„Mamo zaraz wyłączam”, „Tak, tak słyszałem, już za chwilę…”, „no już kończę”, "jest sobota", "zaraz", "nie rozumiesz mnie ja odstresowuję się" – to odpowiedzi dzieci i młodzieży na prośbę rodziców, by wyłączyły komputer. No właśnie wyłączyć czy dać się porwać w niezmierzoną głębię Internetu, gier, portali skocznościowych? Być obecnym „tu i teraz” w „realu” i mocno stąpać po ziemi czy bujać w wirtualnej chmurze? Przed takimi dylematami staje co raz więcej dzieci, nastolatków, młodzieży, które zbyt wiele czasu spędzają przed komputerem w czasie przeznaczonym na naukę czy inne obowiązki. W związku z tym, iż dzieci i młodzież nadmiernie korzystają z komputera czy też innych urządzeń multimedialnych (telefon, iphon, tablet) zjawisko to zaczęło interesować badaczy a także w ostatnim czasie powoduje ożywione dyskusje wśród psychologów, pedagogów, socjologów a nawet lekarzy. Dotychczas nie zostało ono jednoznacznie oznaczone, rozpoznane i zdefiniowane. Obecnie w polskiej i zagranicznej literaturze jest mowa o nadużywaniu, patologicznym używaniu, siecioholizmie. Co do samego pojęcia „uzależnienia” jest wiele spornych dyskusji. Jednak niezależnie jakbyśmy nie określali i jakiej terminologii nie stosowali to nasze doświadczenia wskazuj, że problem istnieje i ważne jest, aby postarać się zrozumieć, na czym polega, jak przebiega oraz jakie mogą być jego potencjalne przyczyny i skutki.
„Kiedy wracam ze szkoły, rzucam plecak w kąt i siadam do komputera. Tam kumple już czekają. I Tak gramy 12 godzin. Do piątej rano a o szóstej mam busa do szkoły. No i tak mi leci….” – komentuje uczeń liceum, który trafił do mojego gabinetu z problemem nadużywania komputera w tym przypadku gier. Tak, z przykrością możemy stwierdzić, że ma symptomy nadużywania. Bezpieczny czas korzystania z komputera w tym z Internetu u nastolatków powinien wynosić między 60 a 90 minut. Dzieci do 6 roku życia nie powinny mieć w ogóle styczności z urządzeniami multimedialnymi.
O problemie z nadużywaniem Internetu możemy w najbardziej ogólnym ujęciu mówić wtedy, kiedy zachodzą łącznie dwie okoliczności (Shapira, N. A. i in. (2003). Problematic internet use: proposed classification and diagnostic criteria, Depression and Anxiety 17):
1. Czas i intensywność korzystania z internetu wymyka się spod kontroli, użytkownik spędza w sieci więcej czasu niż planował, odczuwa trudną do odparcia potrzebę korzystania z sieci.
2. Korzystanie z internetu prowadzi do zaniedbywania innych aspektów życia, przysparza problemów na różnych płaszczyznach lub powoduje subiektywnie odczuwane cierpienie.
„Czy to my mamy komputer i internet, czy też komputer i internet mają nas?” mawiał Horst Baumeister. Korzystajmy zatem rozsądnie tak, by nikt nie stał się niewolnikiem komputera, internetu. Esc…
powrót