Zgodnie z najnowszymi wytycznymi w polskiej terminologii nie ma jasnego stanowiska odnośnie zjawiska uzależnienia od Internetu. Na dzień dzisiejszy mówi się
o nadmiernym nadużywaniu a samo zjawisko zgodnie z nomenklaturą medyczną kategoryzowane jest jako zaburzenie impulsów i popędów lub zachowanie nałogowe
i zaliczane jest do uzależnień behawioralnych tzn. związanych z zachowaniem. Faktem jest, że nadmierne używanie Internetu wpływa w sposób istotny na każdą sferę funkcjonowania jednostki.
Poniżej przedstawione zostały sygnały ostrzegawcze, symptomatyczne zachowania mogące wskazywać na problem nadmiernego korzystania z Internetu.
Zachowania i zjawiska sygnalizujące problem nadużywania internetu lub komputera:
- rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości
korzystania z komputera/internetu;
- długotrwałe sesje aktywności w sieci, na przykład częste korzystanie z internetu bez przerwy przez trzy godziny lub dłużej;
- wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w internecie;
- zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/internetu;
- korzystanie z internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące;
- powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem komputera/internetu;
- izolowanie się od ludzi związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie
i utrzymywanie kontaktów jedynie przez internet;
- monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę lub wielogodzinnej obecności na portalu społecznościowym;
- przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym
- wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy itp.;
- korzystanie z internetu po kryjomu lub kłamstwa dotyczące czasu lub zakresu korzystania z sieci.
Sygnały ostrzegawcze uzależnienia od gier komputerowych według M. Griffithsa (2004):
- wagarowanie po to, by grać;
- nieodrabianie zadań domowych i złe oceny w szkole związane z pochłonięciem grami;
- zaniedbywanie życia towarzyskiego;
- poirytowanie i rozdrażnienie wywołane brakiem możliwości grania;
- granie przez dłuższy czas niż zaplanowany;
- zauważalny wzrost poziomu agresji;
- granie niemal codziennie;
- kradzież pieniędzy po to, by grać (opłacać abonament, kupować akcesoria, postacie czy nowe gry) lub przeznaczanie na to pieniędzy otrzymanych na jedzenie czy inne cele.
Co powinno zwrócić uwagę nauczycieli i pedagogów w szkole:
- notoryczne spóźnienia, opuszczanie pierwszych lekcji lub liczne nieobecności;
- duża senność lub inne oznaki zmęczenia widoczne na lekcjach;
- wyraźne zaabsorbowanie urządzeniami elektronicznymi z ekranem: komputerem, telefonem komórkowym, tabletem;
- silne zaabsorbowanie grami komputerowymi;
- wyraźne pogorszenie wyników w nauce;
- wyobcowanie w klasie lub grupie rówieśniczej.
Jeżeli któreś z powyższych objawów mają miejsce w życiu młodego człowieka lub znacząco wpływają na jego zaburzenie jego w funkcjonowaniu społecznym, emocjonalnym to należałoby się zastanowić czy Internet, komputer nie przejmuje władzy nad moim życiem.
Na podstawie:
Griffiths, M. (2004). Gry i hazard. Uzależnienia dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Otawa, W. (2014).Diagnoza nadużywania internetu przez dzieci i młodzież [w:]
Jak reagować na problem nadmiernego korzystania z internetu przez dzieci i młodzież, opracowanie: Paulina Chocholska, Katarzyna Makaruk, Wojciech Otawa,
Angelika Pasek-Gilarska, Łukasz Wojtasik, Szymon Wójcik. Warszawa 2014.
powrót