- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Niezwykła droga miłości
- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO - Niezwykła droga miłości
- WYZWANIA
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - Kierunek niebo
- WYCHOWANIE - Kierunek niebo
- WYCHOWANIE - Razem w świecie wyobraźni
- WYCHOWANIE - Razem w świecie wyobraźni
- UWAGI PSYCHOLOGA - Nad stronnicami
- UWAGI PSYCHOLOGA - Nad stronnicami
- POD ROZWAGĘ - Magia
- POD ROZWAGĘ - Magia
- GDZIEŚ BLISKO - Wiek psychologii?
- GDZIEŚ BLISKO - Wiek psychologii?
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Kopiec
- PLACÓWKI SALEZJAŃSKIE - Kopiec
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Kapelan powstańczej Warszawy
- RODZINA SALEZJAŃSKA - Kapelan powstańczej Warszawy
- W ANEGDOCIE - To gdzie sypiemy?
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Z życia błogosławionych oratorianów
- W ANEGDOCIE - To gdzie sypiemy?
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW - Z życia błogosławionych oratorianów
- W ORATORIUM - Sposób na Eucharystię
- W ORATORIUM - Sposób na Eucharystię
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą cz. II
- W ORATORIUM - Status animatora w grupie i poza grupą cz. II
- MISJE - Salezjańskie marzenie o nowym Sudanie
- MISJE - Salezjańskie marzenie o nowym Sudanie
- MISJE - Drodzy Przyjaciele Misji
- MISJE - Drodzy Przyjaciele Misji
- DUCHOWOŚĆ - Po co czcić świętych?
- DUCHOWOŚĆ - Bądźcie doskonali
- DUCHOWOŚĆ - Po co czcić świętych?
- DUCHOWOŚĆ - Bądźcie doskonali
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- LISTY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Pisarz
- BŁYSKAWICZNY KURS MODLITWY
- LISTY
- SŁÓWKO O KSIĘDZU BOSKO - Pisarz
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
- SZKOŁY SALEZJAŃSKIE
WYCHOWANIE - Kierunek niebo
ks. Zenon Klawikowski SDB
strona: 4
W myśli pedagogicznej i praktyce wychowawczej księdza Bosko wychowanie religijne zajmowało miejsce centralne. Dla niego wychowywać oznaczało troszczyć się przede wszystkim o ukierunkowanie ludzi młodych na niebo, o położenie solidnych fundamentów w ich życiu, wprowadzenie ich w doświadczenie Pana Boga, udzielenie im pomocy w patrzeniu na całe swoje życie przez pryzmat wiary.
Ksiądz Bosko był przekonany o konieczności modlitwy w życiu ludzi młodych. Za św. Alfonsem Liguori twierdził, iż: Kto się modli, ten się zbawi, kto się nie modli, ten ponosi niepowetowaną stratę. Pedagogia duchowa księdza Bosko zmierzała do wykorzystania całego potencjału inteligencji, doświadczenia duchowego, zdolności ludzkich i nabytych sprawności wychowawcy do przyjścia z pomocą młodemu człowiekowi w spotkaniu Boga i nawiązaniu z Nim głębokich relacji.
Naturalna trudność
Wychowawca Turyński, który był uważnym i bystrym obserwatorem natury oraz życia dzieci i młodzieży; zauważył, że modlitwa sprawia im wiele trudności oraz, że „sztuki modlitwy” nabywa się powoli przez odpowiednie wychowanie i wieloetapowe nabywanie doświadczenia. Św. Jan Bosko poszukiwał więc różnych sposobów, aby kontakt wychowanków z Bogiem uczynić pociągający, radosny, pogodny, dostosowany do możliwości i uwarunkowań. Chciał z jednej strony uszanować działanie Boga w duszy swoich chłopców i mocno je zakorzenić. Z wielką delikatnością towarzyszył im w nabywaniu doświadczenia modlitwy i dialogu z Bogiem. Z drugiej jednak strony próbował stworzyć odpowiednie warunki i właściwe środowisko duchowe, tak, aby chłopcy w klimacie wolności i fascynacji wartościami duchowymi zostali „porwani” do głębokiego życia religijnego.
