facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2015 - marzec
Jak skutecznie się uczyć? Część 2

Bożena Paruch

strona: 24



Czy można pomóc dziecku, aby nauka przynosiła pozytywne rezultaty?
Pomoc rodzica gimnazjalisty na ogół polega na udzielaniu wskazówek dotyczących organizacji warunków zewnętrznych. Może on również wesprzeć nastolatka w dobrej organizacji pracy. Najlepiej wypracować to u dziecka rozpoczynającego edukację, a potem tylko dyskretnie czuwać, aby trzymało się ono tych zasad podczas nauki. Nastolatkowi warto przypominać o tym, co pomaga w efektywnym uczeniu się. Powinien on pamiętać, że aby nauka była przyjemna i zajmowała mniej czasu warto:
- jak najwięcej korzystać z lekcji, a więc uważnie słuchać tego, co mówi nauczyciel,
- po powrocie ze szkoły odpocząć, zjeść obiad, położyć się na chwilę lub posłuchać muzyki,
- po krótkim relaksie powtórzyć materiał z lekcji,
- systematycznie odrabiać lekcje, co pomaga utrwalić materiał,
- uczyć się w miejscu, gdzie jest cicho i nikt nie będzie przeszkadzał,
- najważniejsze rzeczy do zapamiętania zaznaczyć w jakiś szczególny sposób, np. wypisać je dużymi literami, użyć kolorowych długopisów, podkreślić lub zapisać w punktach, zwłaszcza gdy dziecko przygotowuje się do sprawdzianu czy klasówki,
- poprosić rodzica lub starsze rodzeństwo o odpytanie z zapamiętanego materiału.

W dobrej organizacji pracy ważne jest, aby dziecko:
- było punktualne, trzymało się wyznaczonych przez siebie godzin na określone czynności,
- uczyło się o takiej porze dnia, kiedy jego wydolność jest największa,
- zaczynało naukę od przejrzenia notatek, potem przystąpiło do intensywnej pracy głównego etapu uczenia się, na koniec, kiedy uwaga już słabnie, zostawiło najprostsze prace,
- robiło przerwy w pracy, umysł jest w stanie przyswajać wiedzę maksymalnie przez 45 minut,
- miało odpowiednią ilość snu,
- prowadziło zdrowy tryb życia, dobrze się odżywiało i miało zapewnioną aktywność ruchową – sport wzmacnia sprawność fizyczną, która ma wpływ na naukę,
- jeśli korzysta z komputera powinno się skupić na jednej czynności, wyłączyć strony, które nie są związane z nauką,
- powinno wyłączyć lub wyciszyć telefon – rozmowa i wymiana SMS-ów zajmuje dużo czasu, rozprasza i wybija z rytmu nauki.

Każdy człowiek, nie tylko nastolatek, w procesie uczenia się wykorzystuje pamięć. Odpowiada ona za to, ile wiedzy i w jakim czasie przyswoimy. Ucząc się jakiegoś materiału dziecko powinno wykonywać jak najwięcej operacji: mówić, porównywać, pisać, rysować, analizować, wyciągać wnioski, robić zestawienia, uzasadniać. Celem tych czynności jest zaangażowanie jak największej ilości zmysłów w proces uczenia się i zapamiętywania.
Aby nauka przebiegała sprawnie, zarówno rodzice, jak i nauczyciele powinni zadbać, aby gimnazjalista uczył się w komfortowej sytuacji.
Bardzo trudno będzie nastolatkowi skupić się, jeśli nie rozwiązał konfliktów, ma jakieś kłopoty czy też jest zmuszony słuchać kłótni rodziców. Podobna sytuacja może zdarzyć się w szkole, nieporozumienia koleżeńskie, dokuczanie, plotki odwracają uwagę młodzieży od nauki i dekoncentrują. Niewielki stres powoduje wzrost adrenaliny, ale jego nadmiar może paraliżować. ■