- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Wielka Karta Królestwa
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - SYSTEM ZAPOBIEGAWCZY. KOEDUKACJA pomoc czy przeszkoda
- WYCHOWANIE - RODZICIELSKA TROSKA. Córki i synowie
- POKÓJ PEDAGOGA. Nieskromne reklamy
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ
- GDZIEŚ BLISKO. Różne domy – jedna rodzina
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO. Dla chłopców i dla dziewcząt
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- ONA I ON BOGACTWO RÓŻNIC. Bo on jest chłopem!
- ONA I ON BOGACTWO RÓŻNIC. Co nas dzieli, co nas łączy
- ONA I ON BOGACTWO RÓŻNIC. Kobieta w Kościele
- ONA I ON BOGACTWO RÓŻNIC. Być jak mężczyzna
- POD ROZWAGĘ. Wojownicy tańca
- ZDROWA MEDYCYNA - BIOETYKA. Albo in vitro, albo Komunia
- DUCHOWOŚĆ. Oblubieniec i oblubienica
- MISJE. Uzdrowienia są wtedy, kiedy jest modlitwa
- WEŹ KSIĘGĘ PISMA ŚWIĘTEGO. Trudne stronice Biblii
- PRAWYM OKIEM. Ani kroku w tył
POKÓJ PEDAGOGA. Nieskromne reklamy
Małgorzata Wianecka-Nowak pedagog
strona: 7
Nie wiemy, jak reagować, kiedy oglądając z dziećmi film (i to nie wieczorem!) pojawia się scena o zabarwieniu erotycznym (jest to także nagminne w reklamach). Mówić coś o tym, nie komentować, nie pozwalać im patrzeć?
Najprościej byłoby nie oglądać telewizji. Chodzić na filmy do kina albo odtwarzać je z płyt DVD. Tylko wtedy możemy mieć kontrolę nad tym, co oglądamy. Jednak dziś telewizja jest pewną oczywistością, zatem należy liczyć się z sytuacją, w której dzieci będą narażone na zobaczenie różnych scen, nie tylko erotycznych, również pełnych przemocy czy dyskredytujących wartości, które wyznajemy, mimo iż nie powinny ich widzieć. Niestety, treści te rzeczywiście emitowane są w czasie, kiedy telewizję mogą oglądać dzieci. Myślę, że można zareagować wtedy na kilka sposobów.
Często bardzo dobrą reakcją jest brak reakcji. Zawsze, kiedy reagujemy, jakoś wzmacniamy daną sytuację i zostaje ona tak naprawdę bardziej zapamiętana przez dziecko, niż gdybyśmy pozostawili ją bez komentarza. Przestrzegałabym przed zasłanianiem oczu, mówieniem: „odwróć głowę”. Właśnie wtedy dziecko jeszcze bardziej wyostrza zmysły i pragnie zobaczyć, co to jest takiego, czego mu nie wolno oglądać. Co jest zakazane. Chce się wtedy dowiedzieć czegoś więcej, a ponieważ rodzice mu tego zabraniają, będzie szukało tej wiedzy gdzie indziej, np. u kolegów lub w Internecie. A to narazić je może na jeszcze bardziej zwulgaryzowane informacje.
Poza tym taka reakcja dorosłego na scenę np. erotyczną może nieść ze sobą przesłanie, że seks jest czymś złym, niedobrym. A przecież jako rodzic chcesz nauczyć swoje dziecko odpowiedzialnej miłości, której jednym ze składników w życiu małżeńskim jest seks.
Możesz natomiast w jakiś sposób skomentować to, co oglądacie. Jeśli to jest film, możesz wyrazić swoją opinię na jego temat. Jeśli to są małe dzieci, możesz spróbować odwrócić ich uwagę i po prostu zmienić kanał albo wyłączyć telewizor. W przypadku starszych dzieci musisz ocenić sam, czy scena jest tak istotna, że należy ją omówić. Jeśli tak, to zrób to od razu lub po obejrzeniu filmu.
Jeśli film ma zbyt dużo odniesień erotycznych i zbyt dużo jest w nim scen, których dziecko nie powinno oglądać, możesz po prostu przerwać oglądanie go, informując, że temat miłości i seksu jest tutaj tak płytko i fatalnie przedstawiony, że nie chcesz, aby dzieci go dłużej oglądały. Pamiętaj, że Ty również powinieneś wtedy przestać go oglądać. Bo skoro jest taki głupi i pusty, to po co go oglądać. Jesteś przecież przykładem dla swoich dzieci.