- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Społeczne znaczenie salezjańskiego wychowania
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - SYSTEM ZAPOBIEGAWCZY. Wychowanie dziecka porzuconego
- WYCHOWANIE - UWAGI PSYCHOLOGA. Owoce odrzucenia
- WYCHOWANIE - OKIEM RODZICA. Wybraliśmy adopcję
- ROZMOWA Z... Dzieci z serca
- GDZIEŚ BLISKO. Taki dom
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Ojciec sierot
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- DUCHOWOŚĆ. Na andrzejki
- DUCHOWOŚĆ. Prawdziwa religia
- POD ROZWAGĘ. Fałszywe nuty
- SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Młodsza siostra oratorium
- MISJE. Wychowanie po rosyjsku
- MISJE. Made in China i nie tylko
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Sługa Boży ks. Ignacy Stuchlý
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ...
SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Młodsza siostra oratorium
ks. Andrzej Gołębiowski SDB
strona: 16
W ostatnim czasie, dzięki możliwości współpracy z lokalnymi samorządami, coraz więcej oratoriów otwiera świetlice środowiskowe jako miejsca gromadzenia dzieci pozostawionych bez pomocy i opieki swoich najbliższych. Są to nowe wyzwania dla prowadzących dzieła salezjańskie.
Podejmowanie takich zadań ma na celu wspieranie rodzin w procesie przygotowania dzieci i młodzieży do samodzielnego życia, kształtowanie właściwych postaw społecznych, poprzez objęcie ich opieką w czasie wolnym od zajęć szkolnych oraz zajęciami edukacyjnymi i profilaktycznymi. Trzeba jednak bardzo uważać, żeby środowisko salezjańskie wspomagało rodziny, a nie stawało się rodziną dla podopiecznych.
Korzyści
W świetlicy jest możliwość obdarowania dzieci ciepłem, akceptacją, życzliwością, zainteresowaniem sprawami szkoły i problemami, które dziecko przeżywa. Świetlica daje również coś, co dla dzieci jest niejednokrotnie najważniejsze – posiłek.
Oferty świetlic salezjańskich prześcigają się atrakcyjnością swojego programu. Można znaleźć w nich szereg propozycji mających na celu, zgodnie z pedagogiką księdza Bosko, integralny rozwój człowieka. Odrabianie lekcji, nauka języków obcych, kursy komputerowe, warsztaty filmowe, kulinarne, zajęcia plastyczne, taneczne czy teatralne to tylko niektóre z propozycji. Poprzez zajęcia twórcze dzieci odkrywają swoje talenty i zdolności. W świetlicy kształtują też swoje postawy: wrażliwość na potrzeby innych, umiejętność dzielenia i współpraca w grupie. Integracja z innymi, dzielenie się przeżyciami i problemami pozwają być dla siebie wsparciem, a wpajane zasady savoir vivre są przygotowaniem do przyszłych relacji społecznych.
Trudności
Prawdziwą trudnością, na którą napotykają świetlicowi wychowawcy jest kontakt z rodzicami dzieci z rodzin patologicznych. Muszą oni często poprzez stanowczą postawę reagować na ich nieodpowiedzialność, zastępować rodziców w kontaktach ze szkołą, domagać się postaw zainteresowania i miłości. Prowadzący świetlicę salezjanie muszą także prowadzić obszerną dokumentację i czuwać nad prawidłową realizacją zasad funkcjonowania świetlicy zawartą w umowach. Jako duszpasterze nie mogą również zapominać o formacji, jaka powinna być prowadzona w powierzonych im dziełach – pierwsze piątki miesiąca, okolicznościowe msze św., udział w nabożeństwach czy rekolekcjach.
●●●
Każda inicjatywa, nawet ta najbardziej pozytywna, posiada również swoje minusy. W niektórych miejscach świetlice wyparły niestety działalność oratorium, np. zajmując oratoryjne pomieszczenia, które musiały zostać dostosowane do wymogów stawianych przez Sanepid. Trudne do podziału pomieszczenia, nie mogły być jednocześnie wykorzystywane przez młodzież oratoryjną i tę ze świetlicy. Praktyka pokazała, że animatorzy z oratorium nie zawsze potrafili znaleźć sobie miejsce w nowej rzeczywistości czy sprostać wymaganiom odpowiedzialnych za świetlice.
Dobre formy, jakimi na pewno są świetlice, trzeba wspierać i pozwalać im powstawać, tam, gdzie tylko to jest możliwe, ale nigdy nie kosztem oratorium. Świetlice nie mogą zabijać ducha oratorium, wymarzonego przez księdza Bosko miejsca spotkania z młodym człowiekiem.