facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2004 - maj
Styl oratoryjny – animacja i grupy

JP

strona: 10



Młody człowiek formuje się poprzez konfrontację sygnałów ze „świata zewnętrznego”, w którym żyje, ze swoim „światem wewnętrznym”, który te sygnały filtruje, interpretuje i dopasowuje do własnych potrzeb. W pedagogii oratoryjnej bardzo ważnymi czynnikami formacyjnym, pozwalającymi młodemu człowiekowi brać odpowiedzialność za samodzielne organizowanie życia, podejmowania decyzji w świetle wartości, są animacja i utożsamianie się z grupą.


Oratorium posiada swój własny program i sposób formacji młodych, który nazywa się animacją.

Animacja
Animacja – to działanie wychowawcze, które zarówno ze strony dorosłego, jak i wychowanka charakteryzuje się dobrowolnością. Z jednej strony chce w pozytywny sposób komunikować wartości i proponować model życia – szczególnie wobec młodzieży oddalonej, z drugiej uczyć dialogu z otaczającą rzeczywistością społeczną i kulturową w przypadku młodzieży religijnie zaangażowanej.
Animacja – to także sposób reagowania na otaczającą rzeczywistość, posiadająca własne filtry odbioru komunikatów medialnych i kulturowych podejście krytyczne i kryterium odpowiedzialności. Podejście krytyczne oznacza analizę i porównanie przekazów wśród których młodzież się kształtuje. żadne przesłanie nie jest przyjęte automatycznie, jedynie ze względu na swoją atrakcyjność, ostentacyjną pewność siebie czy autorstwo charyzmatycznego lidera. Oratorium, odwołując się do roli rozumu (rozum, religia, miłość wychowawcza) uczy umotywowanego przyjęcia lub odrzucenia takich komunikatów. Kryterium odpowiedzialności oznacza uświadamianie młodym ich roli we współtworzeniu lokalnej społeczności świeckiej, jak i wspólnoty Kościoła.

Miejsce animacji
W oratorium właściwym podmiotem procesu formacyjnego jest grupa. Animacja – to nie propozycja formacji indywidualnej czy masowej, ale formacji w grupach. Oratorium oddaje do dyspozycji miejsce i środki, promując grupy rówieśnicze odpowiadające zainteresowaniom uczestników. Nie ma specjalnego znaczenia wokół jakich grup zainteresowań młodzi się gromadzą. Mogą być zarówno o charakterze religijnym, jak i sportowym, kulturalnym, społecznym. W nich przede wszystkim młodzi spotykają się z zaproszeniem pogłębienia wiary i uczestniczenia w kulturze, podejmują coraz dojrzalsze wybory. Każdy rodzaj grupy – drużyna sportowa, kółko teatralne, krąg biblijny, wolontariat mogą rozwijać się, obejmując integralny rozwój przynależących doń osób. Najważniejszym wyzwaniem formacyjnym oratorium jest wyzwolić wewnątrz różnych zainteresowań procesy zdolne wprowadzić młodzież w autentyczny kontakt z wiarą i kulturą.
Oratorium nie jest po prostu sumą grup. Przyjmuje grupy, ale uczy i pomaga działać wspólnie. Daje wszystkim grupom tożsamość oratoryjną, będącą ich wizytówką na zewnątrz. Wymiana między poszczególnymi grupami stanowi duszę pracy oratoryjnej. Bez niej cele poszczególnych grup przeważają nad celami oratorium, co w znacznej mierze redukuje siłę jego oddziaływania.

W środowisku
Oratorium nie chce ignorować relacji z otaczającym go środowiskiem. Z jednej strony konfrontacja ze światem zewnętrznym pozwala wyrobić osąd na temat jakości swojej pracy i ją weryfikować, z drugiej animacja środowiska należy do integralnych celów działalności oratoryjnej.