Pomoc wychowawcy
Ksiądz Bosko był przekonany, że pozytywne nastawienie wychowanków, możliwość osobistego wkładu i zaangażowania w modlitwę ułatwia jej przeżywanie. Chętnie popierał czy nawet sam umiejętnie inspirował swoich wychowanków do podejmowania inicjatywy na polu życia duchowego. Ks. Stella w następujących słowach charakteryzuje zdolność pobudzania do inicjatywy chłopców i wprowadzania ich w praktyki duchowe w Oratorium na Valdocco: Ksiądz Bosko z życzliwością patrzył na praktyki pobożne zaproponowane przez różne grupy wychowanków, powstałe często z jego inicjatywy, pod jego kontrolą i z jego wsparciem. Przystał na przykład na propozycję chłopców, aby w Oratorium powstała praktyka nawiedzenia Najświętszego Sakramentu w tym momencie, gdy uczniowie i praktykanci rzemieślniczy przerywali prace lub naukę i udawali się na boisko na rekreację. To on sam wyznaczał treść „kwiatuszków” (postanowień) w nowennach, które poprzedzały najważniejsze święta. W miesiącu maju popierał i wspomagał w przygotowaniu ołtarzyków we wspólnych sypialniach. Pomagał wielu chłopcom ustalić duchowe ofiary składane później w czasie Najświętszej Ofiary albo Matce Bożej czy też propozycje nabywania cnót przedstawiane później w modlitwie błagalnej”. Krótkie nawiedzenia Najświętszego Sakramentu miały szczególne znaczenie w kształtowaniu solidnej, eucharystycznej pobożności wychowanków.
Wpływ grupy
Wielki Wychowawca dostrzegał ogromny wpływ, jaki wywiera grupa koleżeńska na młodego człowieka. Stąd zachęcał swoich chłopców do budowania przyjaźni z dobrymi kolegami, przestrzegał przed tymi, którzy wywierają zły wpływ. Pisał: Jeśli z dobrymi przebywać będziecie, to zapewniam was, że i z dobrymi do nieba pójdziecie (…) nie brak dobrych towarzyszów, a takimi są ci, co uczęszczają do sakramentów świętych, chodzą do kościoła, którzy słowem i przykładem zachęcają was do wypełniania waszych obowiązków, a oddalają was od grzechu, Z tymi się bawcie, a będzie to dla was z wielką korzyścią. Wiedział także, że towarzystwo lub wspólnota mogą stanowić nieocenioną pomoc dla młodego człowieka w nabywaniu doświadczenia Boga i życia religijnego. Ksiądz Bosko zachęcał więc swoich chłopców do przynależności do towarzystw religijnych.
Odpowiednia lektura
Ksiądz Bosko był przekonany, że dobra lektura duchowa stanowi wielką pomoc w nabywaniu doświadczenia modlitwy i przynosi wielki pożytek dla duszy. Ludzie młodzi, którzy nabywają umiejętności dialogu z Panem Bogiem potrzebują wsparcia, pokierowania, wprowadzenia w życie modlitwy. Lektura duchowa odpowiednio dostosowana do potrzeb młodego człowieka i umiejętnie podpowiedziana może okazać się wspaniałym przewodnikiem duchowym.
Święty szukał odpowiedniej lektury dla swoich chłopców, polecał im ją do czytania. W Przewodniku Młodzieży wskazał cenne książki, które mają służyć młodzieży w drodze do świętości. Sam także wielokrotnie chwytał za pióro, aby wesprzeć swoich wychowanków na drodze rozwoju życia duchowego. Tak powstał np. Życiorys Dominika Savio oraz wiele innych życiorysów świętych i osób godnych naśladowania oraz liczne publikacje o charakterze duchowym.