Wielokrotnie już poruszany był temat gier komputerowych,które bez wątpienia są jedną z głównych aktywności komputerowych dzieci i młodzieży. Rodzice,opiekunowie pytają często, co mogą w tej kwestii zrobić, jak zaradzić tej sytuacji. Poniżej kilka porad, które pozwolą (mam nadzieję) uporządkować sytuacje nadmiernego korzystania z gier komputerowych:
• Okaż zainteresowanie: zdobądź wiedzę na temat gier, o tym jakie gry są aktualnie na „topie”; na stronie www.pegi.info można znaleźć informacje na temat treści gier, wieku, od którego są dozwolone, a także zagrożeń jakie ze sobą niosą.
• Rozmawiaj z dzieckiem: zainteresowanie i wymiana opinii stanowią podstawę zaufania między rodzicem a dzieckiem; rozmawiaj o tym, jaką aktywność dziecko podejmuje w sieci, w co gra, z kim rozmawia.
• Graj ze swoim dzieckiem: pamiętaj, że dziecko jest ekspertem w świecie gier – wykorzystaj to i odkrywaj świat gier wraz z nim. Dzięki wspólnym przeżyciom, emocjom możesz porozmawiać z dzieckiem, odkryć świat gry, sprawdzić, czy dana gra jest dobra dla Twojego dziecka.
• Uzgodnijcie wspólne zasady: stwórzcie wspólnie wraz z dzieckiem zrozumiałe zasady korzystania z komputera, internetu, telewizji czy konsoli. Uzgadniając zasady, zadbaj o to, aby Twoje dziecko robiło regularne przerwy w trakcie aktywności komputerowej.
• Odliczaj czas: 4-6 lat od 20 do 30 min. dziennie w towarzystwie rodziców; 7-10 lat ok. 45 min. dziennie i 11-13 lat 60 min.
• Sprawdzaj wiek, dla którego dopuszczone są gry: sprawdź na stronie www.pegi.info Ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier (Pan-European Game Information, PEGI) ranting wiekowy w celu zapewnienia, że treść utworów rozrywkowych, takich jak filmy, nagrania wideo, DVD czy gry komputerowe, są zatwierdzone dla grupy wiekowej, w której znajduje się Twoje dziecko.
• Bądź przykładem dla swojego dziecka: wyjaśnij dziecku, jak ważne są przepisy prawa autorskiego, wyjaśnij, że „ściąganie” gier oraz innych materiałów z sieci objęte jest prawem autorskim. Przyglądaj się krytycznie własnym przyzwyczajeniom
w korzystaniu z komputera i multimediów. Świeć dobrym przykładem!
• Daj dziecku alternatywę: wiele dzieci podejmuje aktywność komputerową z nudy. Zaproponuj dziecku alternatywę w postaci wspólnego spędzania czasu. Nie traktuj gier komputerowych jako „zapełniacza czasu” czy „niańki”
• Wymieniaj się wiedzą: rozmawiaj z innymi rodzicami, w jaki sposób wychowują swoje dzieci w zakresie edukacji medialnej, informuj ich o swoich sposobach, wspierajcie się wzajemnie, korzystaj z grup psychoedyukacyjnych – poszerzaj swoją wiedzę, by zwiększyć kompetencje w tym zakresie
• Nie używaj gier jako wychowawczego środka nacisku: nie należy traktować gier jako nagrody lub kary – w ten sposób stają się one mimowolnie ważnym elementem
w życiu dziecka. Lepiej przyjąć zasadę: najpierw zadanie i obowiązki domowe, czas na odpoczynek, po nim gra.
Jest tylko jeden sposób, by pozostać niezwyciężonym w grach komputerowych: po prostu nie grać w gry.
powrót