facebook
Audiobook:
O Janku przyjacielu młodzieży
autor: Maria Kączkowska
odcinek 33: Zadanie życia spełnione


W Waszych intencjach modlimy się codziennie
o godzinie 15:00 w Sanktuarium
M.B.Wspomożycielki Wiernych w Szczyrku
O ustanie pandemii corona wirusa
Staszek
2020-05-29 10:06:03
W intencji wszystkich MAM
Ala
2020-05-29 10:04:41
Za Tomka z W
Piotr
2020-03-29 19:05:04
Blogi:
Agnieszka Rogala Blog
Agnieszka Rogala
relacje między rodzicami a dziećmi
Jak nie kochać dzieci.
Karol Kliszcz
pomiędzy kościołem, szkołą a oratorium
Bezmyślność nie jest drogą do Boga
Karol Kliszcz Blog
Łukasz Kołomański Blog
Łukasz Kołomański
jak pomóc im uwolnić się od uzależnień
e-uzależnienia
Andrzej Rubik
z komżą i bez komży
Na dłoń czy na klęczkach?
Andrzej Rubik Blog
Maria Fortuna-Sudor Blog
Maria Fortuna-Sudor
na marginesie
Strach
Tomasz Łach
okiem katechety
Bóg jest czy nie jest?
Tomasz Łach Blog

Archiwum

Rok 2009 - styczeń
DUCHOWOŚĆ. Kara Boża

Natanael

strona: 13



W Piśmie Świętym wielokrotnie można przeczytać o karze Bożej i gniewie Bożym, a przecież Jezus powiedział, że nie przyszedł na świat, aby go potępić, ale aby go zbawić...

Rzeczywiście, zwłaszcza w Starym Testamencie Bóg wielokrotnie okazuje gniew i ukazuje niektóre wydarzenia, jak najazdy wrogów Izraela, jako karę za grzechy. W przeciwieństwie do greckich filozofów, którzy operują językiem abstrakcyjnym, Bóg Żydów jest przedstawiany antropomorficznie, to znaczy pewnymi cechami ludzkimi: w Księdze Rodzaju Bóg przechadza się po rajskim ogrodzie, Bóg kocha, okazuje gniew, zazdrość... Jednocześnie jest Bogiem całkowicie innym niż człowiek może sobie wyobrazić - "Jak niebiosa górują nad ziemią, tak drogi moje nad waszymi drogami i myśli moje nad myślami waszymi" (Iz 55,9). Język objawienia jest językiem ludzkim, czyli takim, który człowiek może zrozumieć. Bóg w Starym Testamencie objawia się przede wszystkim jako Bóg, który wyzwala i wchodzi w przymierze ze swoim ludem. Bóg zobowiązuje się do błogosławienia ludowi, czyli zapewnienia mu wolności, bezpieczeństwa, dobrobytu a lud przestrzegania prawa, które uchroni go przed skutkami zła.

Gniew jest reakcją Boga na odrzucenie Jego miłości i opuszczenie przymierza - wybór obcych bogów i nieprzestrzeganie prawa, które zawsze prowadzą lud do sytuacji niewoli. Jednak nigdy nie ma on charakteru ostatecznego potępienia, ale w pewien sposób leczniczy, oczyszczający, po którym następuje obietnica przyjścia z pomocą, jeśli lud się nawróci. Poza tym wymierzona kara jest na ogół konsekwencją grzechów człowieka.

W Nowym Testamencie obrazuje to przypowieść o synu marnotrawnym, który własnymi wyborami doprowadza się do sytuacji głębokiego upadku duchowego i materialnego, co jednak nie powoduje odrzucenia przez ojca. Żartobliwie i lapidarnie istotę Bożego gniewu oddaje powiedzenie: "Jak Pan Bóg chce kogoś ukarać, to mu spełnia marzenia" - zwłaszcza te sprzeczne z Jego przykazaniami.