facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2014 - czerwiec
Jak zachęcać młodzież do czytania?

Bożena Paruch

strona: 20



Moje dziecko nie chce czytać – skarży się rodzic nastolatka z gimnazjum. Co zrobić, jak przekazywać dzieciom zamiłowanie do literatury?

Czasy, w których żyjemy zdominowały komputery, telewizory, gry wideo, filmy DVD, a czytanie spadło na dalszy plan. Tradycyjna książka stała się mniej atrakcyjna dla dziecka niż audiowizualne wynalazki.
Czy mamy w takim razie pogodzić się z tym, że nowoczesne media zastąpią kontakt z książką? Odpowiedź jest dość oczywista. Psychologowie twierdzą, że komputer, telewizor, tablet czy telefon komórkowy nie są wystarczającą konkurencją dla tradycyjnej książki. Czytanie przez dzieci i młodzież ma duży wpływ na ich rozwój intelektualny i należy je traktować jako ważny czynnik w kształtowaniu osobowości.
Proces czytania to ciągłe doskonalenie myślowego rozwoju dziecka, rozwijanie sprawności intelektualnej. Pobudza ono i rozwija wyobraźnię oraz twórcze myślenie, poszerza wiedzę, wzbogaca słownictwo, ćwiczy pamięć, uczy skupienia, wpływa na rozwój zainteresowań. Brak oczytania utrudnia właściwe wyrażanie swoich myśli i poglądów. Obcowanie z wartościową książką to bardzo ważna i pożądana forma spędzania czasu wolnego, szczególnie wobec ogromnego rozwoju wspomnianych wyżej mediów. Jednak dla wielu współczesnych nastolatków czytanie nie jest atrakcyjną formą spędzania czasu wolnego. Jeśli dotyczy to dużej części młodzieży, to tym bardziej należy szukać sposobów zachęcania jej do podjęcia wysiłku czytania.
Jak to robić? Najlepiej zacząć czytać dziecku bardzo wcześnie, kiedy jest jeszcze małe. Następnie kupować lub wypożyczać książeczki z pięknymi ilustracjami, pokazywać i oglądać je razem z dzieckiem, rozmawiać o nich, zadawać pytania. Tak postępując wyrabiamy w małym człowieku nie tylko ciekawość, co znajduje się na kolejnej stronie książki, ta czynność może stać się zaczątkiem kształtowania w nim nawyku czytania.
Pamiętając, że młody człowiek najwięcej uczy się przez naśladowanie własnych rodziców, jest ważne, aby widział ich czytających, słyszał, jak dzielą się opiniami i krytycznymi uwagami na temat czytanych książek lub artykułów w czasopismach. Kolejna rzecz to kupowanie książek wartościowych, pisanych piękną polszczyzną, a jednocześnie związanych z zainteresowaniami syna czy córki. Rodzic uczy dzieci obowiązków, a więc powinien przypominać, że jednym z nich jest czytanie lektur szkolnych. Nauczyciele mogą obejrzeć z uczniami film po przeczytaniu lektury, by pokazać, jak duże znaczenie podczas czytania ma wyobraźnia.
Jeśli nastolatek uważa książkę za przeżytek może zachęcimy go czytnikiem? Stanowi on wygodną formę, a dla gimnazjalisty może stać się zachętą do czytania ze względu na swoją atrakcyjność – coś nowego, innego, nowoczesnego. Mając czytnik książek gimnazjalista uniknie noszenia obszernych woluminów, np. na wakacyjny wyjazd. Nastolatek ma możliwość skopiowania wielu książek do pamięci czytnika i zapewnienia sobie wygody czytania.
Jest bardzo ważne, aby rodzice i nauczyciele potrafili przekazać swoim dzieciom i uczniom, że bogactwa wiedzy i przeżyć duchowych, jakie daje czytanie, nie są w stanie zapewnić żadne media i inne dobra materialne. ■

Czytanie przez dzieci i młodzież ma duży wpływ na ich rozwój intelektualny i należy je traktować jako ważny czynnik w kształtowaniu osobowości.