- Rodzino Salezjańska, czego szukasz?
- Od redakcji
- Bierzmowanie: Pasowanie na rycerza
- UKRAINA: Pozwólcie nam pomagać
- Zambia Upadał i wstawał
- Madagaskar Przetrwać za wszelką cenę
- Boliwia Boliwijska mama
- Na dobrej spowiedzi budujemy u dziecka fundament przyszłego życia
- Wychowankowie na zawsze
- Fundator dzieła salezjańskiego w Polsce. Ks. Wiktor Grabelski SDB (1857-1902)
- Zanim barka zatonie...Czego naprawdę chcemy dla naszych dzieci?
- Jak Bóg stworzył mamę
- JAK WYCHOWYWAĆ CHŁOPCÓW CZĘŚĆ 2 Ochrona chłopców przed utratą wolności
- Kradziony chleb Głupoty
- Jak skutecznie się uczyć? Część 2
- Lekcja 14 Temat: Kary należy stosować roztropnie i z nadzieją.
- Ośli mostek
- Gdy dziecko idzie do spowiedzi
- Walka o stan rodzin w przyszłych pokoleniach
- Odkrywanie wartości życia
Jak skutecznie się uczyć? Część 2
Bożena Paruch
strona: 24
Czy można pomóc dziecku, aby nauka przynosiła pozytywne rezultaty?
Pomoc rodzica gimnazjalisty na ogół polega na udzielaniu wskazówek dotyczących organizacji warunków zewnętrznych. Może on również wesprzeć nastolatka w dobrej organizacji pracy. Najlepiej wypracować to u dziecka rozpoczynającego edukację, a potem tylko dyskretnie czuwać, aby trzymało się ono tych zasad podczas nauki. Nastolatkowi warto przypominać o tym, co pomaga w efektywnym uczeniu się. Powinien on pamiętać, że aby nauka była przyjemna i zajmowała mniej czasu warto:
- jak najwięcej korzystać z lekcji, a więc uważnie słuchać tego, co mówi nauczyciel,
- po powrocie ze szkoły odpocząć, zjeść obiad, położyć się na chwilę lub posłuchać muzyki,
- po krótkim relaksie powtórzyć materiał z lekcji,
- systematycznie odrabiać lekcje, co pomaga utrwalić materiał,
- uczyć się w miejscu, gdzie jest cicho i nikt nie będzie przeszkadzał,
- najważniejsze rzeczy do zapamiętania zaznaczyć w jakiś szczególny sposób, np. wypisać je dużymi literami, użyć kolorowych długopisów, podkreślić lub zapisać w punktach, zwłaszcza gdy dziecko przygotowuje się do sprawdzianu czy klasówki,
- poprosić rodzica lub starsze rodzeństwo o odpytanie z zapamiętanego materiału.
W dobrej organizacji pracy ważne jest, aby dziecko:
- było punktualne, trzymało się wyznaczonych przez siebie godzin na określone czynności,
- uczyło się o takiej porze dnia, kiedy jego wydolność jest największa,
- zaczynało naukę od przejrzenia notatek, potem przystąpiło do intensywnej pracy głównego etapu uczenia się, na koniec, kiedy uwaga już słabnie, zostawiło najprostsze prace,
- robiło przerwy w pracy, umysł jest w stanie przyswajać wiedzę maksymalnie przez 45 minut,
- miało odpowiednią ilość snu,
- prowadziło zdrowy tryb życia, dobrze się odżywiało i miało zapewnioną aktywność ruchową – sport wzmacnia sprawność fizyczną, która ma wpływ na naukę,
- jeśli korzysta z komputera powinno się skupić na jednej czynności, wyłączyć strony, które nie są związane z nauką,
- powinno wyłączyć lub wyciszyć telefon – rozmowa i wymiana SMS-ów zajmuje dużo czasu, rozprasza i wybija z rytmu nauki.
Każdy człowiek, nie tylko nastolatek, w procesie uczenia się wykorzystuje pamięć. Odpowiada ona za to, ile wiedzy i w jakim czasie przyswoimy. Ucząc się jakiegoś materiału dziecko powinno wykonywać jak najwięcej operacji: mówić, porównywać, pisać, rysować, analizować, wyciągać wnioski, robić zestawienia, uzasadniać. Celem tych czynności jest zaangażowanie jak największej ilości zmysłów w proces uczenia się i zapamiętywania.
Aby nauka przebiegała sprawnie, zarówno rodzice, jak i nauczyciele powinni zadbać, aby gimnazjalista uczył się w komfortowej sytuacji.
Bardzo trudno będzie nastolatkowi skupić się, jeśli nie rozwiązał konfliktów, ma jakieś kłopoty czy też jest zmuszony słuchać kłótni rodziców. Podobna sytuacja może zdarzyć się w szkole, nieporozumienia koleżeńskie, dokuczanie, plotki odwracają uwagę młodzieży od nauki i dekoncentrują. Niewielki stres powoduje wzrost adrenaliny, ale jego nadmiar może paraliżować. ■