- Ksiądz Bosko, papież Franciszek i trzy miłości
- Od redakcji
- Nauczyciele i rodzice gospodarzami w szkole
- CZAD: Pomoc medyczna to luksus
- Zambia Wszystko poddaje woli Bożej
- Tanzania Najlepiej pod słońcem
- Nasz syn został prezydentem
- Rodzina w nauczaniu Kościoła: Rewolucji nie będzie
- Poznańska Piątka
- Przykazania w rodzinie
- Podobni do Boga
- Poradnik. Jak wychowywać dziewczęta. Same o sobie: dziewczęta o dobrym wychowaniu
- U podstaw systemu wychowania człowieka
- Szkoła potrzebuje rodziców – sojuszników
- Lekcja 19 Temat: Ogarnac calosc
- A dla dziewcząt?
- Wiatr, który zamyka szczeliny
- Każdy rodzaj wróżbiarstwa jest toksyczny duchowo
- Chrońmy lwy, zabijajmy dzieci
Szkoła potrzebuje rodziców – sojuszników
Bożena Paruch
strona: 24
Rodzice uczniów są głównymi partnerami szkoły. Współpraca z nimi jest niezbędna i konieczna dla dobra uczniów, szkoły i tego, co jest celem jej funkcjonowania.
Zdarza się, że rodzice po wizycie u pedagoga szkolnego żałują, że nie przyszli wcześniej. Czasami są pozytywnie zaskoczeni dobrą atmosferą panującą w szkole, wyrozumiałością nauczycieli i tym, że poświęcają oni rodzicom swoją uwagę i czas. Współpraca rodziców i nauczycieli wciąż się rozwija, ale obie strony mają jeszcze wiele do zrobienia. Szkoła to specyficzne miejsce, gdzie spotykają się, komunikują ze sobą, współdziałają i pracują różne osoby. Jest miejscem spotkań nauczycieli z rodzicami uczniów, a także spotkań środowiskowych z okazji inauguracji roku szkolnego, rocznic patriotycznych, świąt kościelnych czy uroczystości lokalnych. Rodzice uczniów są głównym partnerem szkoły. Współpraca z nimi jest niezbędna i konieczna dla dobra uczniów, szkoły i tego, co jest celem jej funkcjonowania. Wspólne działania są trudne, ale należy budować dobre relacje i konstruktywnie rozwiązywać kwestie sporne, jeśli się takie pojawią. Spotkanie z rodzicami na zebraniu i poinformowanie ich o ustaleniach poczynionych przez szkołę jest prostym rozwiązaniem. Dużo trudniej jest ich zaprosić na spotkanie, które wymaga wspólnego zdecydowania o priorytetach, rozdzielenia zadań, ustalenia zakresu odpowiedzialności czy podejmowania decyzji. W ostatnich latach obserwujemy coraz większy wpływ rodziców na działania szkoły. Są sytuacje, w których rodzice mają przywilej i obowiązek współdecydowania o uczestniczeniu dziecka w niektórych zajęciach – muszą wyrazić na nie zgodę na piśmie. Mogą oczywiście być zdania, że ich syn/córka nie powinien brać udziału w lekcjach religii czy wychowania do życia w rodzinie. Rodzic może również zwolnić dziecko z basenu, jeśli są ku temu podstawy zdrowotne, a także z wychowania fizycznego. Ważne jest, aby rodzice nie nadużywali tego prawa, zwalniając swoje pociechy zbyt pochopnie. Na pierwszych wrześniowych zebraniach w szkole rodzice podpisują wiele dokumentów dotyczących organizacji placówki i bezpieczeństwa przebywających w niej uczniów. Mają prawo i możliwość zadawania pytań, uściślania niezrozumiałych sformułowań lub wprowadzania własnych pomysłów. Od roku 2007 wzmocniono pozycję rodziców w szkole przez nadanie nowych, istotnych kompetencji radom rodziców. Obecnie w każdej szkole publicznej rady rodziców istnieją obligatoryjnie. Mogą one występować do dyrekcji szkoły, organu prowadzącego i organu nadzorującego placówkę z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących uczniów i funkcjonowania szkoły. Rada rodziców bierze udział m.in. w uchwalaniu lub opiniowaniu Szkolnego Programu Wychowawczego i Szkolnego Programu Profilaktyki. Jest organem niezależnym od dyrektora i rady pedagogicznej. Niestety, rodziców chętnych do współpracy i zaangażowania się w życie szkoły jest niewielu. Są zapracowani, czasem mają złe wspomnienia z czasów szkolnych. Winę za złą współpracę ponoszą również nauczyciele, którym czasem brakuje pokory i otwartości na pomysły rodziców. Zdarza się, że współpraca wygląda dobrze w dokumentacji, lecz nie jest ona autentyczna. To nauczyciele powinni zapraszać rodziców do rzeczywistego współdziałania, ponieważ potrzebują rodziców – sojuszników. Dobra współpraca opiera się na zaufaniu, szacunku i dobrym porozumiewaniu się. Wspólne działania, np. przy organizacji festynu szkolnego, mają pozytywny wpływ na budowanie partnerskiego charakteru relacji, a rodzicom dają poczucie, że coś od nich zależy. Wszyscy powinniśmy zadbać o dobrą współpracę, bo celem rodziców i nauczycieli jest dobro dziecka, na którego wychowanie i kształcenie mają oni duży wpływ. ▪
Zgodnie z Europejską Kartą Praw i Obowiązków Rodziców pkt 7 „Rodzice mają prawo wpływać na politykę oświatową realizowaną w szkołach ich dzieci”.