- Pan nie przestanie wzywać
- Od redakcji
- Dobra książka jest przyjacielem
- Zambia: Misja nieegzotyczna
- Peru Super
- Sudan Teraz jest ten czas
- Ich siłą jest rodzina
- Ks. Wincenty Zaleski SDB (1913-1983). Spowiednik Karola Wojtyły.
- Sens bycia mężczyzną lub kobietą
- Polubić swoją płeć
- Jak zachęcać młodzież do czytania?
- Lekcja 6 Temat: Czy podręcznik jest potrzebny w katechezie?
- Kryzys pobożności
- Dobre książki
- Pułapki świata wirtualnego
- Warto czytać poetów
Jak zachęcać młodzież do czytania?
Bożena Paruch
strona: 20
Moje dziecko nie chce czytać – skarży się rodzic nastolatka z gimnazjum. Co zrobić, jak przekazywać dzieciom zamiłowanie do literatury?
Czasy, w których żyjemy zdominowały komputery, telewizory, gry wideo, filmy DVD, a czytanie spadło na dalszy plan. Tradycyjna książka stała się mniej atrakcyjna dla dziecka niż audiowizualne wynalazki.
Czy mamy w takim razie pogodzić się z tym, że nowoczesne media zastąpią kontakt z książką? Odpowiedź jest dość oczywista. Psychologowie twierdzą, że komputer, telewizor, tablet czy telefon komórkowy nie są wystarczającą konkurencją dla tradycyjnej książki. Czytanie przez dzieci i młodzież ma duży wpływ na ich rozwój intelektualny i należy je traktować jako ważny czynnik w kształtowaniu osobowości.
Proces czytania to ciągłe doskonalenie myślowego rozwoju dziecka, rozwijanie sprawności intelektualnej. Pobudza ono i rozwija wyobraźnię oraz twórcze myślenie, poszerza wiedzę, wzbogaca słownictwo, ćwiczy pamięć, uczy skupienia, wpływa na rozwój zainteresowań. Brak oczytania utrudnia właściwe wyrażanie swoich myśli i poglądów. Obcowanie z wartościową książką to bardzo ważna i pożądana forma spędzania czasu wolnego, szczególnie wobec ogromnego rozwoju wspomnianych wyżej mediów. Jednak dla wielu współczesnych nastolatków czytanie nie jest atrakcyjną formą spędzania czasu wolnego. Jeśli dotyczy to dużej części młodzieży, to tym bardziej należy szukać sposobów zachęcania jej do podjęcia wysiłku czytania.
Jak to robić? Najlepiej zacząć czytać dziecku bardzo wcześnie, kiedy jest jeszcze małe. Następnie kupować lub wypożyczać książeczki z pięknymi ilustracjami, pokazywać i oglądać je razem z dzieckiem, rozmawiać o nich, zadawać pytania. Tak postępując wyrabiamy w małym człowieku nie tylko ciekawość, co znajduje się na kolejnej stronie książki, ta czynność może stać się zaczątkiem kształtowania w nim nawyku czytania.
Pamiętając, że młody człowiek najwięcej uczy się przez naśladowanie własnych rodziców, jest ważne, aby widział ich czytających, słyszał, jak dzielą się opiniami i krytycznymi uwagami na temat czytanych książek lub artykułów w czasopismach. Kolejna rzecz to kupowanie książek wartościowych, pisanych piękną polszczyzną, a jednocześnie związanych z zainteresowaniami syna czy córki. Rodzic uczy dzieci obowiązków, a więc powinien przypominać, że jednym z nich jest czytanie lektur szkolnych. Nauczyciele mogą obejrzeć z uczniami film po przeczytaniu lektury, by pokazać, jak duże znaczenie podczas czytania ma wyobraźnia.
Jeśli nastolatek uważa książkę za przeżytek może zachęcimy go czytnikiem? Stanowi on wygodną formę, a dla gimnazjalisty może stać się zachętą do czytania ze względu na swoją atrakcyjność – coś nowego, innego, nowoczesnego. Mając czytnik książek gimnazjalista uniknie noszenia obszernych woluminów, np. na wakacyjny wyjazd. Nastolatek ma możliwość skopiowania wielu książek do pamięci czytnika i zapewnienia sobie wygody czytania.
Jest bardzo ważne, aby rodzice i nauczyciele potrafili przekazać swoim dzieciom i uczniom, że bogactwa wiedzy i przeżyć duchowych, jakie daje czytanie, nie są w stanie zapewnić żadne media i inne dobra materialne. ■
Czytanie przez dzieci i młodzież ma duży wpływ na ich rozwój intelektualny i należy je traktować jako ważny czynnik w kształtowaniu osobowości.