- LIST PRZEŁOŻONEGO GENERALNEGO. Ziarno staje się drzewem
- WYZWANIA
- WYCHOWANIE - SYSTEM ZAPOBIEGAWCZY. Propozycja wychowawcza św. Jana Bosko
- GDZIEŚ BLISKO. Salezjańskie dzisiaj
- ROZMOWA Z... Falstart z happy endem
- DUCHOWOŚĆ. Kara Boża
- DUCHOWOŚĆ. Miłość w nadmiarze
- POD ROZWAGĘ. Bioenergoterapia
- SALEZJAŃSKI RUCH MŁODZIEŻOWY. Ksiądz Jan Bosko wzór wychowawcy konspekt spotkania w grupie lub katechezy
- MISJE. Z Dar es Salaam
- MISJE. Portal i radio globalnego zasięgu
- MISJE. Zapraszam na misje do Angoli
- RODZINA SALEZJAŃSKA. Kto ocalił jedno życie, ratuje cały świat
- Z ŻYCIA BŁOGOSŁAWIONYCH ORATORIANÓW
- TAKA NASZA CODZIENNOŚĆ...
DUCHOWOŚĆ. Kara Boża
Natanael
strona: 13
W Piśmie Świętym wielokrotnie można przeczytać o karze Bożej i gniewie Bożym, a przecież Jezus powiedział, że nie przyszedł na świat, aby go potępić, ale aby go zbawić...
Rzeczywiście, zwłaszcza w Starym Testamencie Bóg wielokrotnie okazuje gniew i ukazuje niektóre wydarzenia, jak najazdy wrogów Izraela, jako karę za grzechy. W przeciwieństwie do greckich filozofów, którzy operują językiem abstrakcyjnym, Bóg Żydów jest przedstawiany antropomorficznie, to znaczy pewnymi cechami ludzkimi: w Księdze Rodzaju Bóg przechadza się po rajskim ogrodzie, Bóg kocha, okazuje gniew, zazdrość... Jednocześnie jest Bogiem całkowicie innym niż człowiek może sobie wyobrazić - "Jak niebiosa górują nad ziemią, tak drogi moje nad waszymi drogami i myśli moje nad myślami waszymi" (Iz 55,9). Język objawienia jest językiem ludzkim, czyli takim, który człowiek może zrozumieć. Bóg w Starym Testamencie objawia się przede wszystkim jako Bóg, który wyzwala i wchodzi w przymierze ze swoim ludem. Bóg zobowiązuje się do błogosławienia ludowi, czyli zapewnienia mu wolności, bezpieczeństwa, dobrobytu a lud przestrzegania prawa, które uchroni go przed skutkami zła.
Gniew jest reakcją Boga na odrzucenie Jego miłości i opuszczenie przymierza - wybór obcych bogów i nieprzestrzeganie prawa, które zawsze prowadzą lud do sytuacji niewoli. Jednak nigdy nie ma on charakteru ostatecznego potępienia, ale w pewien sposób leczniczy, oczyszczający, po którym następuje obietnica przyjścia z pomocą, jeśli lud się nawróci. Poza tym wymierzona kara jest na ogół konsekwencją grzechów człowieka.
W Nowym Testamencie obrazuje to przypowieść o synu marnotrawnym, który własnymi wyborami doprowadza się do sytuacji głębokiego upadku duchowego i materialnego, co jednak nie powoduje odrzucenia przez ojca. Żartobliwie i lapidarnie istotę Bożego gniewu oddaje powiedzenie: "Jak Pan Bóg chce kogoś ukarać, to mu spełnia marzenia" - zwłaszcza te sprzeczne z Jego przykazaniami.