W programie trzecim Polskiego Radia znajdziesz audycję o pewnej niemieckiej szkole. Margaret Rasfeld stworzyła i prowadzi w Berlinie gimnazjum ewangelickie. Według jej słów, jest to szkoła, która nie tyle poucza czy naucza, co raczej wskazuje i uczy...
Nie będę tu streszczał całości audycji, ponieważ lepiej jej posłuchać samemu, podam jedynie, że nie ma w niej klasycznego planu lekcji czy nieustannego wręcz testowania osiągnięć uczniów.
link: http://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/1558804/
Piękny przegląd przykładów kreatywnej zmiany w "trudnych" szkołach znajdziesz w książce Kena Robinsona "Kreatywne szkoły", wydanej w języku polskim w Krakowie w 2015 roku. Jej podtytuł: "Oddolna rewolucja, która zmienia edukację" wskazuje na istotny kierunek, który powinni obrać ci, którym zależy nie tyle na "reformie systemu edukacji", co przede wszystkim na rozwoju dzieci i młodzieży w XXI wieku. A żyjemy w czasach, w których wiemy znacznie więcej o tym, jak naprawdę człowiek się uczy, dzięki możliwości zajrzenia do "uczącego się mózgu". Nie możemy jedynie lekko retuszować dotychczasowych przekonań np. o metodach prowadzenia zajęć, lecz część z nich w zasadzie można odrzucić, by uwolnić "system" od zbędnego balastu. O tym niekorzystnym balaście hamującym rozwój młodego człowieka usłyszysz np. w wystąpieniach p. Marzeny Żylińskiej, zajmującej się neurodydaktyką. "Szkołę trzeba wymyślić na nowo" czy "Potrzebny przewrót kopernikański w dydaktyce" to tylko kilka z haseł sygnalizujących to, do czego zachęca wszystkich związanych z edukacją.
link: https://youtu.be/N3Qcg0kTCpI
Na koniec, zachęcam do zapoznania się z ruchem "Budząca się szkoła", której celem jest reforma rozumiana nie jako delikatna kosmetyka (najczęściej sterowana przez dany rząd), ale wymyślenie środowiska szkolnego odpowiedniego na nasze czasy. Czyli, o co dokładnie im chodzi? A, na przekład o nową architekturę budynków przeznaczonych na szkoły czy przedszkola...
link: http://www.budzacasieszkola.pl
***
"Miejscem pracy nauczyciela jest mózg ucznia". (prof. Manfred Spitzer, neurobiolog)
powrót