Wszechobecna dostępność do Sieci, do Internetu wśród dzieci i młodzieży, wiąże się jednocześnie z wieloma zagrożeniami – o czym już niejednokrotnie była mowa w blogosferze. Jedno z tych zagrożeń dotyczy kontaktu z innymi użytkownikami – mam na myśli język, którym posługują się internauci. Agresja werbalna, szantażowanie, groźby, mowa nienawiści – to dziś staje się już „regułą” w komentarzach internautów. Młodzi ludzie tworzą treści, komentując aktualne wydarzenia, kierując je przeciwko osobom publicznym, swoim rówieśnikom czy innym znajomym czy nieznajomym osobom w Sieci. Niektórzy są obojętni wobec tych komentarzy, inni z kolei wdają się w słowną utarczkę z „hejterem”.
Hejt, jako jeden z przejawów cyberprzemocy, dotyka coraz większą liczbę młodych internautów. Pozorna anonimowość w sieci sprawia, że obrażanie kogoś za jej pośrednictwem przychodzi łatwiej niż w innych sytuacjach. Według badań przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje – w ramach pro¬jektu EU NET ADB aż 4 na 10 (40%) młodych ludzi w wieku 14 – 17 lat spotkało się w Internecie z przejawami mowy nienawiści. Ofiarą różnych form cyberprzemocy, w tym hejtu, padł już co piąty polski nastolatek (21,5%). W grupie wiekowej 16–17 lat odsetek ten wynosił 45%. Badanie pokazuje, że osoby, które miały kontakt z przekazami pełnymi nienawiści w sieci, wykazywały większą skłonność do depresji lub zachowań lękowych.
Dlatego też wychodząc naprzeciw problemowi Fundacja „Dzieci Niczyje” wraz z Disney Channel oraz Disney XD 14 stycznia 2015 r. uruchomiła spot będący elementem przewodnik kampanii „Dodaj znajomego” – nie hejtuj. „Kampania jest odpowiedzią na hejtowanie jako poważny, a stale bagatelizowany problem dotykający młodych ludzi w Internecie. Jej przekaz adresowany jest zarówno do ofiar hejtu, jego świadków jak i samych hejterów” – tłumaczy cel kampanii „Dodaj znajomego” Łukasz Wojtasik (Fundacja „Dzieci Niczyje”). Scenariusz spotu został oparty na historii dwójki młodych ludzi, którzy biorą udział w castingu do filmu. Stając naprzeciwko siebie, nie mają świadomości, że dialog zadany do odegrania przed komisją będzie oparty o ich wcześniejszą internetową dyskusję, w której pojawił się hejt.
Spot można obejrzeć na stronie http://addfriend.disney.pl/
Użytkownicy Internetu nie pozostają jednak bezbronni wobec agresywnych, wulgarnych czy obraźliwych treści również poza czasem prowadzenia kampanii „Dodaj znajomego”. Większość portali daje możliwość zgłaszania nadużyć bezpośrednio w sekcji komentowania lub za pomocą poczty elektronicznej do administratorów serwisów. Poziom rozmów internetowych zależy od wszystkich ich uczestników, również od reakcji postronnych obserwatorów. W niektórych przypadkach hejterskie komentarze można zgłaszać na policję. Obraźliwe komentarze w Internecie mogą wyczerpywać znamiona przestępstw m.in. groźby karalnej - art. 190 Kodeksu Karnego, zniesławienia – art. 212 Kodeksu Karnego, znieważenia osoby – art. 216 Kodeksu Karnego. Karana jest także mowa nienawiści – art. 256 i 257 Kodeksu Karnego.
Niestety na razie niewiele osób z takich możliwości korzysta. Dlatego dbajmy o słowa jakie wypowiadamy w Internecie, bowiem one potrafią ranić.
powrót