Ostatnio na zajęciach w kl. 5 z zakresu bezpieczeństwa w Sieci zadałem pytanie: Do czego na co dzień wykorzystujecie komputer? Zdecydowana większość odpowiedzi dotyczyła, że komputer nierozerwalnie łączy się z Internetem, a w tym służy do gier on-line, czatów, przeglądania stron, portali społecznościowych, zakupów, odrabiania lekcji.
Trudno dziś młodemu człowiekowi wyobrazić sobie komputer jako tylko urządzenie, które ma nam pomagać w pracy. Dziś komputer kojarzy się wyłącznie z dostępem do Internetu. No tak, kilka lat temu posiadanie komputera było swoistym rarytasem dziś już nikogo nie dziwi fakt posiadanego komputera, tabletu, innych urządzeń multimedialnych a dzieci prześcigają się kto ma większą prędkość łącza internetowego. Wyobrażenie sobie dnia bez Internetu tez staje się problematyczne. Jak nie mam połączenia z Internetem to tak jakby mi ręce odcięli (chłopiec z kl. 5). Zatem widać jak mocno wpisuje się w życie młodego człowieka Internet. Gry, czaty, surfowanie mogą otworzyć przed nami okno na świat ale jaki to będzie świat? Czy będzie to bezpieczny świat? Tak będzie on bezpieczny gdy o niego zadbamy – kiedy razem z dzieckiem będziemy odkrywać wirtualne przestrzenie.
Współcześni eksperci zwracają uwagę na to, że o nadużywaniu Internetu nie można myśleć jednowymiarowo, ponieważ sieć jest medium wyjątkowo zróżnicowanym. Sformułowanie korzystanie z internetu nie mówi nam dziś wiele o tym, co właściwie użytkownik robi w sieci i w co się angażuje. Dlatego, mówiąc o problemach związanych z internetem należy określać, o jakiego rodzaju aktywnościach mówimy. Najczęściej wyróżnianie aktywności związane z korzystaniem z Internetu to: gry on-line, portale społecznościowe, komunikatory, pornografia i cyberseks, hazard.
W życiu codziennym często dochodzi do wycofania się z kontaktów społecznych, obniża się motywacja do nauki, zajęć szkolnych. Często współwystępują problemy somatyczne takie jak problemy z zasypianiem, gdyż aktywność komputerowa przenosi się często w późne godziny nocne. Realne życie oddala się gdyż inni już śpią. Ponadto: bóle głowy, pleców, zaburzenia metboliczne, niedowaga, otyłość. Przyczyną jest wielogodzinne przesiadywanie przed klawiatura i monitorem komputera. Nasze JA zanurzone jest w wirylnej fabule gry a w rzeczywistości siedzę, najczęściej zgarbiony, z oczami "wklejonymi" w monitor przez urządzeniem technicznym jakim jest komputer. Aktywne sa moje ręce i oczy i w niewielkim stopniu pewne obszary mózgu.
powrót