z wyzwaniami pracy dziennikarskiej.
Wychodząc naprzeciw takim wyzwaniom, krakowskie Centrum Wychowania i Duszpasterstwa Młodzieży WDM, podjęło się organizacji warsztatów dziennikarskich dla animatorów i starszej młodzieży z naszych środowisk. Celem cyklu spotkań jest wykształcenie u młodzieży umiejętności tworzenia własnych tekstów w takich kategoriach, jak: informacja, sprawozdanie, recenzja, komentarz, wywiad, esej, felieton i reportaż. Pod okiem fachowej kadry młodzi dziennikarze mogą się zmierzyć z nowymi wyzwaniami, opisywać wydarzenia z poszczególnych placówek czy publikować w dostępnych dla nich mediach.
Szum medialny, który dotyka każdego człowieka, stawia go przed koniecznością wyboru takich informacji, które służą osobistemu rozwojowi zainteresowań, poszerzają wszechstronny rozwój osobowy, pomagają bardziej zrozumieć rzeczywistość. Każdy dziennikarz bazuje na określonym warsztacie osobistych zainteresowań i wrażliwym obserwowaniu bieżących wydarzeń. Wykształcenie młodych dziennikarzy może posłużyć więc lepszemu przepływowi informacji z placówek, realizowaniu talentów pisarskich, dzieleniu się własnymi przemyśleniami. Chcemy uczyć młodych reporterów, jak dobierać tematy, co powinno się znaleźć na pierwszej stronie gazetki oratoryjnej czy parafialnej, jak wybrać odpowiedni tytuł artykułu.
Umiejętność pisania tekstów wdaje się dużym wyzwaniem nie tylko dla młodzieży. Jeśli zrobienie krótkiej notatki nie sprawia niektórym trudności, to już np. eseje napotykają na wiele oporów. Dlatego podczas warsztatów chcemy zmierzyć się z wyzwaniami reportażu i postaw dziennikarza wobec niego. Poznawanie zasad fakt–problem, świadoma ideologia i manipulacja czy suche fakty, to tylko niektóre z zagadnień, które będą omawiane podczas szkolenia. Analiza mistrzów tego gatunku takich, jak Kapuściński, Tochman czy Galek posłużą młodym do czerpania inspiracji od najlepszych. Zależy nam również na umiejętnym pisywaniu recenzji oglądanych przedstawień, które odbywają się w naszych placówkach czy filmów, które oglądamy we wspólnotach oratoryjnych. Być może będą inspiracją do wybrania się na dobry film czy przedstawienie. Zachęta młodych przez młodych przemawia na pewno bardziej skutecznie.
Nasza młodzież często spotyka w oratoriach ciekawych ludzi. Bywa, że spotkania wyzwalają pragnienie poznania ich bliżej i ukazania ich postaci innym. Jedną z form dziennikarstwa jest wywiad. Podczas warsztatów fachowcy uczą młodych żurnalistów formułować, przygotowywać i zadawać pytania, a także dobierać odpowiednich rozmówców, a następnie zadbać o autoryzację.
Wydobywanie młodych i zdolnych ludzi z naszych środowisk jest zadaniem każdego z nas. Inwestowanie w tych najzdolniejszych, wydaje się być jak najbardziej uzasadnione. Mogą oni później być filarami wielu redakcji. Następnym etapem naszych szkoleń będą warsztaty dla dziennikarzy radiowych.