- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Niezwykła droga miłości
- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Niezwykła droga miłości
- WYZWANIA
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - Kierunek niebo
- WYCHOWANIE - Kierunek niebo
- WYCHOWANIE - Razem w świecie wyobraźni
- WYCHOWANIE - Razem w świecie wyobraźni
- UWAGI PSYCHOLOGA - Nad stronnicami
- UWAGI PSYCHOLOGA - Nad stronnicami
- POD ROZWAGĘ - Magia
- POD ROZWAGĘ - Magia
- GDZIEŚ BLISKO - Wiek psychologii?
- GDZIEŚ BLISKO - Wiek psychologii?
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Kopiec
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Kopiec
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Kapelan powstańczej Warszawy
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Kapelan powstańczej Warszawy
- W ANEGDOCIE - To gdzie sypiemy?
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Z życia błogosławionych oratorianów
- W ANEGDOCIE - To gdzie sypiemy?
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Z życia błogosławionych oratorianów
- W ORATORIUM - Sposób na Eucharystię
- W ORATORIUM - Sposób na Eucharystię
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą cz. II
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą cz. II
- MISJE - Salezjańskie marzenie o nowym Sudanie
- MISJE - Salezjańskie marzenie o nowym Sudanie
- MISJE - Drodzy Przyjaciele Misji
- MISJE - Drodzy Przyjaciele Misji
- DUCHOWOŚĆ - Po co czcić świętych?
- DUCHOWOŚĆ - Bądźcie doskonali
- DUCHOWOŚĆ - Po co czcić świętych?
- DUCHOWOŚĆ - Bądźcie doskonali
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- LISTY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Pisarz
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- LISTY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Pisarz
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą cz. II
jp
strona: 19
Animator chce pomóc młodym stać się protagonistami własnej edukacji i wie, że pozytywne doświadczenie grupy jest do tego nieodzowne. Jednak, aby tak mogło się stać, także grupa musi stać się protagonistą własnego procesu formacji. Z tego powodu traktuje grupę jako jeden organizm, żyjący własnym delikatnym i ciekawym życiem. Jeżeli doświadczenie wewnątrz grupy jest pozytywne, to jej członkowie nabywają zdolności bycia protagonistami procesu wychowania.
Zadaniem animatora jest nadanie życia całości. Prowadzi z tą „całością” dialog i oddaje się do jej dyspozycji. Z grupą komunikuje na jej temat. Zamiast wdawać się w poszczególne relacje lub interweniować w każdej sytuacji problemowej, animator zaprasza grupę do wspięcia się na poziom pozwalający całości grupy kontrolować przebieg procesów, podejmowania decyzji i organizowania zajęć. Na tym poziomie pomaga jej spojrzeć z dystansu, refleksyjnie na przeżywane sytuacje. „Powstrzymuje” zwykły przebieg zdarzeń i zaprasza do krytycznej oceny.
Animator nie kieruje życiem grupy, pracując nad zachowaniami poszczególnych członków za kulisami, poprzez indywidualne rozmowy, nawiązując szczególne relacje czy dostarczając sekretnych informacji.. Kiedy animator chce coś zakomunikować czyni to wobec całej grupy. W przeciwnym razie zagrażałoby to zdobywaniem przez grupę samodzielności.
Nie oznacza to, że animator nie rozmawia z poszczególnymi członkami grupy. Są fakty i problemy, o których nie ma sensu mówić przy całej grupie, a jedynie w dialogu indywidualnym. Nigdy jednak w takim przypadku nie mogą być podejmowane problemy dotyczące grupy, relacji wewnątrz niej i wspólne plany. Co najwyżej animator może zachęcić do pracy w grupie i odnalezienia motywacji własnej przynależności. Problemy grupy w całości systemu oratorium muszą być rozważane między animatorem a grupą jako całością.