facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2010 - lipiec/sierpień
POKÓJ PEDAGOGA. Nieskromne reklamy

Małgorzata Wianecka-Nowak pedagog

strona: 7



Nie wiemy, jak reagować, kiedy oglądając z dziećmi film (i to nie wieczorem!) pojawia się scena o zabarwieniu erotycznym (jest to także nagminne w reklamach). Mówić coś o tym, nie komentować, nie pozwalać im patrzeć?

Najprościej byłoby nie oglądać telewizji. Chodzić na filmy do kina albo odtwarzać je z płyt DVD. Tylko wtedy możemy mieć kontrolę nad tym, co oglądamy. Jednak dziś telewizja jest pewną oczywistością, zatem należy liczyć się z sytuacją, w której dzieci będą narażone na zobaczenie różnych scen, nie tylko erotycznych, również pełnych przemocy czy dyskredytujących wartości, które wyznajemy, mimo iż nie powinny ich widzieć. Niestety, treści te rzeczywiście emitowane są w czasie, kiedy telewizję mogą oglądać dzieci. Myślę, że można zareagować wtedy na kilka sposobów.

Często bardzo dobrą reakcją jest brak reakcji. Zawsze, kiedy reagujemy, jakoś wzmacniamy daną sytuację i zostaje ona tak naprawdę bardziej zapamiętana przez dziecko, niż gdybyśmy pozostawili ją bez komentarza. Przestrzegałabym przed zasłanianiem oczu, mówieniem: „odwróć głowę”. Właśnie wtedy dziecko jeszcze bardziej wyostrza zmysły i pragnie zobaczyć, co to jest takiego, czego mu nie wolno oglądać. Co jest zakazane. Chce się wtedy dowiedzieć czegoś więcej, a ponieważ rodzice mu tego zabraniają, będzie szukało tej wiedzy gdzie indziej, np. u kolegów lub w Internecie. A to narazić je może na jeszcze bardziej zwulgaryzowane informacje.

Poza tym taka reakcja dorosłego na scenę np. erotyczną może nieść ze sobą przesłanie, że seks jest czymś złym, niedobrym. A przecież jako rodzic chcesz nauczyć swoje dziecko odpowiedzialnej miłości, której jednym ze składników w życiu małżeńskim jest seks.

Możesz natomiast w jakiś sposób skomentować to, co oglądacie. Jeśli to jest film, możesz wyrazić swoją opinię na jego temat. Jeśli to są małe dzieci, możesz spróbować odwrócić ich uwagę i po prostu zmienić kanał albo wyłączyć telewizor. W przypadku starszych dzieci musisz ocenić sam, czy scena jest tak istotna, że należy ją omówić. Jeśli tak, to zrób to od razu lub po obejrzeniu filmu.

Jeśli film ma zbyt dużo odniesień erotycznych i zbyt dużo jest w nim scen, których dziecko nie powinno oglądać, możesz po prostu przerwać oglądanie go, informując, że temat miłości i seksu jest tutaj tak płytko i fatalnie przedstawiony, że nie chcesz, aby dzieci go dłużej oglądały. Pamiętaj, że Ty również powinieneś wtedy przestać go oglądać. Bo skoro jest taki głupi i pusty, to po co go oglądać. Jesteś przecież przykładem dla swoich dzieci.